19.02.2021
Automotive

Verkiezing Elektrische Auto van het jaar kent 3 winnaars

By: Henk de Hooge

BlogAutomotive

Ooit was er de verkiezing ‘Auto van het jaar’, gewoon wat is de meest spraakmakende, opvallende of vernieuwende auto van dat jaar. Buiten allerlei andere jury reglementen. Het zou de auto moeten zijn die echt eruit springt en dat volgens een jury bestaande uit 75 journalisten uit 20 verschillende landen. De uitslag was op voorhand al omstreden. Lobbyisten ten spijt. De verkiezing werd complexer want opeens was daar de elektrische auto.

Dat was moeilijk want daar stond natuurlijk niets over in die reglementen. Zo kreeg de BMW i8 nooit de prijs die de auto had behoren te krijgen al werd hij wel in 2015 bij onze zuiderburen verkozen tot ‘groene wagen van het jaar’.

Drie categorieën

Inmiddels kennen we in Nederland de verkiezing ‘Elektrische Auto van het Jaar’ opgezet door de Vereniging Zakelijk Rijders in samenwerking met Eneco eMobility, LeasePlan en AutoWeek. Door deze samenstelling heeft de verkiezing een zakelijk karakter wat niet overeen hoeft te komen met de die van privé rijders. De eerste groep is sowieso substantieel vele malen groter. Wat verder afwijkt is dat er niet één, maar drie categorieën zijn, wat commercieel duidelijk wat meer mogelijkheden biedt.

Praktisch valt daar wel wat voor te zeggen want een Nissan Leaf laat zich heel eerlijk moeilijk met een Audi e-Tron vergelijken. De drie categorieën worden niet gekozen uit de volstrekt onduidelijke ‘A-B-C-D’ segmenten. Bij de verkiezing ‘Elektrische Auto van het Jaar’ praten we over het midden-, hoog- en topsegment. Wederom slim gekozen want niemand is blij met de classificatie laag-segment toch. Maar goed er komen nog genoeg nieuwe mobiliteit oplossingen aan die om nieuwe categorieën gaan vragen.

Mooi, mooier, mooist maar geen prijs..
Mooi, mooier, mooist maar geen prijs..

Verkiezing Elektrische Auto van het jaar

Verder is een verkiezing gewoon een verkiezing en zijn er bloemen voor de winnaar. Of de verkiezing toekomstige berijders helpt is moeilijk in te schatten. De jury bestaande uit Martin Huisman (VZR), Damiaan Hage (AutoWeek), Bart Fick (Eneco eMobility) en Maartje van Tongeren (LeasePlan) heeft gekeken naar o.a. actieradius en laadsnelheid, beschikbaarheid, verkoopaantallen, leaseprijs en rijeigenschappen.

De data van in totaal negen criteria zijn met een bepaalde weging in het eindoordeel van de jury meegenomen. Zo zal als voorbeeld de actieradius aanzienlijk zwaarder wegen als het trekgewicht van de EV. Vooraf is door de jury een selectie gemaakt van 32 elektrische voertuigen (23 automerken) die in 2020 op de markt verkrijgbaar waren. Zowel oude (Tesla) als nieuwe (Peugeot e-208) modellen dus.

Winnaar in het hoogste segment is de Audi e-tron. Kijk je naar alle winnaars dan dan zie je dat Tesla wederom de meeste prijzen weet binnen te halen in het zakelijke segment.

De winnaars van de verkiezing Elektrische Auto van het jaar zijn:

Midden Segment

  1. Volkswagen ID.3
  2. Opel Corsa-e
  3. Peugeot e-208

Hoge Segment

  1. Tesla Model 3
  2. Volkswagen ID.4
  3. Hyundai KONA

Top Segment

  1. Audi e-tron
  2. Tesla Model X
  3. Tesla Model S

Vereniging Zakelijke Rijders

Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) is de belangenbehartiger voor berijders van een auto van de zaak. De vereniging zet zich in voor ruim 1,3 miljoen mensen die over een leaseauto of andere auto van de zaak beschikken, en voor mensen die zakelijke kilometers rijden in hun privéauto.

Share this post