Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Het was een belofte die iedereen wild enthousiast maakte over de Model 3 van Tesla: de prijs. Elon Musk vertelde bij de aankondiging van de betaalbare elektrische auto, inmiddels alweer meer dan twee jaar geleden, dat ‘ie slechts 35.000 dollar zou gaan kosten, nog voor dat er belastingvoordeel bij zou komen. Dat blijkt na alle productie-ellende toch iets genuaceerder te liggen, want de goedkoopste Model 3 die Tesla nu kan leveren kost nog steeds 45.000 dollar.
Elon Musk zegt daarover op Twitter dat als je ‘m in Californië koopt dat na belastingvoordeel alsnog neerkomt op 35.000 dollar, waarbij hij zegt dat de echte ‘cost of ownership’ na de winst die je op brandstof maakt neerkomt op bijna 30.000 dollar.
Scheelt toch bijna de helft
Maar goed, verbroken beloften zijn niks nieuws voor Musk en Tesla, maar het betekent wel dat er eindelijk een echte mid-range Model 3 op de markt is. Tot nu toe moesten kopers nog steeds 64.000 dollar neertellen voor het goedkoopste (Performance) model en dat scheelt toch nogal. Het zou de Model 3 een stuk bereikbaarder moeten maken voor veel mensen en dat zou best een flinke impact kunnen hebben.
Het betekent ook dat Tesla de productieproblemen die het bedrijf plaagden enigszins onder controle heeft. Het doel van 5.000 auto’s per week is eindelijk gehaald en dat betekent dat de schaal het nu ook toelaat om de goedkopere auto’s (met minder marge voor Tesla) ook te kunnen gaan produceren zonder failliet te gaan. Of ze die bodemprijs van 35.000 dollar ooit gaan halen valt nog te bezien, maar snel zal het niet zijn. Als deze beweging er voor zorgt dat Tesla braaf die 5.000 van de band kan laten rollen in de komende maanden en de mensen met pre-orders nog steeds interesse hebben zijn ze al een heel eind.
Betekent dat dan ook dat we eindelijk een Model 3 in Europa gaan zien in de komende tijd? Twijfelachtig. Musk zei zelf al dat we het model niet voor 2019 hoefden te verwachten op het Europese vasteland (oh wacht, die term hoeven we straks nooit meer te gebruiken. Thanks Brexit!) maar het zou best eens kunnen dat zelfs dat niet gehaald wordt. Als er Model 3’s in Nederland rondrijden voor de zomer zou het in ieder geval verbazend zijn.
[Afbeeldingen © Tesla]
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Verder lezen over Tesla
Automotive19.11.2024
Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4
Events22.10.2024
Was alles op Tesla’s We, Robot-event nep?
Automotive11.10.2024
Tesla’s robtaxi Cybercab is er en lijkt heel futuristisch
Gadgets05.10.2024
Deze miniatuur-Tesla Cybertruck is stiekem een computer
Automotive24.09.2024
De Tesla Cybercab wordt helemaal niet zo duur
Automotive31.07.2024
Tesla moet 1,8 miljoen auto’s terugroepen om gevaarlijke motorkap
Automotive29.07.2024
Aantal elektrische auto’s in Nederland enorm gestegen
Automotive12.07.2024