Elon Musk gaf eerder al een hintje dat er iets zat aan te komen en hoewel sommige mensen wellicht ietwat teleurgesteld zullen zijn dat het om ‘slechts’ een nieuw type batterij gaat voor de Tesla-lijn is de P100D geen flauwekul: dankzij deze 100kWh batterij kan een Model S (of een Model X, als je de snelste SUV ter wereld wilt) in 2,7 seconden om van 0 tot 100 gaan. Dat maakt deze auto’s de snelste die op dit moment verkocht worden, waarbij de concurrentie dus bestaat uit onbetaalbare supercars. Niet slecht!
Er is ook een iets verdedigbaarder voordeel aan de P100D: het bereik wordt ook weer opgerekt naar een niet onaardige 613 km, wat betekent dat de range anxiety ook echt de kast in kan, want met dat soort afstanden kun je gewoon rijden zonder je druk te maken over waar de volgende laadpaal is. Natuurlijk kost dit wel wat, want vergeleken met één stapje omlaag (de P90D, met een halve seconde langzamer optrekken naar 100 en zo’n 100 km minder bereik) betaal je een premium van ongeveer €23.000, oftewel tweederde van een Model 3. Je moet het er maar voor over hebben!
[Afbeelding © Tesla]