De power van Toyota! Een slogan die zeker van toepassing is op de RAV4. Hij is avontuurlijk, innovatief en compleet. Waar in het verleden Toyota nog wel eens als saai en grijs werd gepositioneerd, bewijst de RAV4 echt het tegendeel. Hij rijdt natuurlijk al even rond op de Nederlandse wegen en heeft zich zeker in het afgelopen jaar bewezen. De SUV heeft vanwege zijn hoekige vormen ook een stoere uitstraling. En van binnen zie je deze stoere en hoekige lijnen vrij duidelijk terugkomen. De RAV4 heeft een laag verbruik, standaard een automaat en is erg comfortabel. Met ook achterin (580 liter aan bagageruimte) en op de achterbank voldoende ruimte. Deze hybride Toyota staat dus niet voor niets in het lijstje van best verkochte auto’s wereldwijd in de eerste helft van dit jaar. De Corolla staat op een, de RAV4 op twee.
De RAV4 is de eerste SUV van Toyota die gebaseerd is op het TNGA-K platform van de vijfde generatie en is dus opnieuw pionier in het SUV-segment.
De RAV4 is een zelf opladende hybride auto en rijdt dus deels volledig elektrisch. Dit komt doordat de RAV4 energie (stroom) haalt uit de verbrandingsmotor en de energie opslaat die vrijkomt bij het afremmen. Je kunt tot 50 procent van de rijtijd elektrisch rijden, zonder dat je dus hoeft te stekkeren.
De 2.5 High Power Hybrid is dan ook een antwoord op de dieselproblematiek en blinkt uit door krachtige prestaties en scoort hoger dan de concurrentie als het gaat om vermogen (218/222 pk), en heeft een lagere CO2 uitstoot en verbruik (vanaf 4,4 Liter / 100 km).
Wat echt gaaf en innovatief is, is de zogenaamde elektrische binnenspiegel. Dit is overigens bij de RAV4 ook wel noodzakelijk want het zicht naar achteren is redelijk beperkt. Zeker wanneer je, zoals in mijn situatie met twee jonge kinderen, nogal wat bagage meeneemt. De bestuurder kan de camera vanuit de auto besturen en laten inzoomen. Deze nieuwe digitale achteruitkijkspiegel is een primeur voor Toyota. Hij kan gebruikt worden als een gebruikelijke, automatisch dimmende spiegel die direct de weg en het verkeer achter de auto reflecteert of als een digitale monitor met een veel wijdere kijk op de omgeving. De beelden zijn super scherp en met een druk op de knop komen er camerabeelden tevoorschijn vanuit een verstelbare, Hd-camera die zich hoog achter de achterruit van de SUV bevindt.
Het nieuwe TNGA-K platform zorgt voor dynamische rijeigenschappen, een lager gewicht en dus meer rijplezier. De wielen zijn op de hoeken geplaatst en het resultaat is een lager zwaartepunt, 57% meer body stijfheid en minder bodyroll. Ook is de elektrische stuurbekrachtiging verhuisd van plek voor een directer stuurgedrag wat zorgt voor zelfverzekerder rijgedrag en meer feedback. De RAV4 is de eerste SUV van Toyota die op het nieuwe platform gebaseerd is.
Iedere RAV4 heeft een uitgebreid veiligheidspakket aan boord, met meer onderdelen dan de concurrentie. Het Toyota Safety Sense maakt het rijden comfortabeler en veiliger voor iedereen in de auto. Het pakket bestaat uit:
Conclusie, de Toyota RAV4 is een groot succes. Het is een stoere, ruime en krachtige SUV waar je absolute goed mee voor de dag kunt komen. Hij is bovendien ook compleet in zijn basisuitrusting. Niet voor niets dat je hem veel ziet rijden op de Nederlandse wegen.