De auto-industrie wordt al maanden hard getroffen door het chiptekort. Productielijnen moeten met regelmaat noodgedwongen stilgelegd worden, of kunnen maar op halve kracht werken. Met als gevolg dat de levertijden voor nieuwe auto’s flink oplopen. Zes maanden wachten op een nieuwe bolide is geen uitzondering meer. Dat zorgt ervoor dat de vraag naar tweedehands auto’s behoorlijk in de lift zit. Goed nieuws voor de vele occasion handelaren natuurlijk, maar ook voor online platforms voor tweedehands auto’s.
De groeiende vraag naar gebruikte auto’s is ook Marktplaats niet ontgaan. Op het platform wordt de afgelopen maanden veel meer gezocht naar gebruikte auto’s. Ook wordt veel meer gereageerd op auto-advertenties.
Nadeel van de stijgende vraag naar occasions is wel dat door de verschuiving in vraag en aanbod, ook de prijzen stijgen. In september lag de gemiddelde prijs van een occasion op het platform van Marktplaats 15 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder.
Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. De betrouwbaarheid van tweedehands autohandelaren is een probleem waar veel potentiele kopers mee worstelen. Iedereen herkent ze wel, de verkoopclichés van autohandelaren. ‘Nee joh, deze heeft nooit schade gehad’ of ‘Geweldige auto, weinig kilometers. Altijd in de garage gestaan. Is van een oud vrouwtje geweest’. Maar ook wanneer je een tweedehands auto particulier koopt, loop je tegen bepaalde zaken aan, zoals het gebrek aan garantie op je aankoop.
Marktplaats deed onderzoek naar de ervaringen en bevindingen van mensen die op het platform naar een tweedehands auto zochten. Daaruit blijkt dat ruim de helft (55%) van de kopers moeite heeft met het vertrouwen van de verkoper en de informatie die hij over de auto geeft. Tweederde van de mensen die op zoek zijn naar een tweedehands auto is bang dat ze straks opgescheept zitten met een auto met verborgen gebreken. Mede daardoor voelt ruim vier op de tien Nederlanders zich niet op het gemak bij het kopen van een tweedehands auto.
Uit het onderzoek blijkt ook dat een kwart van de mannen tijdens het aankoopproces van een auto doet alsof ze verstand van auto’s hebben, terwijl dat in werkelijkheid niet zo is. Dat lijkt een tactiek om de verkoper te laten blijken ‘Mij hou je niet voor de gek, vader!’. De vraag is in hoeverre die ‘fake kennis’ ervoor zorgt dat de verkoper wél juiste, eerlijke, informatie verstrekt.
Tot slot geeft ruim twee derde (68%) van de mannen aan dat ze een kritisch ook voor detail hebben als het gaat om het beoordelen en kiezen van een tweedehands auto. Bij vrouwen is dat amper de helft (49%). Vrouwen zijn ook veel sneller geneigd de aankoop van een occasion uit te besteden aan iemand anders, met meer kennis van zaken, dan mannen. Ruim een kwart van de dames laat dat dan ook aan een ander over, terwijl nog geen een op de tien mannen dat overweegt. Wel vraagt ruim twee derde van de tweedehands autokopers anderen om advies.
Om kopers van tweedehands auto’s te helpen is Marktplaats onlangs een pilot begonnen met het openen van een WhatsApp-hulplijn, samen met de redactie van Auto Review. Op die hulplijn kunnen autokopers advies krijgen tijdens de zoektocht én het aankoopproces. Daarmee hoopt Marktplaats autokopers zoveel mogelijk te kunnen informeren. De WhatsApp Auto Assistent is te bereiken via +31 685 393 280.