Bij Ford gaat het allang niet meer alleen om het verkopen van zoveel mogelijk auto’s ook al is dat wel de basis waar alles om draait bij éen van de grootste autoproducenten ter wereld. Het automerk is al jaren bezig om autorijden veiliger te maken en een bijdrage te leveren aan een schonere en betere maatschappij. Een van de jaarlijkse publicaties over die maatschappij is het trendrapport ‘Looking Further with Ford’, waarin het automerk samen met analisten op zoek gaat naar oorzaken en impact van gedragsveranderingen.
In het onderzoek wordt vooral gekeken naar de invloed van technologie en hoe wij daarop reageren. Worden we echt blij van al die innovaties of zijn we juist bang voor de steeds meer toenemende technologie en is het een bron van angst. Zeker nu we worden geconfronteerd met AI (kunstmatige intelligentie) en Robotica. Dit alles nog los van de vraagstukken rond onze privacy.
In de ontwerpbenadering van Ford staat de mens centraal. Het bedrijf wil technologie gebruiken om het leven van consumenten te verbeteren en om gemeenschappen te verrijken. Elk jaar worden nieuwe inzichten gebruikt om de prioriteiten voor de toekomst op te stellen en om uit te leggen hoe het bedrijf vandaag nadenkt over de behoeften van morgen. De uitkomsten die te lezen zijn in het trendrapport gaan daarom niet alleen Ford aan maar geven een boeiend inzicht in het gedrag en denken van mensen in onze huidige samenleving.
Het trendrapport dient als een blauwdruk om inzicht te krijgen in hoe belangrijke patronen in consumentengedrag wereldwijd consumenten en bedrijven zullen beïnvloeden. Ford heeft de volgende zeven trends onderzocht:
1. Technologie verdeeldheid: Technologie heeft een diepgaande invloed op hoe we verbonden zijn met de wereld en hoe we de wereld zien, meer dan ooit tevoren. Toch zijn er onderliggende spanningen tussen degenen die er toegang tot hebben en technologie als iets positiefs beschouwen en degenen die er geen toegang tot hebben.
2. Digitaal afkicken: Ondanks dat mensen gehecht zijn aan hun apparaten, laten trends zien dat men zich steeds bewuster is van de afhankelijkheid van apparaten. Men maakt zich daarover steeds meer zorgen en zoekt manieren om zich te verantwoorden voor de tijd die online wordt doorgebracht.
3. Regie in eigen handen: In een wereld waarin velen de controle lijken te verliezen, zoeken consumenten naar manieren om de regie over hun leven terug te krijgen.
4. Verschillende karakters: Doordat sociale media zo’n grote rol spelen in het leven van consumenten, hebben veel mensen de neiging verschillende karakters aan te nemen: wie ze in het echte leven zijn, tegenover hoe ze zich online presenteren. Dat heeft uiteindelijk invloed op wat ze kopen, dragen en rijden, en voor welke technologie ze kiezen.
5. Levenswerk: We kijken tegenwoordig anders naar werk. Veel consumenten werken om te leven en leven niet om te werken. Bedrijven spelen daarop in door voordelen, sabbaticals en lang verlof te bieden, en geven bijvoorbeeld mogelijkheden voor mentale verrijking.
6. Eco-momentum: Het aanpassen van gewoonten die je je hele leven al hebt kan moeilijk zijn, maar veruit de meeste consumenten zijn het erover eens dat vooruitgang op het gebied van milieu afhankelijk is van veranderingen in menselijk gedrag. Veel mensen zoeken advies over hoe en waar ze hun ecologische voetafdruk kunnen verkleinen.
7. Tussen A en B: Mobiliteit betekent meer dan van A naar B gaan. Het gaat erom wat we onderweg met onze tijd doen. Amerikanen brengen meer tijd in hun auto door dan op vakantie. De mogelijkheid om onderweg dingen te doen, kan het woon-werkverkeer zoals wij het kennen dus veranderen.
Technologie sijpelt in steeds meer onderdelen van ons leven door en heeft steeds meer invloed op ons gedrag. Zo vinden technici en ontwerpers van Ford dat verschillende vervoerkeuzes ons dagelijks leven eenvoudiger zouden moeten maken, niet ingewikkelder. De ontwerpbenadering waarin de mens centraal staat en het aanbod aan intuïtieve technologie stellen mensen in staat slimme beslissingen voor zichzelf te nemen, met als doel de deur te openen tot een wereld vol verwondering, hoop en vooruitgang.
Het volledige en zeer fraai vormgegeven trendrapport ‘Looking Further with Ford‘ voor 2019 is eigenlijk een must-read voor iedereen die meer wil weten over het gedrag van mensen, wat ze denken en hoe ze reageren op veranderingen in onze huidige maatschappij. Het rapport is gratis te downloaden via fordtrends.com.