Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Het was een goed eerste kwartaal voor Tesla. De EV-fabrikant mocht eindelijk de deuren openen van de Gigafactory in Berlijn. En ondanks de chiptekorten en andere toeleveringsproblemen werd begin april nog een tweede nieuwe Gigafactory, in Texas, in gebruik genomen. In beide nieuwe fabrieken rollen, ondanks alle supplychain uitdagingen, elke dag al honderden nieuwe Tesla’s van de band. In totaal werden in het eerste kwartaal iets meer dan 310.000 nieuwe Tesla’s afgeleverd, ruim 100.000 meer dan over dezelfde periode een jaar geleden.
Meer dan 310.000 nieuwe Tesla’s
De positieve vibe die bij Tesla heerst, is ook terug te zien in de kwartaalcijfers. In de eerste drie maanden van dit jaar boekte Tesla een omzet van ruim 18,7 miljard dollar. Dat is ruim 80 procent meer dan de EV-maker in de eerste drie maanden van 2021 mocht optekenen.
Het leeuwendeel van de omzet wordt behaald met de verkoop van Model Y en Model 3. Ruim 95 procent (295.324) van alle afgeleverde Tesla’s is een Model Y of Model 3. De verkoop van de duurdere Model S en Model X kwam in het eerste kwartaal uit op net iets minder dan 15.000 exemplaren.
Meer winst, ook zonder verkoop van emissierechten
Die omzetstijging zorgde ook voor meer winst. Netto behaalde Tesla in het eerste kwartaal een positief resultaat van 3,3 miljard dollar. Hoewel het bedrijf nog steeds ook geld verdiend met de verkoop van ‘emissierechten’ aan andere autofabrikanten, heeft Tesla die omzet (afgelopen kwartaal zo’n 679 miljoen dollar) niet meer nodig om winst te maken.
Dat was in het verleden wel anders. Tot medio 2021 kon Tesla alleen ‘zwarte cijfers’ presenteren dankzij de verkoop van deze emissierechten. Dat zijn ‘vergunningen’ waarmee autofabrikanten de productie van modellen met een brandstofmotor op peil kunnen houden zonder dat ze daarvoor milieuboetes moeten aftikken. Tesla heeft, als EV-only fabrikant, niet nodig en verhandeld die dus.
Via: Tesla (pdf)
Verder lezen over Tesla
Automotive19.11.2024
Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4
Events22.10.2024
Was alles op Tesla’s We, Robot-event nep?
Automotive11.10.2024
Tesla’s robtaxi Cybercab is er en lijkt heel futuristisch
Gadgets05.10.2024
Deze miniatuur-Tesla Cybertruck is stiekem een computer
Automotive24.09.2024
De Tesla Cybercab wordt helemaal niet zo duur
Automotive31.07.2024
Tesla moet 1,8 miljoen auto’s terugroepen om gevaarlijke motorkap
Automotive29.07.2024
Aantal elektrische auto’s in Nederland enorm gestegen
Automotive12.07.2024