Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
De eerste maand van 2023 is nog niet voorbij, maar Eneco Mobility (ANWB laadpas) heeft al de tweede verhoging van de elektriciteitstarieven voor het opladen van elektrische auto’s van dit jaar gepland. Als we de prijsverhoging van eind november meetellen is het zelfs al de derde in drie maanden. Het ‘goede’ nieuws is dat de prijsverhoging alleen geldt voor AC-laadpunten, de zogenoemde ‘langzaam laders’. Die tarieven gaan op 1 februari met 5 cent per kWh omhoog, naar 57 cent per kWh. Op 1 januari was er al 1,5 cent bijgekomen.
Met deze prijsverhoging is AC-laden bij Eneco Mobility nu duurder dan bijvoorbeeld het tarief dat Shell Recharge berekent. Daar betaal je voor 1 kWh sinds 1 januari 55 cent.
Tarief voor snelladen nu (nog) niet omhoog
De tarieven voor opladen bij ‘snelladers’ (DC) blijven vooralsnog onveranderd. Die waren op 1 januari, los van de BTW-verhoging (het einde van de tijdelijk verlaging vanwege de energiecrisis) nog met 2 cent gedaald. Op dit moment betaal je voor een kWh bij Eneco Mobility dus 90 cent. Ook dat is duurder dan concurrent Shell Recharge waar snelladen op dit moment 83 cent per kWh kost.
Tarieven AC en DC laden kruipen naar elkaar
Natuurlijk, de tarieven voor snelladen zijn overal duurder dan de kWh-prijs voor AC-laden. Dus, als de inkoopkosten voor energie stijgen, dan ligt er bij de hogere laadtarieven iets meer marge om ‘mee te spelen’. Zo kan het dus gebeuren dat, in het voorbeeld van Eneco, de kWh-tarieven voor AC en DC laden na de prijsverhogingen van 1 januari 6,5 cent dichter naar elkaar gekropen zijn. Een bijzondere ontwikkeling.
Van de andere kant kost de inkoop van een kWh elektriciteit voor een AC-lader natuurlijk even veel als voor een DC-lader. Dat het tarief voor snelladen aan de laadpaal doorgaans een stuk hoger ligt, heeft ook t maken met het feit het aanleggen en exploiteren van snelladers duurder is.
Energie wordt goedkoper, opladen nog niet
Echter, de afgelopen maanden wordt het nieuws rondom de energiecrisis die door de oorlog in de Oekraïne medio vorig jaar haar hoogtepunt bereikt vooral gedomineerd door berichten over dalende prijzen voor gas, en elektriciteit.
Veel energiebedrijven hebben hun tarieven voor de levering van stroom en gas aan huishoudens en bedrijven al verlaagd. In dat licht bezien loopt Eneco Mobility met nu al de tweede prijsverhoging binnen 1 maand, een beetje uit de pas. De provider verwacht overigens wel dat de tarieven op termijn weer zullen dalen. In de mail aan klanten (o.a. die met een ANWB laadpas) geeft Eneco de volgende verklaring voor de tweede prijsverhoging in twee maanden.
“De kosten voor elektrisch opladen zijn gekoppeld aan de energieprijs. Deze ging de afgelopen maanden op en neer. Waar we eerder zagen dat laadpaalbeheerders nog even wachtten met het doorvoeren van tariefsverhogingen, zien we de laatste tijd flinke verhogingen. De gemiddelde tariefsverhoging wordt doorgevoerd in het laadtarief. We verwachten wel dat op termijn de tarieven weer zullen dalen.”
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive26.09.2024
BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Gadgets04.09.2024
5 positieve dingen aan fatbikes
Gadgets02.09.2024
Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike
Automotive21.08.2024
Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit
Lifestyle14.08.2024
3 dingen om op te letten als je een scooterverzekering zoekt
Automotive08.08.2024