De afgelopen maanden heeft Tesla de prijs van haar meest populaire modellen van dit moment, de Y en de 3, al een paar keer verlaagd. In Nederland valt de Model 3 daardoor nu onder de grens voor de 2950 euro overheidssubsidie. De voornaamst reden voor de prijsverlagingen is echter de concurrentie die het Tesla steeds moeilijker maakt.
In de VS heeft de autofabrikant nu alweer de volgende prijsverlaging doorgevoerd. Dit keer voor de duurdere modellen, S en X. Die zijn tussen 5 en 10 duizend dollar goedkoper geworden. Maar dat heeft volgens Musk niets te maken met concurrentie.
Tijdens de meeting voor investeerders riep de CEO dat er nog steeds heel veel mensen zijn die een Tesla – ook de grotere Models S en X – willen hebben. De beperkende factor is volgens Musk echter het prijskaartje. ‘Ze kunnen er geen betalen’.
Na de meest recente prijsverlaging begint de Model S in de VS nu bij 89.990 dollar. Dat was 94.990. Ook de snelle S Plaid is 5.000 dollar goedkoper geworden en kost nu 109.990. De Model X is 10.000 dollar goedkoper geworden en begint nu bij 99.990. De Model X Plaid kost nu 109.990 en is dus ook 10.000 dollar in prijs verlaagd.
Of Tesla deze prijsverlagingen uiteindelijk ook in andere markten gaat doorvoeren, is nog niet bekend. Feit is wel dat de EV-fabrikant haar prijzen de afgelopen maanden nu al vijf keer, voor verschillende modellen en in verschillende landen en regio’s, verlaagd heeft. Tesla moet wel, want de concurrentie verhard en met name voor de ‘betaalbare’ Tesla’s komen steeds meer alternatieven op de markt die bovendien nog ‘betaalbaarder’ zijn.
Die concurrentie komt bovendien niet alleen van de bekende, grote, autofabrikanten zoals Kia, Hyundai, Volkswagen, Peugeot en Renault. Ook de nieuwe (Chinese) merken knagen aan de poten van Tesla. Merken als Nio en Xpeng hebben zich het afgelopen jaar ook buiten China gemeld. Zij maken EV’s die ook met de grotere Tesla modellen kunnen concurreren en doen dat met prijskaartjes die een heel stuk vriendelijker zijn.