De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Het is een inmiddels oude Amerikaanse traditie: je product aanbieden voor zo weinig geld dat al je concurrenten het moeten afleggegn, waarna je op je gemak de prijzen kunt verhogen en je monopolie te gelde kunt maken. Daar is taxi-nachtmerrie Uber ook al een tijdje mee bezig, en volgens Bloomberg mag dat wat kosten: ze hebben in de eerste helft van 2016 al $1,27 miljard verloren aan de subsidies op de kosten van de ritjes die gemaakt worden door Uber’s klanten.
Dit alles voornamelijk om Amerikaanse concurrent Lyft uit de markt te drukken, die inmiddels ook flink verlies draait maar toch iets minder investeringskapitaal heeft om die klappen op te vangen. Uber zit al op 85% van de markt in de VS, maar wil nog even de nagel in de doodskisten van de concurrentie slaan voordat ze zelf aan de kosten (of boze aandeelhouders die resultaat willen en wel nu) bezwijken. Er is best een simpele oplossing natuurlijk:
De prijzen zullen, goedschiks of kwaadschiks, omhoog moeten, al is de vraag wanneer dat gaat gebeuren. Wellicht dat Uber wil wachten totdat ze afscheid kunnen nemen van de menselijke chauffeurs en gewoon de auto’s zelf kunnen laten rijden. Maar ook dat is een heikel plan, want wie zegt dat als die technologie straks volwassen wordt er niet honderden concurrenten opstaan die hetzelfde bieden? Misschien gaat Tesla het wel doen.
Het pakhuis met centjes dat Uber heeft is nogal groot (ze hebben 16 miljard dollar aan funding uit de markt) maar de situatie is onhoudbaar, en dan hebben we het nog niet gehad over alle stribbelingen die ze internationaal hebben en zullen moeten oplossen willen ze het merk worden waar mensen aan denken als ze zonder op te letten van A naar B willen gaan.