Automotive19.02.2021

Verkiezing Elektrische Auto van het jaar kent 3 winnaars


Tesla blijft de zakelijke smaakmaker

Ooit was er de verkiezing ‘Auto van het jaar’, gewoon wat is de meest spraakmakende, opvallende of vernieuwende auto van dat jaar. Buiten allerlei andere jury reglementen. Het zou de auto moeten zijn die echt eruit springt en dat volgens een jury bestaande uit 75 journalisten uit 20 verschillende landen. De uitslag was op voorhand al omstreden. Lobbyisten ten spijt. De verkiezing werd complexer want opeens was daar de elektrische auto.

Dat was moeilijk want daar stond natuurlijk niets over in die reglementen. Zo kreeg de BMW i8 nooit de prijs die de auto had behoren te krijgen al werd hij wel in 2015 bij onze zuiderburen verkozen tot ‘groene wagen van het jaar’.

Drie categorieën

Inmiddels kennen we in Nederland de verkiezing ‘Elektrische Auto van het Jaar’ opgezet door de Vereniging Zakelijk Rijders in samenwerking met Eneco eMobility, LeasePlan en AutoWeek. Door deze samenstelling heeft de verkiezing een zakelijk karakter wat niet overeen hoeft te komen met de die van privé rijders. De eerste groep is sowieso substantieel vele malen groter. Wat verder afwijkt is dat er niet één, maar drie categorieën zijn, wat commercieel duidelijk wat meer mogelijkheden biedt.

Praktisch valt daar wel wat voor te zeggen want een Nissan Leaf laat zich heel eerlijk moeilijk met een Audi e-Tron vergelijken. De drie categorieën worden niet gekozen uit de volstrekt onduidelijke ‘A-B-C-D’ segmenten. Bij de verkiezing ‘Elektrische Auto van het Jaar’ praten we over het midden-, hoog- en topsegment. Wederom slim gekozen want niemand is blij met de classificatie laag-segment toch. Maar goed er komen nog genoeg nieuwe mobiliteit oplossingen aan die om nieuwe categorieën gaan vragen.

Mooi, mooier, mooist maar geen prijs..
Mooi, mooier, mooist maar geen prijs..

Verkiezing Elektrische Auto van het jaar

Verder is een verkiezing gewoon een verkiezing en zijn er bloemen voor de winnaar. Of de verkiezing toekomstige berijders helpt is moeilijk in te schatten. De jury bestaande uit Martin Huisman (VZR), Damiaan Hage (AutoWeek), Bart Fick (Eneco eMobility) en Maartje van Tongeren (LeasePlan) heeft gekeken naar o.a. actieradius en laadsnelheid, beschikbaarheid, verkoopaantallen, leaseprijs en rijeigenschappen.

De data van in totaal negen criteria zijn met een bepaalde weging in het eindoordeel van de jury meegenomen. Zo zal als voorbeeld de actieradius aanzienlijk zwaarder wegen als het trekgewicht van de EV. Vooraf is door de jury een selectie gemaakt van 32 elektrische voertuigen (23 automerken) die in 2020 op de markt verkrijgbaar waren. Zowel oude (Tesla) als nieuwe (Peugeot e-208) modellen dus.

Winnaar in het hoogste segment is de Audi e-tron. Kijk je naar alle winnaars dan dan zie je dat Tesla wederom de meeste prijzen weet binnen te halen in het zakelijke segment.

De winnaars van de verkiezing Elektrische Auto van het jaar zijn:

Midden Segment

  1. Volkswagen ID.3
  2. Opel Corsa-e
  3. Peugeot e-208

Hoge Segment

  1. Tesla Model 3
  2. Volkswagen ID.4
  3. Hyundai KONA

Top Segment

  1. Audi e-tron
  2. Tesla Model X
  3. Tesla Model S

Vereniging Zakelijke Rijders

Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) is de belangenbehartiger voor berijders van een auto van de zaak. De vereniging zet zich in voor ruim 1,3 miljoen mensen die over een leaseauto of andere auto van de zaak beschikken, en voor mensen die zakelijke kilometers rijden in hun privéauto.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over Elektrisch rijden

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

In de woeste kustomgeving van het Portugese Cascais is het in november nog lekker warm. In T-shirt lunchen op een terrasje aan de Atlantische kust, ’s avonds buiten borrelen. En dan ook nog een nieuwe auto aan de tand mogen voelen. Eentje waarvan we veel gaan horen: de Kia EV3. Ruim, stil, krachtig, tot 600 kilometer op een acculading, leuke snoet en prima prijskaartje.

Automotive20.11.2024

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4

V4-elektriciteitskastjes kunnen snel worden geplaatst en kunnen 8 plekken van stroom voorzien.

Automotive19.11.2024

Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer

We gingen de afgelopen periode op pad met de BMW CE 02 - AM. Dit is volgens BMW geen motorfiets, geen bromfiets, maar een eParkourer in de categorie “Urban Mobility”.

Automotive26.09.2024

BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

5 positieve dingen aan fatbikes

Fatbikes zijn de laatste dagen bepaald niet positief in het nieuws. De stoere e-bikes zijn inderdaad enerzijds problematisch, maar bieden anderzijds ook positieve kanten.

Gadgets04.09.2024

5 positieve dingen aan fatbikes

Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike

Meer dan de helft van de ernstige ongelukken met fatbikes zijn met jongeren van 10 tot 14 jaar en 25 procent komt eruit met hersenletsel.

Gadgets02.09.2024

Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike

Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit

Fiat gaat volgende maand van start met de verkoop van de nieuwe Topolino in Nederland. Deze toch iconische naam, die ooit de weg plaveide voor stedelijke mobiliteit, staat nu synoniem voor  duurzame stedelijke mobiliteit. De compacte, 100% elektrische vierwieler is een slimme keuze voor milieuvriendelijk én stijlvol vervoer voor twee personen in de stadsjungle en daarbuiten. De Fiat Topolino is vanaf september te bestellen, met prijzen vanaf € 9.890 inclusief BTW en andere wettelijke kosten.

Automotive21.08.2024

Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit

Verder lezen over Elektrische auto

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

In de woeste kustomgeving van het Portugese Cascais is het in november nog lekker warm. In T-shirt lunchen op een terrasje aan de Atlantische kust, ’s avonds buiten borrelen. En dan ook nog een nieuwe auto aan de tand mogen voelen. Eentje waarvan we veel gaan horen: de Kia EV3. Ruim, stil, krachtig, tot 600 kilometer op een acculading, leuke snoet en prima prijskaartje.

Automotive20.11.2024

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Best een risico voor Abarth om de keuze te maken helemaal over te stappen naar elektrische modellen. Is de nieuwe 600e alsnog een echte Abarth?

Automotive09.11.2024

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Kia heeft de Gwangmyeong EVO-fabriek officieel geopend. Het is de eerste dedicated EV-productiefaciliteit van het merk. De nieuwe fabriek, gevestigd in Kia Autoland Gwangmyeong (Zuid-Korea), heeft een jaarlijkse productiecapaciteit van 150.000 eenheden. De productie van de EV3 is er al gestart en die van de EV4 volgt in de eerste helft van 2025.

Tech in Asia14.10.2024

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Als MINI je uitnodigt om zo zuinig mogelijk te rijden in zijn nieuwe MINI Cooper S Electric: doe je dat dan? Natuurlijk wel. Even dan.

Automotive14.10.2024

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Studententeam TU/ecomotive presenteert vanmiddag Phoenix, en hoopt hiermee autofabrikanten te inspireren nu nieuwe wetgeving vanuit Brussel in aantocht is.

Automotive11.10.2024

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Met de merken Jaecoo en Omoda wil Chery Automobile haar marktpositie gaan versterken. In Nederland een nog vrij onbekend merk, maar daar gaat vanaf Q1 2025 verandering in komen. Dan zal de Jaecoo J7 geïntroduceerd worden.

Automotive07.10.2024

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Vanaf Q1 2025 ook in Nederland
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden