De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Deze maand start Toyota met het testen van een Prius die deels op zonne-energie rijdt. De auto is ontwikkeld met NEDO en Sharp Corporation en samen gaan ze het potentieel van zonnepanelen op elektrische auto’s testen. Door verschillende testen uit te voeren moet blijken of de zonnepanelen, die op het dak van de auto zitten, de actieradius kunnen vergroten en het brandstofverbruik verlagen. De huidige generatie Toyota Prius Plug-in Hybride wordt gebruikt als prototype en voorzien van een Solar Roof. Als de auto stil staat, kan de batterij worden opgeladen en tijdens het rijden wordt energie van de zon gebruikt om bijvoorbeeld de airconditioning van stroom te voorzien.
Accu wordt continu opgeladen
De door Sharp ontwikkelde efficiënte zonnecellen zijn speciaal bedoeld voor voertuigen met een rendement van 34 procent. Het prototype heeft deze zonnepanelen op het dak, de motorkap en nog een aantal andere carossiedelen gemonteerd. De auto is geschikt om op de openbare weg te rijden. Het zonnelaadsysteem van het prototype produceert ongeveer 860 watt vermogen. Dat is 4,8 keer meer dan de standaard Toyota Plug-in Hybride met Solar Roof. Bovendien wordt bij het prototype de accu opgeladen terwijl de auto rijdt én ook wanneer deze stil staat. Dankzij deze technologie kan de actieradius van geëlektrificeerde voertuigen vergroot worden.
Testen van het prototype
Tijdens het intensieve testprogramma gaat Toyota het prototype onder verschillende omstandigheden testen in Tokio en nog enkele andere locaties. De resultaten gaat het bedrijf gebruiken om het beste zonnelaadsysteem voor auto’s te ontwikkelen. De door NEDO gesponsorde PV-powered Vehicle Strategy Committee en andere betrokken partijen gaan ook de CO2-reductie, het gebruiksgemak en de laadfrequentie onder de loep nemen. Uiteindelijk is het doel om een nieuwe markt voor zonnelaadsystemen op te zetten, gericht op de mobiliteitsbranche.
De vorm van het zonnelaadsysteem, de kwaliteit en gebruikte materialen zijn conform de door Toyota gestelde vereisten geproduceerd. Het zonnepaneel bestaat uit 0,03 mm dik folie. Dat maakt het ideaal om folie ook op rondingen en krappe ruimtes te plaatsen.
Verder lezen over Toyota
Lifestyle22.08.2024
Wie dacht er als eerste aan tuning?
Automotive04.12.2023
Toyota lijkt elektrisch rijden nu toch te gaan omarmen
Automotive20.10.2023
Toyota pakt uit met drie elektrische concepten
Bijzonder busje en twee nieuwe BEV’s in Japan te zienAutomotive21.09.2023
500 Waterstofauto’s voor de Olympische Spelen
Toyota levert in Parijs 500 Mirai's afTechnology20.09.2023
Toyota opent basisschool voor robots
Automotive12.09.2023
Eerste Toyota waterstof truck van VDL de weg op
Automotive13.06.2023
Toyota ontwikkelt nieuwe technologie voor EV-accu’s
Ook het productieproces van EV’s wordt flink gemoderniseerdAutomotive10.05.2023