De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.
Audi is gestart met het testen van nieuwe technologieën voor zelfrijdende auto’s en car-to-x-communicatie. De nadruk hierbij ligt op het omgaan met verkeerssignalen en infrastructurele aanpassingen. De tests, die gehouden worden op de Duitse Autobahn, moeten tot technologische oplossingen leiden, die uiteindelijk zullen zorgen voor meer veiligheid van en een hoger comfort voor zelfrijdende auto’s.
Digitale Snelweg Test
In het kader van de ‘Digitale Snelweg Test’ is Audi betrokken bij zes projecten: drie gericht op infrastructurele oplossingen en drie op communicatietechnologie. Op diverse delen van de A9 tussen Nürnberg en München verbinden transmitters en sensoren auto’s met elkaar en met de omgeving, de zogeheten car-to-x-communicatie.
“De infrastructuur van de Autobahn moet nóg betrouwbaarder worden en op die manier geschikt worden voor zelfrijdende auto’s,” zegt Alejandro Vukotich, Audi’s hoofd ontwikkeling voor autonoom rijden. “Onder meer het materiaal van de wegmarkeringen en vangrails wordt aangepast, zodat ze radarsignalen beter terugkaatsen. Ook is het doel om tot sensoren te komen die de wegmarkeringen beter detecteren. Camera’s moeten de auto’s in staat stellen zeer nauwkeurig hun positie te bepalen.”
Perfecte afstemming is een must
Het ‘Car2Infrastructure’ communicatieproject van Audi verbindt de auto met online verkeerstekens met variabele signaleringen. Deze waarschuwen automobilisten via een mobiele verbinding bijvoorbeeld voor snelheidsbeperkingen, wegwerkzaamheden, files of rijbaanafsluitingen.
Als eerste stap hebben engineers van Audi een universele interface ontwikkeld. De verkregen informatie wordt daarbij geüpload naar de cloud en vervolgens van daar uit via het mobiele netwerk naar de testauto’s gestuurd. De auto ontvangt zo rechtstreeks de meest actuele informatie over nieuwe verkeerssituaties, hetgeen een onmisbaar onderdeel is van veilig autonoom rijden.
Onderling communiceren
En dankzij de toekomstige mobiele communicatietechnologie LTE-V staan de data-units in de auto’s ook in directe verbinding met elkaar. Deze ad-hoc communicatie biedt auto’s de gelegenheid om met elkaar te communiceren. Ook maakt dit nieuwe veiligheidsfuncties mogelijk, zoals waarschuwingen voor ‘black ice’ (ijzel) en de mogelijkheid tot ‘platooning’ (in colonne rijden), waarbij de autonoom rijdende auto’s gezamenlijk een energiebesparend konvooi vormen.
Verder lezen over Audi
Lifestyle22.08.2024
Wie dacht er als eerste aan tuning?
Automotive15.11.2023
De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen
Automotive25.08.2023
Bayern spelers verkopen hun Audi’s
Automotive02.02.2023
Audi ziet zichzelf langzaam veranderen in softwarespecialist
Online04.11.2022
VR in de auto: nieuwe Audi’s krijgen het al
Hallo HolorideAutomotive25.10.2022
Going viral: Ken Block met Audi S1 Hoonitron in Las Vegas
nieuwe ‘Electrikhana’ driftvideoAutomotive15.10.2022
Voor autoliefhebbers: 5 toffe wannahave auto’s van The Block Zone
Automotive12.09.2022
Audi’s nieuwe hybride Dakar Buggy
Verder lezen over Zelfrijdende auto
Automotive11.10.2024
Tesla’s robtaxi Cybercab is er en lijkt heel futuristisch
Automotive24.09.2024
De Tesla Cybercab wordt helemaal niet zo duur
Automotive11.09.2024
Robottaxi’s blijken lang niet zulke brokkenpiloten als mensen
Automotive19.08.2024
Zelfrijdende taxi’s in San Francisco blijven ‘s nachts maar toeteren
Automotive12.07.2024
Tesla stelt de aankondiging van zijn Robotaxi uit
Automotive20.06.2024
Zijn zelfrijdende auto’s inderdaad veiliger dan menselijke chauffeurs?
Automotive29.04.2024
Eerste race met zelfrijdende race-auto’s was uiterst vreemd
Automotive29.03.2024