Automotive03.01.2019

Trendrapport 2019: hoe verschuivingen in gedrag de wereld veranderen


Bij Ford gaat het allang niet meer alleen om het verkopen van zoveel mogelijk auto’s ook al is dat wel de basis waar alles om draait bij éen van de grootste autoproducenten ter wereld. Het automerk is al jaren bezig om autorijden veiliger te maken en een bijdrage te leveren aan een schonere en betere maatschappij. Een van de jaarlijkse publicaties over die maatschappij is het trendrapport ‘Looking Further with Ford’, waarin het automerk samen met analisten op zoek gaat naar oorzaken en impact van gedragsveranderingen.

In het onderzoek wordt vooral gekeken naar de invloed van technologie en hoe wij daarop reageren. Worden we echt blij van al die innovaties of zijn we juist bang voor de steeds meer toenemende technologie en is het een bron van angst. Zeker nu we worden geconfronteerd met AI (kunstmatige intelligentie) en Robotica. Dit alles nog los van de vraagstukken rond onze privacy.

In de ontwerpbenadering van Ford staat de mens centraal. Het bedrijf wil technologie gebruiken om het leven van consumenten te verbeteren en om gemeenschappen te verrijken. Elk jaar worden nieuwe inzichten gebruikt om de prioriteiten voor de toekomst op te stellen en om uit te leggen hoe het bedrijf vandaag nadenkt over de behoeften van morgen. De uitkomsten die te lezen zijn in het trendrapport gaan daarom niet alleen Ford aan maar geven een boeiend inzicht in het gedrag en denken van mensen in onze huidige samenleving.

71% van de mensen krijgt energie van veranderingen
71% van de mensen krijgt energie van veranderingen

De belangrijkste punten van het trendrapport van Ford

  • Bijna de helft van de volwassenen wereldwijd denkt dat angst tot verandering leidt; 7 op de 10 zeggen energie te krijgen van verandering
  • 87 procent is het erover eens dat technologie op dit moment de belangrijkste oorzaak van verandering is; bijna 8 op de 10 volwassenen wereldwijd beschouwen technologie als een positieve kracht
  • 67 procent van de volwassenen wereldwijd ziet hun kinderen liever in een zelfrijdende auto zitten dan met een vreemde meerijden
  • 45 procent van de volwassenen wereldwijd geeft aan jaloers te zijn op mensen die zich kunnen losmaken van hun apparaten; 7 op de 10 consumenten vinden dat we een verplichte time-out van onze apparaten zouden moeten hebben
  • 84 procent van de volwassenen wereldwijd zegt het afgelopen jaar kleine stappen te hebben genomen om hun leven te verbeteren; daarvan zegt 92 procent daar nog steeds aan vast te houden, terwijl 83 procent vindt dat verandering minder intimiderend is als ze het in kleine stappen opdelen
  • 84 procent van de volwassenen wereldwijd is het erover eens dat bedrijven hun werknemers ‘geestelijke-gezondheidsdagen’ zouden moeten bieden; hetzelfde percentage vindt dat verschillende meningen tot positieve veranderingen leiden
  • De meerderheid van de volwassenen wereldwijd zegt bij het doen van aankopen vaak rekening te houden met de milieukosten
  • 67 procent van de volwassenen wereldwijd vindt dat technologie het woon-werkverkeer vergemakkelijkt

Wat betekent dat voor 2019 en daarna?

Het trendrapport dient als een blauwdruk om inzicht te krijgen in hoe belangrijke patronen in consumentengedrag wereldwijd consumenten en bedrijven zullen beïnvloeden. Ford heeft de volgende zeven trends onderzocht:

1. Technologie verdeeldheid: Technologie heeft een diepgaande invloed op hoe we verbonden zijn met de wereld en hoe we de wereld zien, meer dan ooit tevoren. Toch zijn er onderliggende spanningen tussen degenen die er toegang tot hebben en technologie als iets positiefs beschouwen en degenen die er geen toegang tot hebben.

2. Digitaal afkicken: Ondanks dat mensen gehecht zijn aan hun apparaten, laten trends zien dat men zich steeds bewuster is van de afhankelijkheid van apparaten. Men maakt zich daarover steeds meer zorgen en zoekt manieren om zich te verantwoorden voor de tijd die online wordt doorgebracht.

3. Regie in eigen handen: In een wereld waarin velen de controle lijken te verliezen, zoeken consumenten naar manieren om de regie over hun leven terug te krijgen.

