Automotive09.03.2022

Volkswagen ID. Buzz, een EV met 75 jaar historie


Het is 75 jaar geleden dat Volkswagen de markt voor personen- en bestelbussen deed ontvlammen met de inmiddels wereldberoemde en nog altijd razend populaire T1. Dat model werd in 1947 ontworpen en ging drie jaar later in productie. De ‘Transporter’ kende sindsdien vele opvolgers. De volgende in die lange rij is vandaag officieel gepresenteerd: de Volkswagen ID. Buzz.

Van T1 naar ID. Buzz

De iconische lijnen in het design van de T1 zijn ook bij de ID. Buzz nog altijd te herkennen. Zoals de korte overhang vanuit het punt waar de bestuurder zit, bovenop de voorwielen. En ook de relatief lange wielbasis van, op 1,2 centimeter na, 3 meter. Of, zoals Volkswagen het zelf beschrijft: “Het design van de ID. Buzz is een eerbetoon aan één van de meest succesvolle bestelwagens ooit, met een tijdlijn die begint bij het Duitse wirtschaftswunder en via Woodstock naar het heden loopt.”

Er zit 75 jaar tussen, maar de lijnen van de T1 zijn ook bij de nieuwe VW Bus nog te herkennen.
Er zit 75 jaar tussen, maar de lijnen van de T1 zijn ook bij de nieuwe VW Bus nog te herkennen.

Eind van de zomer naar Nederland

Technisch gezien is de nieuwe ‘Transporter’ uiteraard een compleet andere auto. Sterker nog, in dat opzicht lijkt hij in geen velden of wegen op zijn voorgangers van de afgelopen 75 jaar. Het is namelijk de eerste volledig elektrisch aangedreven Bus die Volkswagen op de markt zet.

De nieuwe VW Bus verschijnt nog dit jaar ook in de Nederlandse showrooms. Bestellen kun je hem vanaf mei. Wat de ID. Buzz moet gaan kosten wordt nog even geheim gehouden. Er verschijnen twee uitvoeringen, een standaard model met vijf zitplaatsen en een Cargo uitvoering, als bestelbus dus. Op termijn verschijnen ook nog uitvoeringen met zes en zeven zitplaatsen en modellen met een verlengde wielbasis.

Van binnen ziet de nieuwe VW Bus er duidelijk iets moderner uit dan het origineel uit 1947.
Van binnen ziet de nieuwe VW Bus er duidelijk iets moderner uit dan het origineel uit 1947.

Bereik van maximaal 600 kilometer

Beide modellen van de ID. Buzz gebaseerd op het modulaire MEB-platform (Modulare E-Antriebs Baukasten) van de Volkswagen Groep. De elektrische ID. Buzz heeft een 77 kWh accupakket dat een 150 kW sterke elektromotor met maximaal 310 Nm aan koppel al vanuit stilstand tussen de achterwielen van vermogen voorziet. De topsnelheid is begrensd op 145 km/u.

De accu kan met een standaard laadpaal met een vermogen van 11 kW opgeladen worden. Snelladen kan ook, tot een vermogen van maximaal 170 KW. De accu kan zp binnen 30 minuten van 5 procent naar 80 procent opgeladen worden. De maximale actieradius van de ID. Buzz is, volgens opgave van VW, 600 kilometer. De ID. Buzz Cargo haalt maximaal 400 kilometer op één acculading.

De bestelbus uitvoering van de nieuwe VW bus.
De bestelbus uitvoering van de nieuwe VW bus.

Geavanceerde rijhulp

De nieuwe ID. Buzz modellen worden ook uitgerust met nieuwe, geavanceerde, rijhulp- en assistentiesystemen. Die vertrouwen onder andere op innovatieve, onderling verbonden technologieën. Een voorbeeld is de allernieuwste versie van ‘Travel Assist’, waarmee de ID. Buzz gedeeltelijk autonoom kan rijden door gebruik te maken van zwermdata van andere Volkswagens in de buurt die dezelfde systemen aan boord hebben. Als zwermdata beschikbaar is, heeft de ‘Travel Assist with Crowd-sourced Data’ functie slechts één herkenbare rijbaangrens nodig om de auto binnen de rijbaan te houden, bijvoorbeeld op landwegen zonder middenmarkeringen.

Andere slimme rijassistenten zijn onder meer ‘Car2X’ (waarschuwingen en gevarenwaarschuwingen in de directe omgeving) en ‘Trained Park Assist’, de geheugenfunctie voor geautomatiseerd parkeren op een eerder opgeslagen route.

Het origineel
Het origineel
Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Elektrische auto

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Kia heeft de Gwangmyeong EVO-fabriek officieel geopend. Het is de eerste dedicated EV-productiefaciliteit van het merk. De nieuwe fabriek, gevestigd in Kia Autoland Gwangmyeong (Zuid-Korea), heeft een jaarlijkse productiecapaciteit van 150.000 eenheden. De productie van de EV3 is er al gestart en die van de EV4 volgt in de eerste helft van 2025.

Tech in Asia14.10.2024

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Als MINI je uitnodigt om zo zuinig mogelijk te rijden in zijn nieuwe MINI Cooper S Electric: doe je dat dan? Natuurlijk wel. Even dan.

Automotive14.10.2024

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Studententeam TU/ecomotive presenteert vanmiddag Phoenix, en hoopt hiermee autofabrikanten te inspireren nu nieuwe wetgeving vanuit Brussel in aantocht is.

