Automotive06.06.2023

Verbruik vol beladen Ford F-150 Lightning schiet omhoog


Het verbruik van een EV is substantieel anders dan dat van een ICE-bolide

Je ziet het regelmatig. Er komt een nieuw EV op de markt waarvan de fabrikant meldt dat hij met een acculading 400 kilometer, of nog meer, kan rijden. In de praktijk blijkt dat bereik echter alleen onder ideale omstandigheden te kunnen worden gehaald. Omdat die ideale omstandigheden bij EV’s anders zijn dan bij auto’s met brandstofmotoren, worden (beginnende) EV-rijders nogal eens onaangenaam verrast door het daadwerkelijke bereik van hun bolide in de praktijk. Daarover verderop meer.

Vol beladen Ford F-150 Lightning verliest kwart van zijn bereik

Een goed voorbeeld van het verschil tussen theorie en praktijk is de test die de Amerikaanse ANWB, de AAA, uitgevoerd heeft met de Ford F-150 Lightning. Volgens Ford zou je met de long range versie, die een 131 kWh accu heeft, ruim 475 kilometer op één acculading kunnen rijden. Uit tests van de AAA blijkt dat het werkelijke bereik zo’n 7 procent lager ligt, rond de 445 kilometer.

Het werd echter pas interessant toen ze de pickup gingen testen met zijn maximale belading. Daarvoor gooiden ze zo’n 650 kilo aan zandzakken achterin de bak. Dat had nogal wat gevolgen voor het bereik. Met die lading was de 131 kWh accu na goed 335 kilometer leeg. Dat scheelt dus 30 procent met de fabrieksopgave en bijna een kwart vergeleken met de praktijktest van de AAA met een ‘lege’ F-150 Lightning.

Het verbruik van een EV is substantieel anders

Het verbruik van EV’s is dus nog altijd wel een dingetje. Zolang er nog geen (betaalbare) elektrische auto’s in de showrooms staan waarvan het bereik in de buurt komt van een bolide met een benzine, of diesel, motor zal dat ook nog wel even zo blijven. De verschillen tussen de ‘fabrieksopgave’ (WLTP-cijfers) en de praktijk werken ook niet mee. Het verlies van bereik bij lage (< 5 graden Celcius) en hoge (> 25 C) is bij vrijwel iedereen bekend. Verwarming, koude accu en, in de zomer, de airco zijn elektriciteitslurpers. Maar, als klap op de vuurpijl is ook het verschil in verbruik op de weg iets waar je als (beginnend) EV-rijder echt aan moet wennen.

Wat ik daarmee bedoel? Nou, de gemiddelde auto met een verbrandingsmotor is het zuinigst als je lange stukken met een constante snelheid rijdt. In het stadsverkeer, met veel remmen en optrekken, verbruikt een ICE-bolide doorgaans veel meer brandstof dan op de snelweg bij, laten we zeggen, 100 km/h. Als voorbeeld neem ik graag mijn 2,3 liter Golf V5. Op de snelweg haalt die 1 op 13 (110 km/h op de cruise control). In stadsverkeer mag ik in de handen klappen met 1 op 9.

Bij een EV werkt dat eenvoudig gezegd precies andersom. Waar je met een ICE het verst komt als je rustig met 100 km/h over de snelweg tuft, geldt voor een EV: hoe langzamer je rijdt, des te verder reikt je accu. Een mooi voorbeeld hiervan hebben we zelf al enkele keren kunnen ervaren. Zo bleek de Kia EV6 tijdens een reis naar Portugal op de snelweg (120 – 130 km/h) tussen de 350 en 400 kilometer te halen tussen het opladen (100%). Toen we echter twee dagen langs de Portugese kust reden, door dorpjes, over boulevards en vrijwel alleen binnendoor (gemiddeld 40 km/h), schoot het bereik letterlijk omhoog naar uiteindelijk meer dan 550 kilometer. Dat was zelfs meer dan de ‘fabrieksopgave’ van 528 kilometer.

Op de autobaan moet je met een EV vaker laden dan in het stadsverkeer.
Op de autobaan moet je met een EV vaker laden dan in het stadsverkeer.

EV vereist andere mindset en rijstijl

Kortom, en dat hebben we al vaker geschreven, rijden in een EV vereist niet alleen een goede planning voor het laden, maar vooral ook een andere mindset en rijstijl. Dat geldt, zo blijkt uit de Amerikaanse tests met Ford F-150 Lightning, ook voor pickups en andere EV’s met meer laadvermogen.

Gelukkig kopen de meeste Amerikanen hun pickup doorgaans om er een statement mee te maken en niet om hem (vaak) te gebruiken als pakezel. In Nederland is dat overigens wel anders. Hier zie je vooral veel ZZP-bouwvakkers rondrijden in een RAM. Die hebben nog gewoon een ouderwetse benzinemotor. Die gebruiken vooral heel veel benzine (of LPG, want vaak wordt er in de bak ook een 200 liter LPG-tank gelegd).

