Het studententeam van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) wil bij de Solar Challenge in Australië aan de start verschijnen met een gezinsauto die geen energie verbruikt, maar juist opwekt. Dat maakte de ontwerpers van de Stella Era tijdens de presentatie van de auto duidelijk.
Met de duurzaamheidsagenda van de Nederlandse overheid waarin onder andere het doel staat om in 2030 in Nederland volledig elektrisch te rijden in het achterhoofd, zijn de Eindhovenaren gaan rekenen. Want om zoveel auto’s elektrisch te laten rijden is er heel veel stroom nodig. Jaarlijks is het verbruik gelijk aan wat 2,5 miljoen huishoudens gebruiken. Daarbij moeten er dan ook zo’n 1,7 miljoen laadpalen bij komen. Het Solar-team kwam uit bij een auto die zonne-energie verzamelt waardoor deze ook als mobiele laadpaal kan dienen.
Door de sterke accu in de nieuwe auto en omdat hij heel efficiënt rijdt, verbruikt die minder energie dan hij genereert. Het is daarom mogelijk om de overtollige elektriciteit via een kabel te delen met andere gebruikers van elektrische voertuigen. Of op de camping kan het voertuig dienen als stopcontact.
Als de auto op aan het laden is en hij komt ineens in de schaduw te staan, dan rijdt de Stella Era zichzelf naar een plek waar wel zon is. Daarmee is het de eerste zelfrijdende zonne-auto. Het is de zoveelste ontworpen auto waarmee studenten van de TU/e meedoen aan de Solar Team Challenge in Australië. Op zes dagen tijd wordt er met de wagens dwars door de woestijn 3000 kilometer afgelegd.
Dit jaar zijn er wel wat andere regels die de race nog spannender moeten maken en voor de deelnemers een stuk lastiger. Mick van der Spoel, projectmanager van het studententeam, legt uit: “In tegenstelling tot voorgaande jaren mogen we slechts tweemaal opladen, waarbij de grootste afstand tussen twee laadpunten 1200 km is. En omdat we ook met regen en tegenwind wél over de finish willen komen, hebben we deze auto gebouwd met het feit dat ze op één batterijlading deze afstand kan overbruggen. Ook als de zon niet schijnt.”
In oktober verdedigen de Eindhovenaren hun wereldtitel tijdens dit wereldkampioenschap voor zonneauto’s.