Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Het klinkt heel goed als je alleen maar de kop leest van het persbericht van de Rai Vereniging: “verkoop elektrische auto’s groeit met 136 procent in eerste kwartaal 2018.” Het is pas nadat je naar absolute cijfers kijkt dat het niet meer zo heel indrukwekkend is. Uiteindelijk is het aantal verkochte elektrische auto’s op het totaal aan nieuwe auto’s nog steeds maar 3 procent. Kun je nagaan: met dat aantal liggen we als land tweede wereldwijd.
Dan heb je het effectief dus over net geen 4000 auto’s. Op een wagenpark van in totaal meer dan acht miljoen auto’s in Nederland is dat nou geen percentage dat zichtbaar is met het blote oog. Allemaal logisch natuurlijk, want de technologie is nog nieuw en zeker met objecten die zo lang door mensen gebruikt worden als auto’s zal het tientallen jaren duren voordat een meerderheid van de auto’s elektrisch is.
Nu is het aantal een beetje een schatting, althans als je naar de voorspelling voor de rest van het jaar kijkt. Het ligt echter voor de hand om mee te gaan in die voorspelling, want er komen steeds meer betaalbare modellen op de Nederlandse markt zoals de Nissan LEAF (want Model 3′s gaan we hier voorlopig niet zien) en ook het aantal laadpalen blijft maar toenemen.
Betaalbaar is relatief natuurlijk, want je bent nog steeds tussen de twintig en dertigduizend euro kwijt aan een elektrische auto, maar de tijden dat je de keuze had tussen een Model S en een duurdere Model S zijn wel voorbij. De meerprijs voor een elektrische auto ligt rond de tienduizend ten opzichte van hetzelfde model maar dan op benzine, maar zelfs met de huidige mogelijkheden is dat een prijsverschil dat je met een paar jaar elektrisch rijden er uit kunt halen – als je genoeg kilometers maakt.
Het prijsverschil gaat ook steeds meer afnemen, naarmate de grote batterijen voor elektrische auto’s in prijs dalen. Die accu’s zouden over een paar jaar al in zulke massa’s geproduceerd moeten worden dat de prijs van een elektrische auto (waar uiteindelijk veel minder spannende bewegende delen in zitten) zelfs onder die van een reguliere zal gaan zitten. Tot die tijd betaal je nog iets meer en dat heeft nog niet iedereen er voor over. Het zal dus nog wel tot 2020 duren voordat het elektrisch rijden een serieuze deuk gaat maken in de aantallen.
[Afbeeldingen © Michael Flippo – Adobe Stock]
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive11.09.2024