Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Toyota was een van de eerste autofabrikanten die, in 1997, een hybride auto, de Prius, op de markt zette. Onlangs presenteerde het merk pas zijn eerste volledig elektrische model, de bZ4X. Intussen werkt Toyota ook al heel wat jaren aan ‘die andere EV-variant’, met waterstof-elektrische aandrijflijnen. De ontwikkeling van de daarvoor benodigde zogenoemde fuel cell’s, of brandstofcellen, startte de fabrikant al in 1992.
Productie in Europe door grotere vraag
De jarenlange ervaring heeft onder andere geleid tot de komt van een tweede generatie, compacte en lichtere brandstofcelmodule. Die maken het mogelijk om de toepassing van waterstof-elektrische technologie verder uit te breiden en worden al gebruikt in de waterstof-elektrische Toyota Mirai.
Binnenkort start de productie van de nieuwe generatie brandstofcellen in Europa, Brussel om precies te zijn. De keuze voor Europa is mede te danken aan de groeiende vraag naar waterstof-elektrische voertuigen in dit deel van de wereld. De nieuwe fabriek, die in januari 2022 wordt geopend, huisvest een proefassemblagelijn die geavanceerde technologie combineert met een hoge productiekwaliteit.
Compact én hogere vermogensdichtheid
De nieuwe generatie brandstofcellen zijn niet alleen compacter, maar ze bieden ook een grotere vermogensdichtheid. De modules zijn verkrijgbaar in kubusvorm en in een platte, rechthoekige vorm. Die laatste vorm heeft als bijkomend voordeel dat ze flexibeler inzetbaar waardoor ze eenvoudiger aangepast kunnen worden voor uiteenlopende toepassingen.
Toyota stelt dat de uitbreiding van de Europese waterstof-economie een van de sleutels is om de opwarming van de aarde in 2050 terug te brengen naar het nulpunt. “Om deze uitdaging aan te gaan, zijn pioniers nodig om tegen 2030 op commercieel niveau baanbrekende technologieën in belangrijke industriële sectoren toe te kunnen passen. Met de opkomst van waterstofclusters in Europa verenigen verschillende sectoren al hun vaardigheden, technologieën en toepassingen (zoals H2-infrastructuur, wagenparken van vrachtwagens en bussen, en vloten personenauto’s waaronder taxi’s). Op die manier worden zakelijke kansen gecreëerd die de basis vormen van een inzetbaarheid op grote schaal”, aldus de Japanse autofabrikant.
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive19.11.2024
Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4
Automotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive26.09.2024
BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Gadgets04.09.2024
5 positieve dingen aan fatbikes
Gadgets02.09.2024
Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike
Automotive21.08.2024
Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit
Verder lezen over Toyota
Lifestyle22.08.2024
Wie dacht er als eerste aan tuning?
Automotive04.12.2023
Toyota lijkt elektrisch rijden nu toch te gaan omarmen
Automotive20.10.2023
Toyota pakt uit met drie elektrische concepten
Bijzonder busje en twee nieuwe BEV’s in Japan te zienAutomotive21.09.2023
500 Waterstofauto’s voor de Olympische Spelen
Toyota levert in Parijs 500 Mirai's afTechnology20.09.2023
Toyota opent basisschool voor robots
Automotive12.09.2023
Eerste Toyota waterstof truck van VDL de weg op
Automotive13.06.2023
Toyota ontwikkelt nieuwe technologie voor EV-accu’s
Ook het productieproces van EV’s wordt flink gemoderniseerdAutomotive10.05.2023