Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Het heeft pakweg ruim 65 jaar geduurd voordat de redelijk epische Transporter uit 1950 een opvolger heeft gekregen. Bezitters van het oude hipster-achtige busje hebben nog 5 jaar de tijd om lege flessen te sparen want ergens na 2020 moet dit moois allemaal op de markt gaan komen. Je gelooft je eigen ogen niet als je leest wat de plannen zijn voor deze hypermoderne spacewagon. Hoewel die omschrijving niet helemaal klopt want hij kan veel maar nog niet buitenaards gaan. Lees maar even mee:
De I.D. Buzz is in staat om volledig autonoom te rijden. Als de bestuurder op een knop op het stuur drukt, beweegt het stuurwiel het dashboard in. De slimme Buzz schakelt daarna over op de volledig autonome I.D. Pilot-modus (mogelijk vanaf 2025). De bestuurdersstoel kan dan worden omgedraaid, zodat de bestuurder ontspannen met de passagiers op de tweede zitrij kan praten. De I.D. Buzz houdt zelfstandig zijn omgeving in de gaten met laserscanners, ultrasone sensoren, radarsensoren, een camera die naar voren kijkt en camera’s die alles rondom waarnemen. Overige informatie over het verkeer ontvangt de I.D. Buzz vanuit de cloud.
De I.D. Buzz heeft geen conventionele cockpit meer. Alle belangrijke informatie wordt via een head-up display als augmented reality en in 3D aan de bestuurder getoond. Het infotainmentsysteem en de airconditioning zijn te bedienen via een uitneembare tablet. De bedieningsknoppen die belangrijk zijn voor het rijden, zitten op het stuur. Het hart van het stuur is een touchscreen dat functioneert als een aanraakgevoelig, multifunctioneel scherm. Was getekend Volkswagen en zeg niet dat ze geen ambities hebben.
Dit hippe vierwielaangedreven ruimtewonder met elektromotoren op de voor- en achteras, is gebaseerd op de nieuwe Modular Electric Drive Kit (MEB). Zijn elektrische actieradius is 600 kilometer volgens de NEDC-meetmethode als deze test vandaag zou worden uitgevoerd. De I.D. Buzz kan worden opgeladen via inductie of een laadstation. Met een laadvermogen van 150 kW duurt het ongeveer een half uur om de I.D. Buzz tot tachtig procent op te laden maar dat kan als dit wonder op wielen echt op de weg komt natuurlijk na 2020 allemaal weer anders zijn.
De I.D. Buzz neet 4.94 meter lang, 1.97 meter breed en 1.96 meterhoog en gebruikt zijn binnenruimte optimaal vergeleken met andere elektrische auto’s. In het interieur is plek voor maximaal acht stoelen, waarbij je de indeling zelf kunt bepalen. Zijn elektrische aandrijflijn is goed voor een vermogen van 275 kW/374 pk en gaat in 5 seconden van stilstand naar 100 km/u met een begrensde topsnelheid van 160 km/u. Als we het allemaal bij elkaar optellen is het haast te mooi om waar te zijn. Maar als tie echt gaat komen denk ik dat we er nu alvast maar eentje gaan bestellen. Je kunt maar de eerste zijn.
Verder lezen over Volkswagen
Lifestyle22.08.2024
Wie dacht er als eerste aan tuning?
DC Business19.08.2024
Vernieuwde ID. Buzz Cargo is krachtiger en efficiënter
Automotive01.02.2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten
Automotive11.01.2024
Parkeren en opladen laat je straks over aan een robot
Automotive03.01.2024
Meer nieuwe auto’s de weg op in 2023
En bijna een derde was een EV, ondanks de stagnerende verkoopAutomotive08.12.2023
Sommige VW EV’s ondersteunen nu bidirectioneel gebruik
Met je elektrische Volkswagen je huis van stroom voorzienAutomotive16.11.2023
VW schaalt EV-productie af
Volkswagen noemt het een 'tijdelijke dip' in de vraag naar nieuwe EV'sAutomotive15.11.2023