Het Toyota Research Institute (TRI) presenteert tijdens de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas een autonoom rijdend testvoertuig van de volgende generatie. Het nieuwe testvoertuig van Toyota is gebaseerd op de Lexus LS 600hL en biedt meer technologische mogelijkheden in combinatie met het bestaande design van de Lexus LS.
Het Toyota Research Institute 3 noemt deze ontwikkeling Platform 3.0 en hanteerde bij de ontwikkeling hiervan 3 basisprincipes:
Platform 3.0 is uitgerust met een fors aantal sensoren waardoor het uiterst geavanceerd autonoom rijdend testvoertuig is geworden. Het Luminar LIDAR-systeem met een bereik van 200 meter is nu in staat om 360 graden rond de auto te kijken. Dit is mogelijk door 4 hoge resolutie LIDAR-sensoren waarmee Platform 3.0 objecten in zijn directe omgeving detecteert, inclusief donkere objecten die normaliter lastig waar te nemen zijn.
Op de voorspatborden en zowel aan de voor- als achterzijde bevinden zich laag gepositioneerde LIDAR-sensoren met een korter bereik. Deze zijn in staat om kinderen of kleinere objecten op de weg te detecteren. Zodra nieuwe technologieën zich voordoen, kunnen deze direct toegepast worden op Platform 3.0.
CALTY ontwierp het dakpaneel dat het omschrijft als ‘intelligent minimalism’. Het is geïnspireerd op de helm van motorrijders met een offroad motorfiets. Het voorste gedeelte heeft een hightech-look terwijl de achterzijde meer aerodynamisch van vorm is, passend bij het design van de LS.
Elektronica veilig opgeborgen
De technologie en software van autonoom rijden zijn compacter en nemen niet langer nagenoeg alle ruimte van de kofferbak in. Alle elektronica en bedrading zitten voortaan keurig opgeborgen in een compacte box met het TRI-logo met ledverlichting.
De productie van Platform 3.0 begint dit voorjaar. Het Prototype Development Center van Toyota Motor North America fabriceert de voertuigen en baseert ze op de Lexus LS 600hL. Het productievolume is bescheiden om op die manier voldoende flexibiliteit te kunnen blijven garanderen, gezien de snelheid waarmee de ontwikkelingen van TRI elkaar opvolgen. In minder dan een jaar waren er 3 grote updates, inclusief 2 nieuwe generaties testvoertuigen.
Een deel van de testvoertuigen wordt uitgerust met de speciale dual-cockpit die TRI afgelopen zomer presenteerde. Hiermee is het mogelijk te switchen tussen een testrijder en het systeem dat autonoom rijden mogelijk maakt, maar mét de veilige back-up van een extra bestuurder. Dit betreft het ‘Guardian’-principe waarbij de bestuurder zelf rijdt, maar met behulp van rijassistentie. Tijdens de CES toont Toyota een testvoertuig met een enkele cockpit. Dit voertuig is bedoeld voor de ‘Chauffeur’-vorm van autonoom rijden waarbij de bestuurder niet wil of kan rijden wat betekent volledig autonoom dus.