Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Enkele weken geleden werd bekend dat Tesla zich voor de rechter moest verantwoorden vanwege een dodelijk ongeluk in 2019. De chauffeur van een Model 3 had de Autopilot (Full Seld Driving software) van zijn Tesla ingeschakeld toen de auto na een tijdje ineens, met meer dan 100 kilometer per uur, van de weg raakte, crashte en in brand vloog. De bestuurder kwam daarbij om het leven. Tesla verdedigde zich onder andere door te claimen dat niet met zekerheid bepaald kon worden of de Autopilot ten tijde van het ongeval ingeschakeld was.
Jury had vier dagen nodig om tot een vonnis te komen
De rechtszaak diende in september en deze week is de jury, na vier dagen van beraadslagingen, met een vonnis gekomen. Tesla werd niet schuldig bevonden. Dat wil zeggen, de jury vond dat er geen bewijs was voor de tenlastelegging dat het ongeluk veroorzaakt was door een fabricagefout in het voertuig. Het is de tweede keer dat Tesla een ‘Autopilot ongeval’ zaak wint dit jaar.
Bij de vorige zaak, aangespannen door een Model S eigenaar die gewond raakte toen zijn Tesla ineens van de weg raakte terwijl de Autopilot geactiveerd was, gaf Tesla aan eigenaren van hun voertuigen voortaan duidelijk erop te wijzen dat chauffeurs te allen tijde het stuur moeten vasthouden en zelf ook op de weg en het verkeer moeten letten.
Nog meer Autopilot zaken en onderzoeken
Daarmee is het juridische geharrewar rondom Tesla en haar Autopilot overigens nog (lang) geen verleden tijd. Er lopen nog meer zaken, onder andere over het gebrekkige ontwerp van het systeem, waardoor er misbruik van gemaakt kan worden. Denk aan de ‘hack’ met het flesje water aan het stuur waardoor de Autopilot denkt dat de chauffeur het stuur, zoals verplicht is, vasthoudt terwijl dat niet zo is.
Intussen loopt ook nog een ‘Autopilot’ onderzoek van National Highway Traffic Safety Administration (NTSA) naar aanleiding van een tiental ongelukken waarbij Tesla’s tegen stilstaande hulpvoertuigen botsten. En het Amerikaanse ministerie van Justitie is bezig met een strafrechtelijk onderzoek naar Tesla’s claim dat haar voertuigen zelf kunnen rijden.
Zelfrijdende auto’s
Autofabrikanten werken volop aan de ontwikkeling van steeds geavanceerdere rijhulpsystemen. Uiteindelijk moet het zover komen dat we zelf (nagenoeg) niets meer hoeven te doen achter het stuur. Tesla is met haar Autopilot en Full Self Driving software een van de voorlopers. Juridisch zitten er echter wel nog de nodige haken en ogen aan. Wie is verantwoordelijk als er een ongeluk gebeurt bijvoorbeeld. Het zal nog wel even duren voordat auto’s ook echt zelf mogen rijden.
Technisch kan het al langer, en er wordt ook al mee getest. Maar ook bij die tests, zoals de Cruise taxidiensten in onder andere Californië, gaat nog wel eens wat mis. Die werden onlangs daarom ‘van de weg gehaald’ totdat problemen die geconstateerd opgelost worden.
Verder lezen over Tesla
Technology30.11.2024
Is deze video van een ballen vangende Tesla-robot Optimus echt?
Automotive19.11.2024
Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4
Events22.10.2024
Was alles op Tesla’s We, Robot-event nep?
Automotive11.10.2024
Tesla’s robtaxi Cybercab is er en lijkt heel futuristisch
Gadgets05.10.2024
Deze miniatuur-Tesla Cybertruck is stiekem een computer
Automotive24.09.2024
De Tesla Cybercab wordt helemaal niet zo duur
Automotive31.07.2024
Tesla moet 1,8 miljoen auto’s terugroepen om gevaarlijke motorkap
Automotive29.07.2024