Automotive27.12.2021

VDL NedCar onderhandelt met Rivian over productie in Nederland


Daarvoor moet dan wel een bos wijken, als het aan VDL ligt

Een maand geleden, eind november, verschenen de eerste serieuze berichten dat het nog relatief nieuwe Rivian, producent van elektrische auto’s, al in 2022 ook de Europese markt wil betreden. Daarvoor ging het bedrijf op zoek naar een fabriek waar de EV’s geproduceerd kunnen worden. Het Limburgs-Brabantse VDL NedCar, dat over twee jaar ‘zonder werk zit’ als BMW haar productie in Born stopt, bleek al snel een van de mogelijke kandidaten. Vlak voor Sinterklaas werd duidelijk dat Rivian en VDL NetCar met elkaar in gesprek gingen. De dag voor Kerst kreeg dat nieuws weer een positief vervolg. VDL NedCar liet het provinciebestuur formeel weten dat het met Rivian in gesprek is.

Eerste contract getekend

Sterker nog, VDL NedCar en Rivian hebben de eerste samenwerkingsovereenkomst gesloten. De Nederlandse autofabrikant gaat de Amerikaanse maker van EV’s ondersteunen bij het versnellen van de productie voor de Europese markt. Het personeel van VDL NedCar is daarvan inmiddels ook al op de hoogte gesteld.

Of deze samenwerking en de (vervolg)gesprekken er ook op uit zullen draaien dat over enige tijd Rivian EV’s van de Limburgse lopende band rollen, daar is op dit moment nog weinig te zeggen. Uiteraard lijkt die kans met de week wel groter te worden. Rivian is immers op zoek naar productiecapaciteit en VDL NedCar kan die op relatief korte termijn invullen. Begin 2022, mogelijk al in het eerste kwartaal, hoopt men daar meer over te kunnen bekendmaken.

Bomen moeten wijken

De eigenaren van de Limburgse autofabriek benadrukken intussen nog maar eens dat de huidige productiecapaciteit niet voldoende zal zijn. Uitbreiding – met een tweede productielijn – is dus nodig. Daarover wordt al geruime tijd, nog voordat Rivian in beeld kwam, met het provinciebestuur en milieuorganisaties gesteggeld.

VDL NedCar wil de uitbreiding realiseren op de plek waar nu het Sterrebos staat, in Holtum, naast Born. Ongeveer de helft van dat bos zou daarvoor moeten wijken. Ondanks dat de autofabriek het afgelopen jaar nog geen klanten had om de tweede productielijn te kunnen verantwoorden, wilde men wel al beginnen met het kappen van het betreffende deel van het bos. De rechter verbood dat niet, maar stelde wel enkele voorwaarden zodat een in het bos levende familie van dassen verhuisd konden worden.

Bodemprocedure

Intussen spande Stichting De Groene Sporenwolf procedures aan om de kap helemaal tegen te houden en het oerbos te redden. Medio januari wordt de bodemprocedure die daarvoor aangespannen is bij de Raad van State behandeld. Enkele dagen daarvoor organiseert de stichting, samen met bevriende milieuorganisaties nog een demonstratie in en rond het bos.

In hoeverre de Stichting een kans maakt is niet te zeggen, maar die lijkt niet al te groot. Economische belangen – in dit geval het behoud van 4.200 banen en een mogelijke uitbreiding van die werkgelegenheid – wegen vaker zwaarder dan die van bomen en dieren. Dat gezegd hebbende. Het is voor een fabrikant van milieuvriendelijke elektrische voertuigen natuurlijk geen bijster goede reclame wanneer ze die ‘groene autos’ gaan maken op een plek waar tot die tijd bomen stonden.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Elektrische auto

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

In de woeste kustomgeving van het Portugese Cascais is het in november nog lekker warm. In T-shirt lunchen op een terrasje aan de Atlantische kust, ’s avonds buiten borrelen. En dan ook nog een nieuwe auto aan de tand mogen voelen. Eentje waarvan we veel gaan horen: de Kia EV3. Ruim, stil, krachtig, tot 600 kilometer op een acculading, leuke snoet en prima prijskaartje.

Automotive20.11.2024

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Best een risico voor Abarth om de keuze te maken helemaal over te stappen naar elektrische modellen. Is de nieuwe 600e alsnog een echte Abarth?

Automotive09.11.2024

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Kia heeft de Gwangmyeong EVO-fabriek officieel geopend. Het is de eerste dedicated EV-productiefaciliteit van het merk. De nieuwe fabriek, gevestigd in Kia Autoland Gwangmyeong (Zuid-Korea), heeft een jaarlijkse productiecapaciteit van 150.000 eenheden. De productie van de EV3 is er al gestart en die van de EV4 volgt in de eerste helft van 2025.

Tech in Asia14.10.2024

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Als MINI je uitnodigt om zo zuinig mogelijk te rijden in zijn nieuwe MINI Cooper S Electric: doe je dat dan? Natuurlijk wel. Even dan.

Automotive14.10.2024

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Studententeam TU/ecomotive presenteert vanmiddag Phoenix, en hoopt hiermee autofabrikanten te inspireren nu nieuwe wetgeving vanuit Brussel in aantocht is.

Automotive11.10.2024

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Met de merken Jaecoo en Omoda wil Chery Automobile haar marktpositie gaan versterken. In Nederland een nog vrij onbekend merk, maar daar gaat vanaf Q1 2025 verandering in komen. Dan zal de Jaecoo J7 geïntroduceerd worden.

Automotive07.10.2024

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Vanaf Q1 2025 ook in Nederland
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden