Automotive16.03.2022

Tripje Barcelona met een BMW 420i Gran Coupé


Lange afstanden rijden, in 2022 gaat dan de discussie vooral hoe dat gaat met een elektrische auto. Barcelona is een van de locaties die vaak als bestemming wordt genomen. Hoe vaak en waar moet je, kun je, of wil je onderweg laden. Hartstikke boeiend, zelfs complex in sommige gevallen, maar er is nog een andere optie. Traditioneel met een benzine uitvoering (of diesel, al worden die wat zeldzamer) ook als is de prijs per liter op dit moment wel een dingetje, zeker op de autoroute. Een tripje naar Spanje in een nieuwe BMW.

Grand comfort

Hoe comfortabel is het als je zo’n tripje van pakweg 1.500 km maakt met een BMW 420i Gran Coupé (M Sport). Geen laadstress, geen gezanik over range en is er een laadpaal vrij? Ook geen gedoe met je rechtervoet, je kunt gewoon gas geven al moet je ook in Frankrijk steeds vaker opletten op nieuwe flitspalen die hun bereik hebben opgevoerd, bovenop de enthousiaste gendarmerie met hun befaamde laserguns. Favoriete stek van de blauwe brigade is binnen een straal van 10 km vóór de péage poortjes zodat je ze daar na de slagboom kunnen opvangen. Maar of die flits stress het wint van laadstress? Nope, we denken van niet.

In de BMW 420i Gran Coupé ervaar je ouderwets hoe lekker het is om grote afstanden te rijden in een auto met volop luxe en comfort. Het is letterlijk genieten. Als zuinige Nederlanders kun je gerust kiezen voor standje Eco, het maakt het rijplezier er niet minder om. Op dit soort lange ritten kun je daarbij net zo goed lange stukken dan ook maar bollen op de cruise control. De 420i zoekt zijn weg toch wel, je hoort hem nauwelijks en je wordt ook geen seconde moe van het rijden. Soms zijn we vergeten wat Grand Comfort betekent en dat is veel meer dan alleen een paar uitzonderlijk goede stoelen.

Zodra je echter de binnenwegen opzoekt moet je de Eco-mode maar snel vergeten, dan is het rijden in standje Comfort of Sport net wat lekkerder. Hij ligt in alle situaties als een blok op de weg. Z’n bijna 1.700 kg schoon aan de haak speelt zeker mee. Bochten rijden met een 420i doe je voornamelijk met een brede glimlach en al helemaal als de zonnestralen door het open dak het nog aangenamer maken.

Lange ritjes zonder vermoeid te worden

Als je de wegligging en het zitcomfort vermenigvuldigt met de rijeigenschappen en je ook nog relaxed probeert te rijden, dat kan nog steeds met een behoorlijke snelheid, dan is het rijden in de 420i absoluut een feestje. Het lijkt alsof BMW hem hiervoor heeft ontworpen. Zelf als de regen vlak voor de Spaanse grens even met bakken uit de hemel komt volgt hij gewoon zijn weg. Duidelijk is dat als je dit soort lange ritten wilt maken, dit type auto daar uitermate voor geschikt is. Vermoeid word je nauwelijks.

BMW 420i tijdens een bezoek aan de Familia Torres, wereldberoemd vanwege hun wijnen
BMW 420i tijdens een bezoek aan de Familia Torres, wereldberoemd vanwege hun wijnen
Je kunt overigens beter is een goedkope auto zo`n wijnhuis bezoeken #geenuitleg
Je kunt overigens beter is een goedkope auto zo`n wijnhuis bezoeken #geenuitleg

BMW de nierengrille, you love it or..

Laten we het maar eens benoemen. De grille van BMW heeft een metamorfose ondergaan. De notoire autoliefhebber, zeg maar de ‘echte kenner’ die zijn oude BMW 3-serie trots weet aan te melden als een E36, vervloekt het nieuwe design. De stylist, ontwerper of een verdwaalde blogger raakt er weer verliefd op en vindt het prachtig.

Het lijkt een uitgesproken iets ‘Je gaat me toch niet vertellen dat jij die nieuwe neus van BMW wel mooi vindt’. Zo’n zin, you love it or you hate it. Wen er maar aan want de oude grille was van toen, van ooit. Of dat deze brede nierengrille met de zeshoekige gaasstructuur de belangrijkste reden is dat nieuwe BMW modellen steevast worden nagekeken, het kan zomaar zo zijn. Duidelijk is dat de nieuwe designtaal van BMW er een is die op z’n minst mensen beweegt er iets over te vinden.

De nieuwe BMW designtaal, zo opvallend dat je hem nooit meer gaat vergeten.
De nieuwe BMW designtaal, zo opvallend dat je hem nooit meer gaat vergeten.

In de cockpit van een BMW 420i Gran Coupé

Als je vaak in een BMW rijdt is alles in de auto herkenbaar en lijkt de bediening bijna vanzelfsprekend. Natuurlijk is het merk daar niet helemaal uniek in maar als bestuurder ervaar je het als heel prettig. De bediening is zeker geen compromis tussen digitaal en traditioneel. Standaard zijn integratie met Apple CarPlay en Android Auto en draadloze connectiviteit via WiFi.

De BMW 4 Serie Gran Coupé heeft een bedieningssysteem op basis van BMW Operating System 7. Alle systemen zijn te bedienen via het touchscreen, de BMW iDrive Controller, toetsen op het stuurwiel en de stemcommando’s (optioneel is gesture control). BMW Intelligent Personal Assistant heeft nu nog meer vaardigheden en een nieuwe grafische weergave op het Control Display.

Soms is de BMW iDrive controller gebruiken tijdens het rijden net zo handig. Het is maar net waar jouw voorkeur naar uitgaat. Het behoorlijk dikke stuur is misschien even wennen maar voelt al gauw vertrouwd aan. Dankzij de servotronic heb je minder stuurbewegingen en krachtinspanning nodig. Wat dat betekent ervaar je echt pas achter het stuur. De BMW Head Up display is een genot voor navigatie, en dat merk je helemaal als je na 10 dagen in een ander merk auto stapt. De getoonde informatie (inclusief rijstroken) is ronduit geweldig.

BMW_4_serie_Cockpit
BMW_4_serie_Cockpit

En dan nog even dit, Spaanse parkeergarages

De BMW 420i Gran Coupé doet zijn naam eer aan. Met afmetingen van 4.78 meter lang en 1.85 breed plus een draaicirkel van een vrachtwagen is het in Spanje passen en meten in de parkings. De 420 is letterlijk ‘Gran’. Behalve in de ondergrondse parkeergarage op Placa de Catalunya. Hier hebben ze tijdens de pandemie in 2020 al de parkeervakken anderhalf keer breder gemaakt zodat ook auto’s die wat langer en breder zijn nu eens gewoon kunnen parkeren zonder dat er een idioot zijn portier in jouw portier heeft geduwd. Een aanrader dus als je naar Barcelona gaat met de auto.

Ga er echter niet vanuit dat dit de nieuwe opmaat gaat worden. Veel Spaanse parkeergarages hebben nog veel te vaak smalle en korte parkeervakken. Houdt daar rekening mee als je auto, ook deze BMW 4 serie, wat groter is. Dan kom je minder snel voor een teleurstelling te staan.

BMW 420i ergens op de autoroute naar Spanje
BMW 420i ergens op de autoroute naar Spanje

BMW 420i prijs en meer

De nieuwe BMW 4 Serie Gran Coupé wordt gebouwd op dezelfde productielijn als de volledig elektrische BMW i4 en de modellen van de BMW 3 Serie. Alle motoren zijn standaard gekoppeld aan een 8-traps Steptronic transmissie.

Onze uitvoering voor een trip naar Barcelona met een bezoek aan het Mobile World Congress deden we in een BMW 420i Gran Coupé (M Sport) uitgevoerd met een High Executive-pakket en voorzien van de nodige extra’s waaronder een open dak (aanrader) en een BMW Head Up display met een zeer duidelijke interface. De twee liter krachtbron levert een vermogen van 135 kW (184 pk) met een max. koppel van 300 Nm. Sprint naar 100 km/uur gaat in 7.9 seconden. Topsnelheid: 235 km/h. Brandstofverbruik gemiddeld: 6.6–7.2 l/100 km volgens opgave BMW. In werkelijkheid haalden we nagenoeg exact dezelfde resultaten.

