Volkswagen heeft in China haar eerste EV sedan gepresenteerd, de ID.AERO. Het is nog een concept, maar volgens de Duitse autofabrikant ga je straks met deze elektrische sedan meer dan 600 kilometer kunnen rijden op één acculading. Heel erg bijzonder is dat overigens niet, aangezien Mercedes al een concept EV presenteerde die meer dan 1000 kilometer bereik heeft. En de Zuid-Duitse autofabrikant heeft dat ook al in de praktijk bewezen. Bij Volkswagen is het nog even afwachten in hoeverre de 600+ kilometer claim gerechtvaardigd blijkt.
Als alles volgens planning verloopt, dan moet de VW ID.AERO in de loop van 2023 in de showrooms verschijnen. Hij wordt gepositioneerd in het segment van de middelgrote premium sedans. Met een lengte van bijna vijf meter lijkt dat ook wel logisch. Het wordt, zeg maar, het elektrische broertje van de welbekende Passat. Over de prijs heeft Volkswagen nog niets geroepen in China.
Om het bereik van de ID.AERO te optimaliseren heeft Volkswagen veel tijd gestoken in het verlagen van de luchtweerstand van deze EV. De zogenoemde CW-waarde komt uit op 0,23.
De aerodynamisch ontworpen voorkant en het dak zorgen ervoor dat de lucht optimaal over het voertuig stroomt. De invloed van de luchtstroom wordt ook beperkt door de iets naar binnen getrokken achterkant met een scheidingsrand. De sportieve 22-inch two-tone wielen zijn ontworpen in de stijl van een turbine en zijn verzonken in de wielkasten geïntegreerd. Klassieke deurklinken worden vervangen door verlichte aanraakvlakken, die de luchtweerstand nog verder verminderen.
De ID.AERO is verder uitgerust met een lithium-ion batterij met een netto energie-inhoud van 77 kWh. Het, volgens Volkswagen, efficiënte aandrijfsysteem en de goede aerodynamische eigenschappen is een actieradius tot 620 kilometer (WLTP) mogelijk. Zoals gezegd, eerst zien, dan geloven.