4. Verschillende karakters: Doordat sociale media zo’n grote rol spelen in het leven van consumenten, hebben veel mensen de neiging verschillende karakters aan te nemen: wie ze in het echte leven zijn, tegenover hoe ze zich online presenteren. Dat heeft uiteindelijk invloed op wat ze kopen, dragen en rijden, en voor welke technologie ze kiezen.

5. Levenswerk: We kijken tegenwoordig anders naar werk. Veel consumenten werken om te leven en leven niet om te werken. Bedrijven spelen daarop in door voordelen, sabbaticals en lang verlof te bieden, en geven bijvoorbeeld mogelijkheden voor mentale verrijking.

6. Eco-momentum: Het aanpassen van gewoonten die je je hele leven al hebt kan moeilijk zijn, maar veruit de meeste consumenten zijn het erover eens dat vooruitgang op het gebied van milieu afhankelijk is van veranderingen in menselijk gedrag. Veel mensen zoeken advies over hoe en waar ze hun ecologische voetafdruk kunnen verkleinen.

7. Tussen A en B: Mobiliteit betekent meer dan van A naar B gaan. Het gaat erom wat we onderweg met onze tijd doen. Amerikanen brengen meer tijd in hun auto door dan op vakantie. De mogelijkheid om onderweg dingen te doen, kan het woon-werkverkeer zoals wij het kennen dus veranderen.

Het trendrapport 2019 is echt een must-read
Het trendrapport 2019 is echt een must-read

Looking Further with Ford

Technologie sijpelt in steeds meer onderdelen van ons leven door en heeft steeds meer invloed op ons gedrag. Zo vinden technici en ontwerpers van Ford dat verschillende vervoerkeuzes ons dagelijks leven eenvoudiger zouden moeten maken, niet ingewikkelder. De ontwerpbenadering waarin de mens centraal staat en het aanbod aan intuïtieve technologie stellen mensen in staat slimme beslissingen voor zichzelf te nemen, met als doel de deur te openen tot een wereld vol verwondering, hoop en vooruitgang.

Het volledige en zeer fraai vormgegeven trendrapport ‘Looking Further with Ford‘ voor 2019 is eigenlijk een must-read voor iedereen die meer wil weten over het gedrag van mensen, wat ze denken en hoe ze reageren op veranderingen in onze huidige maatschappij. Het rapport is gratis te downloaden via fordtrends.com.

Een van de boeiende stellingen over Artificial Intelligence in het Trendrapport 2019
Een van de boeiende stellingen over Artificial Intelligence in het Trendrapport 2019
Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over Ford

Ford Bronco veel leuker kun je een SUV niet maken

Op het lijste pittig geprijsde SUV’s kunnen we er sinds kort eentje toevoegen, de Ford Bronco, die net als z’n broeders episch genoeg is om het merk maar weg te laten. Kortweg praat je met respect over een Bronco. Om even met de eindconclusie te beginnen, als je hem eenmaal op je oprit hebt staan, wil je eigenlijk dat hij daarvoor altijd blijft staan.

Automotive07.11.2024

Ford Bronco veel leuker kun je een SUV niet maken

Ford Mustang Mach-E tikt 916 kilometer aan op één batterijlading

Webfleet, bekend van het wagenparkbeheer van Bridgestone, heeft het Guinness Wereldrecord verbroken voor de langste afstand die een elektrische auto heeft afgelegd op één batterijlading: 916,76 kilometer.

Automotive08.08.2024

Ford Mustang Mach-E tikt 916 kilometer aan op één batterijlading

een nieuw Guinness Wereldrecord
In deze auto hoeven je handen niet aan het stuur: ook niet in Nederland

Zonder handen autorijden, en eigenlijk zelfs helemaal niet zoveel zelf rijden. Dat is nu mogelijk in deze auto. Maar: wel je ogen op de weg houden.

Automotive31.07.2024

In deze auto hoeven je handen niet aan het stuur: ook niet in Nederland

​Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers

Ford heeft twee auto’s in de maak die het beide moeten gaan opnemen tegen Chinese merken, maar ook tegen Tesla. Tesla is een populair automerk en heeft elektrisch rijden op de kaart gezet, al dragen ook merken als Kia...

Automotive20.03.2024

​Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers

Roadtrip met een Ford Mustang Mach-e GT naar de Algarve

Het is niet de eerste keer dat we naar de Algarve rijden, en ook zeker niet de eerste keer dat we dit met een elektrische auto doen. Lange afstanden en de zuidelijke landen lijken echter nog steeds veel EV-rijders af te...

