Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Tesla heeft de automotive branche op zijn kop gezet door als eerste, en nieuwe, merk EV’s écht op de kaart te zetten. Met dank aan haar bijzondere CEO, een goed geregisseerde (social) media hype en de klimaatcrisis. Knap staaltje werk van Tesla. Maar het is niet allemaal hosanna. Verhalen over dure Tesla’s, met prijskaartjes die tot ver boven de 100.000 euro kunnen oplopen, die maandelijks met problemen bij een ‘garage’ staan, zijn niet nieuw. Klachten die uiteenlopen van rammelende en krakende onderdelen tot software problemen en uitval van systemen. Vooral de (iets oudere) Model S wordt vaak getroffen.
Model S na drie jaar bijna net zo slecht als de Dacia Duster
Die verhalen lijken nu bevestigd te worden door de TüV, waar Duitse auto’s onder andere hun jaarlijkse APK krijgen. Uit data van de Duitse keuringsinstantie blijkt dat meer dan een op de tien Tesla Model S exemplaren van drie jaar en ouder NIET door de zogenoemde Hauptuntersuchung heen komen. Gemiddeld heeft een Tesla Model S na drie jaar meer dan dubbel zoveel mankementen dan een gemiddelde auto van drie jaar. Alleen de Dacia Logan en Duster scoren slechter, aldus de TüV.
“Met een defectpercentage van 10,7 procent komt elke tiende Tesla Model S niet door de eerste algemene inspectie. Daarmee belandt dit model in het onderste deel van onze lijst met 128 modellen met verbrandingsmotoren. Alleen de Dacia Duster en de Dacia Logan zouden achter de Tesla staan. Naast mankementen aan de mistlampen en het dimlicht heeft de Model S vooral ook te kampen met problemen met de draagarmen.”
Renault Zoë ook ondermaats
Overigens is het wat EV’s betreft niet alleen kommer en kwel bij de Tesla Model S. Ook de Renault Zoe presteert ondermaats, maar met een defectpercentage van 5,7 procent is die niet zo slecht als zijn veel duurdere concurrent. De BMW i3 ligt met 4,7 procent precies op het landelijk gemiddelde van 128 automodellen die de TüV in haar lijst opgenomen heeft. De bevindingen van de TüV zijn gebaseerd op meer dan 9,6 miljoen uitgevoerde autokeuringen in Duitsland.
Opvallend, aldus het TüV rapport, is dat EV’s ook vaak problemen hebben met de remmen. Omdat die bij een EV, door regeneratief afremmen, minder vaak gebruikt worden, willen ze nog wel eens roesten. Daarnaast komen problemen met de draagarmen ook bij meerdere EV’s voor. Behalve de Model S van Tesla heeft ook de Renault Zoë daarmee te kampen.
Er is ook goed nieuws. De accu’s van de meeste EV’s hebben na drie jaar nog nauwelijks iets van hun capaciteit ingeboet. Er zijn voldoende voorbeelden van EV’s die na vele honderduizenden kilometers nog altijd een goed presterende accu hebben. Bij een Tesla is de kans groter dan na zoveel kilometer de elektromotor wegens slijtage vervangen moet worden, dan dat je een nieuwe accu nodig hebt.
Via: Focus
Verder lezen over Tesla
Events22.10.2024
Was alles op Tesla’s We, Robot-event nep?
Automotive11.10.2024
Tesla’s robtaxi Cybercab is er en lijkt heel futuristisch
Gadgets05.10.2024
Deze miniatuur-Tesla Cybertruck is stiekem een computer
Automotive24.09.2024
De Tesla Cybercab wordt helemaal niet zo duur
Automotive31.07.2024
Tesla moet 1,8 miljoen auto’s terugroepen om gevaarlijke motorkap
Automotive29.07.2024
Aantal elektrische auto’s in Nederland enorm gestegen
Automotive12.07.2024
Tesla stelt de aankondiging van zijn Robotaxi uit
Automotive24.06.2024