Audi is gestart met het testen van nieuwe technologieën voor zelfrijdende auto’s en car-to-x-communicatie. De nadruk hierbij ligt op het omgaan met verkeerssignalen en infrastructurele aanpassingen. De tests, die gehouden worden op de Duitse Autobahn, moeten tot technologische oplossingen leiden, die uiteindelijk zullen zorgen voor meer veiligheid van en een hoger comfort voor zelfrijdende auto’s.
In het kader van de ‘Digitale Snelweg Test’ is Audi betrokken bij zes projecten: drie gericht op infrastructurele oplossingen en drie op communicatietechnologie. Op diverse delen van de A9 tussen Nürnberg en München verbinden transmitters en sensoren auto’s met elkaar en met de omgeving, de zogeheten car-to-x-communicatie.
“De infrastructuur van de Autobahn moet nóg betrouwbaarder worden en op die manier geschikt worden voor zelfrijdende auto’s,” zegt Alejandro Vukotich, Audi’s hoofd ontwikkeling voor autonoom rijden. “Onder meer het materiaal van de wegmarkeringen en vangrails wordt aangepast, zodat ze radarsignalen beter terugkaatsen. Ook is het doel om tot sensoren te komen die de wegmarkeringen beter detecteren. Camera’s moeten de auto’s in staat stellen zeer nauwkeurig hun positie te bepalen.”
Het ‘Car2Infrastructure’ communicatieproject van Audi verbindt de auto met online verkeerstekens met variabele signaleringen. Deze waarschuwen automobilisten via een mobiele verbinding bijvoorbeeld voor snelheidsbeperkingen, wegwerkzaamheden, files of rijbaanafsluitingen.
Als eerste stap hebben engineers van Audi een universele interface ontwikkeld. De verkregen informatie wordt daarbij geüpload naar de cloud en vervolgens van daar uit via het mobiele netwerk naar de testauto’s gestuurd. De auto ontvangt zo rechtstreeks de meest actuele informatie over nieuwe verkeerssituaties, hetgeen een onmisbaar onderdeel is van veilig autonoom rijden.
En dankzij de toekomstige mobiele communicatietechnologie LTE-V staan de data-units in de auto’s ook in directe verbinding met elkaar. Deze ad-hoc communicatie biedt auto’s de gelegenheid om met elkaar te communiceren. Ook maakt dit nieuwe veiligheidsfuncties mogelijk, zoals waarschuwingen voor ‘black ice’ (ijzel) en de mogelijkheid tot ‘platooning’ (in colonne rijden), waarbij de autonoom rijdende auto’s gezamenlijk een energiebesparend konvooi vormen.