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Elektrisch rijden

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

In de woeste kustomgeving van het Portugese Cascais is het in november nog lekker warm. In T-shirt lunchen op een terrasje aan de Atlantische kust, ’s avonds buiten borrelen. En dan ook nog een nieuwe auto aan de tand mogen voelen. Eentje waarvan we veel gaan horen: de Kia EV3. Ruim, stil, krachtig, tot 600 kilometer op een acculading, leuke snoet en prima prijskaartje.

Automotive20.11.2024

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4

V4-elektriciteitskastjes kunnen snel worden geplaatst en kunnen 8 plekken van stroom voorzien.

Automotive19.11.2024

Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer

We gingen de afgelopen periode op pad met de BMW CE 02 - AM. Dit is volgens BMW geen motorfiets, geen bromfiets, maar een eParkourer in de categorie “Urban Mobility”.

Automotive26.09.2024

BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

5 positieve dingen aan fatbikes

Fatbikes zijn de laatste dagen bepaald niet positief in het nieuws. De stoere e-bikes zijn inderdaad enerzijds problematisch, maar bieden anderzijds ook positieve kanten.

Gadgets04.09.2024

5 positieve dingen aan fatbikes

Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike

Meer dan de helft van de ernstige ongelukken met fatbikes zijn met jongeren van 10 tot 14 jaar en 25 procent komt eruit met hersenletsel.

Gadgets02.09.2024

Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike

Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit

Fiat gaat volgende maand van start met de verkoop van de nieuwe Topolino in Nederland. Deze toch iconische naam, die ooit de weg plaveide voor stedelijke mobiliteit, staat nu synoniem voor  duurzame stedelijke mobiliteit. De compacte, 100% elektrische vierwieler is een slimme keuze voor milieuvriendelijk én stijlvol vervoer voor twee personen in de stadsjungle en daarbuiten. De Fiat Topolino is vanaf september te bestellen, met prijzen vanaf € 9.890 inclusief BTW en andere wettelijke kosten.

Automotive21.08.2024

Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit

Verder lezen over Ford

Ford Bronco veel leuker kun je een SUV niet maken

Op het lijste pittig geprijsde SUV’s kunnen we er sinds kort eentje toevoegen, de Ford Bronco, die net als z’n broeders episch genoeg is om het merk maar weg te laten. Kortweg praat je met respect over een Bronco. Om even met de eindconclusie te beginnen, als je hem eenmaal op je oprit hebt staan, wil je eigenlijk dat hij daarvoor altijd blijft staan.

Automotive07.11.2024

Ford Bronco veel leuker kun je een SUV niet maken

Ford Mustang Mach-E tikt 916 kilometer aan op één batterijlading

Webfleet, bekend van het wagenparkbeheer van Bridgestone, heeft het Guinness Wereldrecord verbroken voor de langste afstand die een elektrische auto heeft afgelegd op één batterijlading: 916,76 kilometer.

Automotive08.08.2024

Ford Mustang Mach-E tikt 916 kilometer aan op één batterijlading

een nieuw Guinness Wereldrecord
In deze auto hoeven je handen niet aan het stuur: ook niet in Nederland

Zonder handen autorijden, en eigenlijk zelfs helemaal niet zoveel zelf rijden. Dat is nu mogelijk in deze auto. Maar: wel je ogen op de weg houden.

Automotive31.07.2024

In deze auto hoeven je handen niet aan het stuur: ook niet in Nederland

​Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers

Ford heeft twee auto’s in de maak die het beide moeten gaan opnemen tegen Chinese merken, maar ook tegen Tesla. Tesla is een populair automerk en heeft elektrisch rijden op de kaart gezet, al dragen ook merken als Kia...

Automotive20.03.2024

​Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers

Roadtrip met een Ford Mustang Mach-e GT naar de Algarve

Het is niet de eerste keer dat we naar de Algarve rijden, en ook zeker niet de eerste keer dat we dit met een elektrische auto doen. Lange afstanden en de zuidelijke landen lijken echter nog steeds veel EV-rijders af te...

Automotive15.11.2023

Roadtrip met een Ford Mustang Mach-e GT naar de Algarve

Ford zet rem op EV-investeringen

Ford heeft deze week bekendgemaakt dat de autofabrikant geplande investeringen ter waarde van 12 miljard dollar in de ontwikkeling van EV’s en -accu’s (tijdelijk) gaat vertragen. Daardoor wordt onder andere de bouw v...

Automotive27.10.2023

Ford zet rem op EV-investeringen

Dalende vraag naar EV’s maakt de fabrikant voorzichtiger
Ford Blue Cruise: zonder handen aan het stuur over de Autobahn

Ford is een van de autofabrikanten van het eerste uur. De eerste grote innovatie, die tegenwoordig nog altijd door alle merken toegepast wordt, is de lopende band productielijn die in 1913 door Henry Ford werd bedacht om...

Automotive28.09.2023

Ford Blue Cruise: zonder handen aan het stuur over de Autobahn

Politie ruilt Mercedes in voor Ford en BMW

Je hebt ze ongetwijfeld wel eens gezien, de standaard Mercedes B-klasse met ‘Hermandad’ belettering, striping en verlichting. Die zijn binnenkort verleden tijd. Niet de ‘basispolitievoertuigen’ zoals ze officieel...

Automotive28.08.2023

Politie ruilt Mercedes in voor Ford en BMW