31.01.2022
Automotive

Tesla Model S na drie jaar niet veel beter dan een Dacia Duster

By: Ron Smeets

BlogAutomotive

Tesla heeft de automotive branche op zijn kop gezet door als eerste, en nieuwe, merk EV’s écht op de kaart te zetten. Met dank aan haar bijzondere CEO, een goed geregisseerde (social) media hype en de klimaatcrisis. Knap staaltje werk van Tesla. Maar het is niet allemaal hosanna. Verhalen over dure Tesla’s, met prijskaartjes die tot ver boven de 100.000 euro kunnen oplopen, die maandelijks met problemen bij een ‘garage’ staan, zijn niet nieuw. Klachten die uiteenlopen van rammelende en krakende onderdelen tot software problemen en uitval van systemen. Vooral de (iets oudere) Model S wordt vaak getroffen.

Model S na drie jaar bijna net zo slecht als de Dacia Duster

Die verhalen lijken nu bevestigd te worden door de TüV, waar Duitse auto’s onder andere hun jaarlijkse APK krijgen. Uit data van de Duitse keuringsinstantie blijkt dat meer dan een op de tien Tesla Model S exemplaren van drie jaar en ouder NIET door de zogenoemde Hauptuntersuchung heen komen. Gemiddeld heeft een Tesla Model S na drie jaar meer dan dubbel zoveel mankementen dan een gemiddelde auto van drie jaar. Alleen de Dacia Logan en Duster scoren slechter, aldus de TüV.

“Met een defectpercentage van 10,7 procent komt elke tiende Tesla Model S niet door de eerste algemene inspectie. Daarmee belandt dit model in het onderste deel van onze lijst met 128 modellen met verbrandingsmotoren. Alleen de Dacia Duster en de Dacia Logan zouden achter de Tesla staan. Naast mankementen aan de mistlampen en het dimlicht heeft de Model S vooral ook te kampen met problemen met de draagarmen.”

Of de nieuwe Dacia Duster beter presteert dan de Tesla Model S, zal nog moeten blijken.
Of de nieuwe Dacia Duster beter presteert dan de Tesla Model S, zal nog moeten blijken.

Renault Zoë ook ondermaats

Overigens is het wat EV’s betreft niet alleen kommer en kwel bij de Tesla Model S. Ook de Renault Zoe presteert ondermaats, maar met een defectpercentage van 5,7 procent is die niet zo slecht als zijn veel duurdere concurrent. De BMW i3 ligt met 4,7 procent precies op het landelijk gemiddelde van 128 automodellen die de TüV in haar lijst opgenomen heeft. De bevindingen van de TüV zijn gebaseerd op meer dan 9,6 miljoen uitgevoerde autokeuringen in Duitsland.

Opvallend, aldus het TüV rapport, is dat EV’s ook vaak problemen hebben met de remmen. Omdat die bij een EV, door regeneratief afremmen, minder vaak gebruikt worden, willen ze nog wel eens roesten. Daarnaast komen problemen met de draagarmen ook bij meerdere EV’s voor. Behalve de Model S van Tesla heeft ook de Renault Zoë daarmee te kampen.

Er is ook goed nieuws. De accu’s van de meeste EV’s hebben na drie jaar nog nauwelijks iets van hun capaciteit ingeboet. Er zijn voldoende voorbeelden van EV’s die na vele honderduizenden kilometers nog altijd een goed presterende accu hebben. Bij een Tesla is de kans groter dan na zoveel kilometer de elektromotor wegens slijtage vervangen moet worden, dan dat je een nieuwe accu nodig hebt.

Via: Focus

Share this post