Toyota gaat met het Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA) samenwerken op het gebied van internationale ruimteontdekkingsreizen. Als eerste stap van deze nieuwe samenwerking willen ze de ontwikkeling van een maanauto versnellen. Dit voertuig moet beschikken over brandstofceltechnologie (waterstof) en een drukcabine. Iets dat noodzakelijk is voor bemande verkenningsritten over het maanoppervlak.
Zelfs met de beperkte hoeveelheid energie die naar de maan kan worden getransporteerd zou de maanrover van Toyota en JAXA meer dan 10.000 kilometer af kunnen leggen.
Er zijn al jaren onderzoeken gaande naar de mogelijkheden om het leefgebied van de mens uit te breiden naar Mars of de maan. Om dat te realiseren, moeten robotmissies – zoals onlangs de succesvolle landing van de sonde Hayabusa2 op de asteroïde Ryugu – worden gecombineerd met bemande missies waarbij mensen in speciale voertuigen met een drukcabine op de maan of Mars missies uitvoeren.
Vooralsnog heeft de brandstofcelauto geen officiële naam gekregen, de afmetingen van het voertuig met drukcabine biedt plaats aan 2 personen (in noodgevallen 4). Het voertuig is 6,0 meter lang, 5,2 meter breed en 3,8 meter hoog. En biedt ongeveer 13m2 aan leefruimte. Of dit maanvoertuig daadwerkelijk de maan op zal gaan is nog even afwachten. Volgens JAXA en Toyota zal de lancering op zijn vroegst pas in 2029 plaatsvinden.