Automotive11.10.2024

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Met de merken Jaecoo en Omoda wil Chery Automobile haar marktpositie gaan versterken. In Nederland een nog vrij onbekend merk, maar daar gaat vanaf Q1 2025 verandering in komen. Dan zal de Jaecoo J7 geïntroduceerd worden.

Automotive07.10.2024

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Vanaf Q1 2025 ook in Nederland
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Nieuwe Lexus RZ 300e nu ook in Nederland

Vanaf vandaag is de nieuwe Lexus RZ 300e te zien bij Nederlandse Lexus-dealers. Deze voorwielaangedreven versie van de batterij-elektrische Lexus RZ is leverbaar in 6 verschillende uitrustingsniveaus. De Lexus RZ 300e vormt het nieuwe startpunt voor de RZ line-up, zonder daarbij in te leveren op de kenmerken die het batterij-elektrische model zo bijzonder maken. Elke Lexus RZ 300e beschikt over dezelfde 150 kW/204 pk sterke en efficiënte aandrijflijn. Met zijn netto batterijcapaciteit van 64 kWh beschikt de Lexus RZ 300e over een WLTP-range van maximaal 480 kilometer.

Automotive04.09.2024

Nieuwe Lexus RZ 300e nu ook in Nederland

Kia EV6 voorzien van veel nieuwe updates!

Kia heeft de EV6 grondig vernieuwd. De eerste elektrische Kia op het baanbrekende E-GMP platform heeft een vernieuwd in- en exterieurdesign en is nog efficiënter, comfortabeler en veiliger dankzij een groot aantal updates. En met zijn nieuwe batterijen van de vierde generatie heeft hij ook een groter bereik van maximaal 582 km.

Automotive27.08.2024

Kia EV6 voorzien van veel nieuwe updates!

Verder lezen over Volkswagen

Wie dacht er als eerste aan tuning?

Auto tuning is niet alleen het uiterlijk van een auto veranderen, het is tegelijkertijd een kunst en een wetenschap. Met tuning kun je de individualiteit van de eigenaar benadrukken en de technische eigenschappen van het voertuig verbeteren. Maar wie was de eerste die aan auto tuning dacht? Misschien was het Karl Benz, die niet alleen de eerste auto met benzinemotor maakte, maar ook voortdurend experimenteerde met de constructie en het ontwerp ervan?

Lifestyle22.08.2024

Wie dacht er als eerste aan tuning?

Vernieuwde ID. Buzz Cargo is krachtiger en efficiënter

Met zijn iconische looks is de ID. Buzz Cargo een duurzaam visitekaartje voor elk bedrijf. Dat voorkomen koppelt hij aan kenmerkende Volkswagen Bedrijfswagens-eigenschappen als een hoge kwaliteit, grote praktische inzetbaarheid en volop mogelijkheden voor maatwerk. Door een nog sterkere elektromotor en een nieuw 79 kWh accupakket presteert de ID. Buzz Cargo nu nog beter op het gebied van laad- en trekvermogen en efficiency.

DC Business19.08.2024

Vernieuwde ID. Buzz Cargo is krachtiger en efficiënter

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

De World Car of the Year 2024 verkiezing komt er weer aan. Deze begint traditiegetrouw met de bekendmaking van de Top 10 en Top 5 finalisten in zes verschillende categorieën van de World Car Awards. Het aftellen naar de...

Automotive01.02.2024

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

Parkeren en opladen laat je straks over aan een robot

Persoonlijk vind ik inparkeren en opladen van een EV niet echt een lastige klus. Het vinden van een lege parkeerplaats is dat ook niet, zolang je voor een parkeergarage kiest waar het bord voor de inrit aangeeft dat er n...

Automotive11.01.2024

Parkeren en opladen laat je straks over aan een robot

Meer nieuwe auto’s de weg op in 2023

Het zat er in 2023 al het hele jaar aan te komen; een soort van herstel van de verkoop van nieuwe auto’s. Vanaf de eerste maanden liep het aantal registraties al voor op dezelfde periode in 2022. Alleen in december lag...

Automotive03.01.2024

Meer nieuwe auto’s de weg op in 2023

En bijna een derde was een EV, ondanks de stagnerende verkoop
Sommige VW EV’s ondersteunen nu bidirectioneel gebruik

Er wordt al een tijd over gesproken en technisch is het al lang mogelijk. Waarom zou je je opgeladen elektrische bolide niet gebruiken om je huis van stroom te voorzien? Dit zogenoemde bidirectionele laden kan een behoor...

Automotive08.12.2023

Sommige VW EV’s ondersteunen nu bidirectioneel gebruik

Met je elektrische Volkswagen je huis van stroom voorzien
VW schaalt EV-productie af

Het gaat niet goed met de verkoop van elektrische auto’s. De vraag is dit jaar niet alleen in Nederland afgenomen. Als gevolg van die dalende vraag naar EV’s heeft Volkswagen besloten om de productie in haar fabriek...

Automotive16.11.2023

VW schaalt EV-productie af

Volkswagen noemt het een 'tijdelijke dip' in de vraag naar nieuwe EV's
​De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen

Als je bezig bent met je rijbewijs, dan droom je ervan. Als je een nieuwe auto koopt ook: hoe handig is de bekerhouder, voor als we eindelijk op die roadtrip gaan? Dat ultieme gevoel van vrijheid, dat is wat een auto je...

Automotive15.11.2023

​De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen