Automotive08.04.2018

Verkoop elektrische auto’s groeit met 136 procent in 2018


Maar dat is nog steeds maar 1300 per maand

Het klinkt heel goed als je alleen maar de kop leest van het persbericht van de Rai Vereniging: “verkoop elektrische auto’s groeit met 136 procent in eerste kwartaal 2018.” Het is pas nadat je naar absolute cijfers kijkt dat het niet meer zo heel indrukwekkend is. Uiteindelijk is het aantal verkochte elektrische auto’s op het totaal aan nieuwe auto’s nog steeds maar 3 procent. Kun je nagaan: met dat aantal liggen we als land tweede wereldwijd.

Dan heb je het effectief dus over net geen 4000 auto’s. Op een wagenpark van in totaal meer dan acht miljoen auto’s in Nederland is dat nou geen percentage dat zichtbaar is met het blote oog. Allemaal logisch natuurlijk, want de technologie is nog nieuw en zeker met objecten die zo lang door mensen gebruikt worden als auto’s zal het tientallen jaren duren voordat een meerderheid van de auto’s elektrisch is.

Nu is het aantal een beetje een schatting, althans als je naar de voorspelling voor de rest van het jaar kijkt. Het ligt echter voor de hand om mee te gaan in die voorspelling, want er komen steeds meer betaalbare modellen op de Nederlandse markt zoals de Nissan LEAF (want Model 3′s gaan we hier voorlopig niet zien) en ook het aantal laadpalen blijft maar toenemen.

Betaalbaar is relatief natuurlijk, want je bent nog steeds tussen de twintig en dertigduizend euro kwijt aan een elektrische auto, maar de tijden dat je de keuze had tussen een Model S en een duurdere Model S zijn wel voorbij. De meerprijs voor een elektrische auto ligt rond de tienduizend ten opzichte van hetzelfde model maar dan op benzine, maar zelfs met de huidige mogelijkheden is dat een prijsverschil dat je met een paar jaar elektrisch rijden er uit kunt halen – als je genoeg kilometers maakt.

Het prijsverschil gaat ook steeds meer afnemen, naarmate de grote batterijen voor elektrische auto’s in prijs dalen. Die accu’s zouden over een paar jaar al in zulke massa’s geproduceerd moeten worden dat de prijs van een elektrische auto (waar uiteindelijk veel minder spannende bewegende delen in zitten) zelfs onder die van een reguliere zal gaan zitten. Tot die tijd betaal je nog iets meer en dat heeft nog niet iedereen er voor over. Het zal dus nog wel tot 2020 duren voordat het elektrisch rijden een serieuze deuk gaat maken in de aantallen.

[Afbeeldingen © Michael Flippo – Adobe Stock]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

...

Verder lezen over Elektrische auto

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

In de woeste kustomgeving van het Portugese Cascais is het in november nog lekker warm. In T-shirt lunchen op een terrasje aan de Atlantische kust, ’s avonds buiten borrelen. En dan ook nog een nieuwe auto aan de tand mogen voelen. Eentje waarvan we veel gaan horen: de Kia EV3. Ruim, stil, krachtig, tot 600 kilometer op een acculading, leuke snoet en prima prijskaartje.

Automotive20.11.2024

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Best een risico voor Abarth om de keuze te maken helemaal over te stappen naar elektrische modellen. Is de nieuwe 600e alsnog een echte Abarth?

Automotive09.11.2024

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Kia heeft de Gwangmyeong EVO-fabriek officieel geopend. Het is de eerste dedicated EV-productiefaciliteit van het merk. De nieuwe fabriek, gevestigd in Kia Autoland Gwangmyeong (Zuid-Korea), heeft een jaarlijkse productiecapaciteit van 150.000 eenheden. De productie van de EV3 is er al gestart en die van de EV4 volgt in de eerste helft van 2025.

Tech in Asia14.10.2024

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Als MINI je uitnodigt om zo zuinig mogelijk te rijden in zijn nieuwe MINI Cooper S Electric: doe je dat dan? Natuurlijk wel. Even dan.

Automotive14.10.2024

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Studententeam TU/ecomotive presenteert vanmiddag Phoenix, en hoopt hiermee autofabrikanten te inspireren nu nieuwe wetgeving vanuit Brussel in aantocht is.

Automotive11.10.2024

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Met de merken Jaecoo en Omoda wil Chery Automobile haar marktpositie gaan versterken. In Nederland een nog vrij onbekend merk, maar daar gaat vanaf Q1 2025 verandering in komen. Dan zal de Jaecoo J7 geïntroduceerd worden.

Automotive07.10.2024

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Vanaf Q1 2025 ook in Nederland
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden