Automotive16.08.2023

Volkswagen laat ID.Buzz California camper vallen


Bereik en gewicht blijken de bottleneck

Vorige week lichtte Volkswagen een tipje van de sluier van de volgende buscamper in de California reeks op. Het conceptmodel voor de nieuwe California is gebaseerd op de verlengde versie van de Multivan en krijgt, als we VW mogen geloven, enkele leuke nieuwe features en snufjes. Toen de Duitse autofabrikant enkele jaren geleden de hippe, elektrische, moderne variant van de iconische T1 bus presenteerde, de ID.Buzz toonde Volkswagen ook een camper versie van dat model. Dat zou dan, voor VW, de eerste volledig elektrische, buscamper moeten worden. Dat lijkt vooralsnog echter een gepasseerd station.

Bereik en gewicht nekken ID.Buzz California

De nieuwe California buscamper, gebaseerd op de Multivan dus, wordt eind augustus gepresenteerd op de Caravan Salon in Düsseldorf. De reden dat Volkswagen vooralsnog afziet van een ID.Buzz versie van de California heeft te maken met enkele onoverkomelijke uitdagingen. Ten eerste moet een camper natuurlijk een goede actieradius hebben. Het is niet handig, zelfs lastig, als je met een volledig opgeladen accu nog geen 300 kilometer haalt. Dus moet er een fors accupakket ingebouwd worden, zodat je toch op z’n minst 500 kilometer kunt afleggen tussen twee laadbeurten.

In een bestelbus met het formaat van de ID.Buzz – en zeker de verlengde versie die je nodig hebt om er een praktisch bruikbare camper van te maken – is natuurlijk genoeg ruimte voor een forse (100 kW+) accu. Echter, dan duikt in het geval van de elektrische ID.Buzz een nieuw probleem op: het gewicht. Leeg weegt de verlengde ID.Buzz namelijk al 2600 kilo.

C-rijbewijs

Vooralsnog lijkt het onmogelijk om dan een California camper te produceren die je met een gewoon B-rijbewijs mag besturen. Ofwel, het lukt niet om het gewicht van die camperbus onder de 3500 kilo te houden. Dat zou commercieel niet echt verstandig zijn, omdat iedereen die met de ID.Buzz Calfornia op pad gaat dan een vrachtwagen rijbewijs (C) moet hebben. En dan is het nog maar de vraag hoeveel camperfans deze bus zouden kunnen (of willen) aanschaffen.

Foto’s: Volkswagen

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Volkswagen

Wie dacht er als eerste aan tuning?

Auto tuning is niet alleen het uiterlijk van een auto veranderen, het is tegelijkertijd een kunst en een wetenschap. Met tuning kun je de individualiteit van de eigenaar benadrukken en de technische eigenschappen van het voertuig verbeteren. Maar wie was de eerste die aan auto tuning dacht? Misschien was het Karl Benz, die niet alleen de eerste auto met benzinemotor maakte, maar ook voortdurend experimenteerde met de constructie en het ontwerp ervan?

Lifestyle22.08.2024

Wie dacht er als eerste aan tuning?

Vernieuwde ID. Buzz Cargo is krachtiger en efficiënter

Met zijn iconische looks is de ID. Buzz Cargo een duurzaam visitekaartje voor elk bedrijf. Dat voorkomen koppelt hij aan kenmerkende Volkswagen Bedrijfswagens-eigenschappen als een hoge kwaliteit, grote praktische inzetbaarheid en volop mogelijkheden voor maatwerk. Door een nog sterkere elektromotor en een nieuw 79 kWh accupakket presteert de ID. Buzz Cargo nu nog beter op het gebied van laad- en trekvermogen en efficiency.

DC Business19.08.2024

Vernieuwde ID. Buzz Cargo is krachtiger en efficiënter

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

De World Car of the Year 2024 verkiezing komt er weer aan. Deze begint traditiegetrouw met de bekendmaking van de Top 10 en Top 5 finalisten in zes verschillende categorieën van de World Car Awards. Het aftellen naar de...

Automotive01.02.2024

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

Parkeren en opladen laat je straks over aan een robot

Persoonlijk vind ik inparkeren en opladen van een EV niet echt een lastige klus. Het vinden van een lege parkeerplaats is dat ook niet, zolang je voor een parkeergarage kiest waar het bord voor de inrit aangeeft dat er n...

Automotive11.01.2024

Parkeren en opladen laat je straks over aan een robot

Meer nieuwe auto’s de weg op in 2023

Het zat er in 2023 al het hele jaar aan te komen; een soort van herstel van de verkoop van nieuwe auto’s. Vanaf de eerste maanden liep het aantal registraties al voor op dezelfde periode in 2022. Alleen in december lag...

Automotive03.01.2024

Meer nieuwe auto’s de weg op in 2023

En bijna een derde was een EV, ondanks de stagnerende verkoop
Sommige VW EV’s ondersteunen nu bidirectioneel gebruik

Er wordt al een tijd over gesproken en technisch is het al lang mogelijk. Waarom zou je je opgeladen elektrische bolide niet gebruiken om je huis van stroom te voorzien? Dit zogenoemde bidirectionele laden kan een behoor...

Automotive08.12.2023

Sommige VW EV’s ondersteunen nu bidirectioneel gebruik

Met je elektrische Volkswagen je huis van stroom voorzien
VW schaalt EV-productie af

Het gaat niet goed met de verkoop van elektrische auto’s. De vraag is dit jaar niet alleen in Nederland afgenomen. Als gevolg van die dalende vraag naar EV’s heeft Volkswagen besloten om de productie in haar fabriek...

Automotive16.11.2023

VW schaalt EV-productie af

Volkswagen noemt het een 'tijdelijke dip' in de vraag naar nieuwe EV's
​De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen

Als je bezig bent met je rijbewijs, dan droom je ervan. Als je een nieuwe auto koopt ook: hoe handig is de bekerhouder, voor als we eindelijk op die roadtrip gaan? Dat ultieme gevoel van vrijheid, dat is wat een auto je...

Automotive15.11.2023

​De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen