Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Vorige week lichtte Volkswagen een tipje van de sluier van de volgende buscamper in de California reeks op. Het conceptmodel voor de nieuwe California is gebaseerd op de verlengde versie van de Multivan en krijgt, als we VW mogen geloven, enkele leuke nieuwe features en snufjes. Toen de Duitse autofabrikant enkele jaren geleden de hippe, elektrische, moderne variant van de iconische T1 bus presenteerde, de ID.Buzz toonde Volkswagen ook een camper versie van dat model. Dat zou dan, voor VW, de eerste volledig elektrische, buscamper moeten worden. Dat lijkt vooralsnog echter een gepasseerd station.
Bereik en gewicht nekken ID.Buzz California
De nieuwe California buscamper, gebaseerd op de Multivan dus, wordt eind augustus gepresenteerd op de Caravan Salon in Düsseldorf. De reden dat Volkswagen vooralsnog afziet van een ID.Buzz versie van de California heeft te maken met enkele onoverkomelijke uitdagingen. Ten eerste moet een camper natuurlijk een goede actieradius hebben. Het is niet handig, zelfs lastig, als je met een volledig opgeladen accu nog geen 300 kilometer haalt. Dus moet er een fors accupakket ingebouwd worden, zodat je toch op z’n minst 500 kilometer kunt afleggen tussen twee laadbeurten.
In een bestelbus met het formaat van de ID.Buzz – en zeker de verlengde versie die je nodig hebt om er een praktisch bruikbare camper van te maken – is natuurlijk genoeg ruimte voor een forse (100 kW+) accu. Echter, dan duikt in het geval van de elektrische ID.Buzz een nieuw probleem op: het gewicht. Leeg weegt de verlengde ID.Buzz namelijk al 2600 kilo.
C-rijbewijs
Vooralsnog lijkt het onmogelijk om dan een California camper te produceren die je met een gewoon B-rijbewijs mag besturen. Ofwel, het lukt niet om het gewicht van die camperbus onder de 3500 kilo te houden. Dat zou commercieel niet echt verstandig zijn, omdat iedereen die met de ID.Buzz Calfornia op pad gaat dan een vrachtwagen rijbewijs (C) moet hebben. En dan is het nog maar de vraag hoeveel camperfans deze bus zouden kunnen (of willen) aanschaffen.
Foto’s: Volkswagen
Verder lezen over Volkswagen
Lifestyle22.08.2024
Wie dacht er als eerste aan tuning?
DC Business19.08.2024
Vernieuwde ID. Buzz Cargo is krachtiger en efficiënter
Automotive01.02.2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten
Automotive11.01.2024
Parkeren en opladen laat je straks over aan een robot
Automotive03.01.2024
Meer nieuwe auto’s de weg op in 2023
En bijna een derde was een EV, ondanks de stagnerende verkoopAutomotive08.12.2023
Sommige VW EV’s ondersteunen nu bidirectioneel gebruik
Met je elektrische Volkswagen je huis van stroom voorzienAutomotive16.11.2023
VW schaalt EV-productie af
Volkswagen noemt het een 'tijdelijke dip' in de vraag naar nieuwe EV'sAutomotive15.11.2023