Consumentenprijs voor deze uitvoering ligt rond de 77.000 euro. Dat is best een stevige prijs maar in dit segment krijg je er dan ook veel comfort en flink wat rijplezier voor terug. De BMW 4 Serie Gran Coupé start bij 55.750 euro voor de 420i. De 420d dieseluitvoering kost 58.500 euro. De BMW M440i xDrive begint bij ruim 86.000 euro.

De nieuwe 4-serie van BMW blijft hoog scoren bij iedere autoliefhebber. En als ik dit schrijf kan ik er niet omheen om ook nog even terug te kijken naar onze eerste kennismaking met de BMW 4i M50 in Beieren. Het is de identieke auto maar met een totaal andere rijbeleving. Als notoire SUV rijder kan in alleen maar zeggen dat deze 4-serie je echt doet twijfelen. Der neue 4er is echt een geweldige auto en helemaal als je veel lange afstanden moet rijden. Daarom zijn korte proefritjes vrijwel zinloos. Je raakt pas echt overtuigd van een auto als je er daadwerkelijk kilometers mee gaat rijden. De boodschap is wel duidelijk, dit was top.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over BMW

BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer

We gingen de afgelopen periode op pad met de BMW CE 02 - AM. Dit is volgens BMW geen motorfiets, geen bromfiets, maar een eParkourer in de categorie “Urban Mobility”.

Automotive26.09.2024

BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer

Wie dacht er als eerste aan tuning?

Auto tuning is niet alleen het uiterlijk van een auto veranderen, het is tegelijkertijd een kunst en een wetenschap. Met tuning kun je de individualiteit van de eigenaar benadrukken en de technische eigenschappen van het voertuig verbeteren. Maar wie was de eerste die aan auto tuning dacht? Misschien was het Karl Benz, die niet alleen de eerste auto met benzinemotor maakte, maar ook voortdurend experimenteerde met de constructie en het ontwerp ervan?

Lifestyle22.08.2024

Wie dacht er als eerste aan tuning?

Grote recall bij meerdere automakers om gevaarlijke airbags

De airbags van Takata blijken zodanig onveilig dat er vier automerken zijn die grote terugroepacties hebben.

Automotive11.07.2024

Grote recall bij meerdere automakers om gevaarlijke airbags

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

De World Car of the Year 2024 verkiezing komt er weer aan. Deze begint traditiegetrouw met de bekendmaking van de Top 10 en Top 5 finalisten in zes verschillende categorieën van de World Car Awards. Het aftellen naar de...

Automotive01.02.2024

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

BMW gaat toch geen abonnement doen op stoelverwarming

Het omstreden plan van BMW om je een abonnement te laten afsluiten om je billen te verwarmen, is van de baan. Het heeft besloten om de abonnementsvorm voor je auto uit de winkel te halen.

Automotive08.09.2023

BMW gaat toch geen abonnement doen op stoelverwarming

Politie ruilt Mercedes in voor Ford en BMW

Je hebt ze ongetwijfeld wel eens gezien, de standaard Mercedes B-klasse met ‘Hermandad’ belettering, striping en verlichting. Die zijn binnenkort verleden tijd. Niet de ‘basispolitievoertuigen’ zoals ze officieel...

Automotive28.08.2023

Politie ruilt Mercedes in voor Ford en BMW

BMW’s mogen als eerste autonoom rijden op Duitse Autobahn

Als eerste heeft BMW in Duitsland van de lokale autoriteit het ‘Kraftfahrtbundesamt’ (KBA) goedkeuring gekregen voor het inzetten van het systeem voor autonoom rijden op de openbare weg. Het betreft de zogenoemde aut...

Automotive15.06.2023

BMW’s mogen als eerste autonoom rijden op Duitse Autobahn

Bundesliga kijken op het scherm in je BMW

Hou je van voetbal en rij je in een BMW? Dan kijk je waarschijnlijk ook graag naar de wedstrijden in de Bundesliga. De titelstrijd is daar voor het eerst in meer dan 10 jaar weer spannend tot het laatste moment. Al zal B...

Entertainment02.05.2023

Bundesliga kijken op het scherm in je BMW