Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Er zijn bedrijven die zelf nauwelijks reclame hoeven te maken om hun producten aan de man, of vrouw, te brengen. Ze genereren uit zichzelf al zoveel aandacht dat betaalde commercials niet nodig zijn. Die strategie is echter geen garantie voor doorlopend succes.
Tesl was hét EV merk van het eerste uur
Dat heeft Tesla nu aan den lijve ondervonden. De fabrikant van elektrische auto’s was niet alleen een van de eerste automerken die alleen nog maar EV’s maakte, het merk werd zo’n beetje DE standaard voor elektrisch aangedreven bolides.
Dat, plus een sociaal actieve, en soms spraakmakende CEO, genereerde zoveel aandacht dat iedereen die tussen 2012 en grofweg 2019 overwoog een EV aan te schaffen, vrijwel automatisch bij Tesla uitkwam. En dus hoefde het merk geen (dure) reclamefilmpjes te maken en uitzenden.
Concurrentie wordt beter en harder
De afgelopen jaren heeft Tesla echter te maken gekregen met een steeds sterker wordende concurrentie. Simpel gezegd zijn de Tesla EV’s inmiddels, zowel kwalitatief als qua prijs, links en rechts voorbijgestoken door de traditionele autofabrikanten, die de opgelopen achterstand op het gebied van EV’s ruimschoots goedgemaakt hebben en nu bovendien kunnen profiteren van tientallen jaren ervaring met het maken en verkopen van auto’s.
Daarnaast voelt Tesla ook de hete adem in de nek van Chinese EV-makers die veel goedkoper en sneller kunnen produceren. Bovendien hanteren sommige Chinese merken de strategie dat ze, om marktaandeel te veroveren, bereid zijn hun producten – de elektrische auto’s dus, met verlies te verkopen. Mij doet dat een beetje denken aan de manier waarop Samsung ooit de mobiele telefoonmarkt (en later smartphone markt) veroverde op de marktleiders van weleer (Nokia, Motorola en Sony-Ericsson).
Voor Tesla is het moment aangebroken om te reageren op het offensief van de concurrentie. De afgelopen maanden werd dat vooral gedaan met behulp van meerdere prijsverlagingen, maar dat is schijnbaar niet voldoende
Reclame moet Tesla weer ‘Top of mind’ maken
Tijdens een meeting met aandeelhouders heeft Elon Musk zich eerder deze week laten ontvallen dat Tesla gaat experimenteren met het maken van reclame. Een echt plan moet nog uitgewerkt worden. In eerste instantie willen ze vooral zien of, en hoe, het adverteren werkt. Of het effect heeft.
In de techwereld is Apple misschien wel het beste voorbeeld van een merk dat geen reclame nodig lijkt te hebben. Apple adverteert dan ook maar zelden. Je ziet wel regelmatig reclamesportjes en andere -uitingen, maar die worden doorgaans gemaakt – en betaald – door resellers zoals mobiele providers of winkelketens. De ‘dealers’ van hun producten zogezegd.
Aangezien Tesla geen dealernetwerk heeft, is dat voor de EV-maker dus geen optie. Het zal mij benieuwen wanneer we de eerste Tesla reclame gaan zien. Op Twitter hebben zich al potentiele makers, met voorbeelden, gemeld 😉
Verder lezen over Reclame
Advertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Advertising22.07.2024
Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden
Entertainment13.05.2024
Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame
Gadgets10.05.2024
Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Entertainment07.09.2023
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen
Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingenMarketing23.08.2023
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld
Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeersVerder lezen over Tesla
Automotive19.11.2024
Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4
Events22.10.2024
Was alles op Tesla’s We, Robot-event nep?
Automotive11.10.2024
Tesla’s robtaxi Cybercab is er en lijkt heel futuristisch
Gadgets05.10.2024
Deze miniatuur-Tesla Cybertruck is stiekem een computer
Automotive24.09.2024
De Tesla Cybercab wordt helemaal niet zo duur
Automotive31.07.2024
Tesla moet 1,8 miljoen auto’s terugroepen om gevaarlijke motorkap
Automotive29.07.2024
Aantal elektrische auto’s in Nederland enorm gestegen
Automotive12.07.2024