Goed nieuws voor Chinezen die een Tesla willen kopen: ze worden goedkoper. Het merk ziet zich genoodzaakt om de prijzen te verlagen, nu er steeds meer Chinese merken en modellen de kop opsteken. Een concurrentiestrijd dus, waar Tesla als winnaar uit wil komen.
Je zou het niet zeggen, maar Tesla is in China enorm populair. Het is een van de belangrijkste markten voor het merk, maar ook een van de meest dynamische. Er komen steeds meer Chinese fabrikanten bij, zoals Nio, Xpeng en BYD. Ze verkopen flinke aantallen auto’s en het is al vrij moeilijk om überhaupt als Amerikaans merk op deze markt te opereren, maar helemaal als er allemaal nieuwelingen bijkomen. In 2022 is het marktaandeel van de autoverkopen van elektrische bolides in China voor 80 procent in handen van Chinese merken.
Het lijkt vooralsnog om een prijsverlaging te gaan in China, dus niet elders. De prijsverlaging is wel flink: de aanschafprijs van een elektrische auto van Elon Musk is 5 procent lager. Zo kun je voor een stuk minder yuan een Model 3 of Model Y op de kop tikken. Aan de andere kant voelt het voor sommigen waarschijnlijk als een sigaar uit eigen doos: Tesla heeft begin dit jaar juist prijsverhogingen doorgevoerd. Aan de andere kant is er wel een voordeel: Tesla’s hoeven niet uit de Verenigde Staten te worden verscheept: er is een fabriek in Shanghai die Tesla’s maakt en daarvan is de productie de laatste tijd zodanig opgeschroefd dat er 1 miljoen auto’s per jaar kunnen worden gemaakt.
Hartstikke tof, zo’n stevige productiecapaciteit: maar dan moeten er wel bestellingen binnenkomen. Reden dus om de prijzen te verlagen en de concurrentie voor te blijven. Chinese merken zien we ook steeds vaker in Nederland. Zo is 5,4 procent van alle elektrische auto’s die nieuw worden geregistreerd in West-Europa van Chinese komaf. Nu zijn er daarin wel twee merken die de boventoon voeren: Polestar en MG. Merken zoals Xpeng, BYD en Nio komen ook naar steeds meer Europese landen.
Het wordt Chinese telefoonmerken nog wel eens extra moeilijk gemaakt door diverse overheden, maar tot op heden lijkt dat voor Chinese automerken (nog) niet te gelden. Aan de andere kant kan de lobby vanuit Europese en Amerikaanse merken weleens steeds steviger gaan worden wanneer de Chinezen groot succes blijken te hebben. Immers kan dat ten koste gaan van andere merken. Iets waar Tesla zich duidelijk mee bezig houdt.