Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Ooit was er de verkiezing ‘Auto van het jaar’, gewoon wat is de meest spraakmakende, opvallende of vernieuwende auto van dat jaar. Buiten allerlei andere jury reglementen. Het zou de auto moeten zijn die echt eruit springt en dat volgens een jury bestaande uit 75 journalisten uit 20 verschillende landen. De uitslag was op voorhand al omstreden. Lobbyisten ten spijt. De verkiezing werd complexer want opeens was daar de elektrische auto.
Dat was moeilijk want daar stond natuurlijk niets over in die reglementen. Zo kreeg de BMW i8 nooit de prijs die de auto had behoren te krijgen al werd hij wel in 2015 bij onze zuiderburen verkozen tot ‘groene wagen van het jaar’.
Drie categorieën
Inmiddels kennen we in Nederland de verkiezing ‘Elektrische Auto van het Jaar’ opgezet door de Vereniging Zakelijk Rijders in samenwerking met Eneco eMobility, LeasePlan en AutoWeek. Door deze samenstelling heeft de verkiezing een zakelijk karakter wat niet overeen hoeft te komen met de die van privé rijders. De eerste groep is sowieso substantieel vele malen groter. Wat verder afwijkt is dat er niet één, maar drie categorieën zijn, wat commercieel duidelijk wat meer mogelijkheden biedt.
Praktisch valt daar wel wat voor te zeggen want een Nissan Leaf laat zich heel eerlijk moeilijk met een Audi e-Tron vergelijken. De drie categorieën worden niet gekozen uit de volstrekt onduidelijke ‘A-B-C-D’ segmenten. Bij de verkiezing ‘Elektrische Auto van het Jaar’ praten we over het midden-, hoog- en topsegment. Wederom slim gekozen want niemand is blij met de classificatie laag-segment toch. Maar goed er komen nog genoeg nieuwe mobiliteit oplossingen aan die om nieuwe categorieën gaan vragen.
Verkiezing Elektrische Auto van het jaar
Verder is een verkiezing gewoon een verkiezing en zijn er bloemen voor de winnaar. Of de verkiezing toekomstige berijders helpt is moeilijk in te schatten. De jury bestaande uit Martin Huisman (VZR), Damiaan Hage (AutoWeek), Bart Fick (Eneco eMobility) en Maartje van Tongeren (LeasePlan) heeft gekeken naar o.a. actieradius en laadsnelheid, beschikbaarheid, verkoopaantallen, leaseprijs en rijeigenschappen.
De data van in totaal negen criteria zijn met een bepaalde weging in het eindoordeel van de jury meegenomen. Zo zal als voorbeeld de actieradius aanzienlijk zwaarder wegen als het trekgewicht van de EV. Vooraf is door de jury een selectie gemaakt van 32 elektrische voertuigen (23 automerken) die in 2020 op de markt verkrijgbaar waren. Zowel oude (Tesla) als nieuwe (Peugeot e-208) modellen dus.
Winnaar in het hoogste segment is de Audi e-tron. Kijk je naar alle winnaars dan dan zie je dat Tesla wederom de meeste prijzen weet binnen te halen in het zakelijke segment.
De winnaars van de verkiezing Elektrische Auto van het jaar zijn:
Midden Segment
- Volkswagen ID.3
- Opel Corsa-e
- Peugeot e-208
Hoge Segment
- Tesla Model 3
- Volkswagen ID.4
- Hyundai KONA
Top Segment
- Audi e-tron
- Tesla Model X
- Tesla Model S
Vereniging Zakelijke Rijders
Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) is de belangenbehartiger voor berijders van een auto van de zaak. De vereniging zet zich in voor ruim 1,3 miljoen mensen die over een leaseauto of andere auto van de zaak beschikken, en voor mensen die zakelijke kilometers rijden in hun privéauto.
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive19.11.2024
Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4
Automotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive26.09.2024
BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Gadgets04.09.2024
5 positieve dingen aan fatbikes
Gadgets02.09.2024
Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike
Automotive21.08.2024
Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive11.09.2024