Sommige mensen vragen zich af waarom we nu nog niet in vliegende auto’s rondzweven, maar dat ligt niet alleen aan de wetgeving die daar nog niet klaar voor is. Er moeten ook nog volop vliegende bolides worden ontwikkeld. Dat wordt ook veelvuldig gedaan, maar zoals we laatst al meldden zijn er ook veel vliegende auto’s die helaas stranden. Soms al in de conceptfase, maar soms ook al terwijl het apparaat zelf er al is en succesvol heeft gevlogen. Deze vliegende auto’s zijn nog wel in ontwikkeling en het volgen waard.
Australië heeft de eerste race met vliegende auto’s gehouden: dat is nog nooit ergens gebeurd. De bolides gingen de lucht in in de Australische woestijn waar twee piloten het tegen het elkaar opnamen: Zephatiali Walsh en Fabio Tishcler. Is dit het nieuwe alternatief op de Formule 1? In ieder geval waren er wel diverse namen uit de wereld bij betrokken. Het is in ieder geval nog mar het begin: de Airspeeder EXA-competitie is er een die uit meerdere races zal bestaan met meerdere voertuigen.
Lilium is een van de bekendste vliegende auto’s. Het is de eerste volledig elektrische VTOL. Een VTOL is een belangrijk vaartuig in deze wereld, want het staat voor ‘vertical take off and landing’. Dat betekent dat het vliegtuig verticaal kan opstijgen. Je kunt je voorstellen dat dat de nodige voordelen heeft: zo kun je direct naar boven, in plaats van dat er een lange baan nodig is om op te stijgen en te landen. Het lijkt in dat opzicht dus ook wat meer op een helikopter dan op een vliegtuig. Het idee van Lilium is dat het een taxi wordt (al geldt dat eigenlijk voor de meeste zelfrijdende auto’s, want we gaan wat dat betreft in de wereld echt om naar deelauto’s) en dat hij je van Londen naar Parijs vliegt in een uurtje en van New York naar JFK in 5 minuten. Je vliegt immers zo over alle gele taxi’s op de grond in de file heen. De maximum snelheid van Lilium is 300 (!) kilometer per uur en hij kan 300 kilometer ver op één keer laden.
Eén van de bekendste vliegende autobedrijven is AeroMobil. Het is een bedrijf uit Slowakije dat al meerdere vaartuigen heeft gemaakt, maar de AeroMobil 4 is het paradepaardje. Het bedrijf stelt dat er meer dan 350.000 uur aan engineering en design inzit. Deze vliegende gouden koe kan ongeveer 100 kilometer ver komen en vliegt 160 kilometer per uur. Op de weg is dat wat rustiger, namelijk 72 kilometer per uur. Kortom, echt een apparaat dat is gemaakt om te vliegen. Wanneer je hem in automodus gebruikt, gaat de vleugel handig naar binnen. Wil je weer opstijgen, dan klapt hij weer uit.
Dit project is nog niet zo ver als AeroMobil, maar heeft al wel een openbare, bemande vlucht gemaakt. Het apparaat won een wedstrijd in 2014 en wist zich daarmee in de kijker te spelen van onder andere Toyota. Heel handig, want hierdoor kan hij waarschijnlijk in 2030 de lucht in. En de weg op. Dit autovliegtuig laat zich het beste vergelijken met een uit de kluiten gewassen drone en is dus heel anders dan de AeroMobil, dat meer echt een kruising is tussen een auto en een vliegtuig. Dit apparaat gaat 100 kilometer per uur in de lucht en 150 kilometer per uur op de weg.
Er wordt veel gesproken over Alauda Mk3, een race-vliegende auto waarmee ook de eerder genoemde Airpeeder-races worden gehouden. Ze zijn voorzien van 8 elektrische motoren en 8 elektrische propellers heeft. Het is nogal een apparaat, maar hij moet ook keihard kunnen gaan. Hij kan 250 kilometer per uur halen en dat is erg snel. Geen wonder dat er ook aan veiligheid is gedacht: Er zitten sensoren in die de piloot vertellen of hij of zij te hoog of te laag vliegt. Dat scheelt het koppensnellen van het publiek. Deze vliegende auto lijkt ook iets meer op een drone, maar kan ook verticaal opstijgen. Ook interessant: de mensen achter Alauda Mk3 zitten naarstig te wachten op 6G-netwerken, want dan kan er een bandbreedte worden gehaald om de on-board computers van de verschillende vliegtuigauto’s met elkaar te laten communiceren.
Het klinkt allemaal zo ver weg, zo’n vliegende auto, maar er is al een exemplaar dat legaal is. Dat komt omdat Autogyro Drive veel inspiratie heeft gehaald uit de wereld van helikopters. Hij kan 177 kilometer per uur vliegen en 60 kilometer per uur rijden. Maar, het is wel net alsof je een helikopter op straat ziet rijden en dat is toch echt nog even wennen. Zo gek is dat trouwens niet: het apparaat is gemaakt door Pavel Brezina, een piloot die al tientallen jaren in de luchtvaart zit.