Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Elektrische auto’s met meer dan 100.000 kilometer op de teller zijn er natuurlijk wel al, maar die kilometerstanden zijn nog geen schering en inslag. Een vraag die veel (potentiële) EV-kopers en -eigenaren zich stellen is: Hoe goed presteert de accu na zoveel kilometers? Het antwoord op die vraag is niet alleen relevant voor wie en nieuw EV wil kopen, maar zeker ook voor mensen ie erover denken een tweedehands elektrische bolide aan te schaffen.
EV-fabrikanten doen daar niet altijd een duidelijke uitspraak over tijdens proefritten en verkoopgesprekken. Zoals zo vaak heb je veel meer aan de ervaringsverhalen van EV-rijders die al meerdere jaren met dezelfde elektrische auto rondrijden en de 100.000 kilometer benaderen of al (ruim) gepasseerd hebben.
94 procent ‘battery-health’ na 100.000 mijl
Een van die ervaringsdeskundigen heeft zijn belevenissen op dat gebied in een video samengevat. Ed Fressler kocht in 2018 een nieuwe Tesla Model 3. Nu, bijna vijf jaar later staat de teller van zijn EV al op meer dan 100.000 mijl, ruim 160.000 kilometer dus. Toen hij zijn Model 3 Long Range kreeg, was het maximale bereik 309 mijl (497 kilometer). Op dit moment, na meer dan 160.000 kilometer dus, geeft zijn Model 3 nog altijd een maximaal bereik aan van 290 mijl (467 km) wanneer hij 100% opgeladen is.
Dat is, procentueel, ongeveer 94 procent van het oorspronkelijke maximale bereik. Dat kun je, na meer dan 160.000 kilometer en, even snel gerekend, meer dan 500 keer opladen – er even van uit gaande dat de auto gemiddeld na elke 300 kilometer aan een laadpaal gehangen is – best goed.
1 procent ‘verlies’ per jaar
Zoals gezegd doen fabrikanten over het algemeen wat geheimzinnig over de verwachte levensduur van accu’s, maar 1 procent capaciteitsverlies per jaar komt wel overeen met hetgeen veel experts roepen. Tesla heeft, bij monde van Elon Musk, wel eens geroepen dat de accu van een Model 3 gemaakt is om 350.000 tot 400.000 mijl mee te kunnen gaan. Dat is ruim meer dan een half miljoen kilometer (meer dan 650.000 km aan de bovenkant van die verwachting).
In de video van ruim 22 minuten bespreekt de Model 3 eigenaar nog een aantal verschillen tussen een EV en een ICE.
Verder lezen over Tesla
Events22.10.2024
Was alles op Tesla’s We, Robot-event nep?
Automotive11.10.2024
Tesla’s robtaxi Cybercab is er en lijkt heel futuristisch
Gadgets05.10.2024
Deze miniatuur-Tesla Cybertruck is stiekem een computer
Automotive24.09.2024
De Tesla Cybercab wordt helemaal niet zo duur
Automotive31.07.2024
Tesla moet 1,8 miljoen auto’s terugroepen om gevaarlijke motorkap
Automotive29.07.2024
Aantal elektrische auto’s in Nederland enorm gestegen
Automotive12.07.2024
Tesla stelt de aankondiging van zijn Robotaxi uit
Automotive24.06.2024