Automotive15.11.2023

Roadtrip met een Ford Mustang Mach-e GT naar de Algarve

Ford zet rem op EV-investeringen

Ford heeft deze week bekendgemaakt dat de autofabrikant geplande investeringen ter waarde van 12 miljard dollar in de ontwikkeling van EV’s en -accu’s (tijdelijk) gaat vertragen. Daardoor wordt onder andere de bouw v...

Automotive27.10.2023

Ford zet rem op EV-investeringen

Dalende vraag naar EV’s maakt de fabrikant voorzichtiger
Ford Blue Cruise: zonder handen aan het stuur over de Autobahn

Ford is een van de autofabrikanten van het eerste uur. De eerste grote innovatie, die tegenwoordig nog altijd door alle merken toegepast wordt, is de lopende band productielijn die in 1913 door Henry Ford werd bedacht om...

Automotive28.09.2023

Ford Blue Cruise: zonder handen aan het stuur over de Autobahn

Politie ruilt Mercedes in voor Ford en BMW

Je hebt ze ongetwijfeld wel eens gezien, de standaard Mercedes B-klasse met ‘Hermandad’ belettering, striping en verlichting. Die zijn binnenkort verleden tijd. Niet de ‘basispolitievoertuigen’ zoals ze officieel...

Automotive28.08.2023

Politie ruilt Mercedes in voor Ford en BMW

Verder lezen over Technology

Man creëert een werkende e-bikebatterij van weggegooide vapes

Vapen is in Nederland mede door wet- en regelgeving niet zo populair, maar in andere landen wel. Deze creatieveling maakte er een e-bikebatterij van.

Technology05.11.2024

Man creëert een werkende e-bikebatterij van weggegooide vapes

10 momenten dat The Sphere in Las Vegas er fantastisch uitzag

Je kunt The Sphere natuurlijk naast de Ziggodome leggen en dan zeggen dat het allebei gebouwen zijn met een visueel effect, maar dat is toch niet helemaal hetzelfde, he? Dit zijn 10 momenten waarop The Sphere er fantastisch uitzag.

Technology19.10.2024

10 momenten dat The Sphere in Las Vegas er fantastisch uitzag

AI-toekomst schudt op zijn grondvesten met kelderende Big Tech-aandelen

Big Tech zit in de problemen. In een paar dagen tijd zijn de grootste techbedrijven ter wereld honderden miljarden kwijt.

Technology06.08.2024

AI-toekomst schudt op zijn grondvesten met kelderende Big Tech-aandelen

De Nijmeegse Vierdaagse start met een digitale vluchtstrook

Er doen meer dan 45.000 mensen mee met de Vierdaagse qua wandelen, maar door de Vierdaagse-feesten is het nog veel drukker in de stad Nijmegen.

Technology15.07.2024

De Nijmeegse Vierdaagse start met een digitale vluchtstrook

Man dacht Iron Man te zijn maar zijn eigen EHBO faalt

Supergaaf hoe Iron Man met magneten werkt, maar dat is niet iets dat je thuis moet proberen. Dat deed een man uit Wuhan helaas wel.

Technology11.07.2024

Man dacht Iron Man te zijn maar zijn eigen EHBO faalt

De ruimte ruikt naar… rotte eieren?

We hebben het vaak over de oneindigheid van de ruimte, de temperatuur en natuurlijk het feit dat er geen geluid bestaat. Maar wat we ons misschien niet vaak genoeg hebben afgevraagd is: hoe ruikt de ruimte eigenlijk?

Technology09.07.2024

De ruimte ruikt naar… rotte eieren?

In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen

Het aantal Brabantse startups is sinds 2020 spectaculair gegroeid. Met 1462 startups heeft Brabant nu de op twee na grootste startup-populatie van alle Nederlandse provincies. Dit is een stijging van bijna 22 procent ten opzichte van 2020, toen er 1200 startups waren. Deze cijfers komen naar voren uit het vandaag gepubliceerde Birch-rapport, dat in opdracht van startuporganisatie Braventure is uitgevoerd.

Startups27.06.2024

In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen

Formule 1-auto’s in 2026 worden kleiner en duurzamer

Het is voor de tweede keer sinds 2022 dat de FIA nieuwe regels bepaalt voor de auto's. Wat vooral opvalt is dat de auto’s kleiner worden.

Automotive07.06.2024

Formule 1-auto’s in 2026 worden kleiner en duurzamer