Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Tesla moet weer software update uitrollen om een vervelende kinderziekte uit haar EV-bolides te halen. De mechaniek van de elektrische ramen blijkt namelijk iets te krachtig door te duwen als er een vinger of ander object tussen komt. En áls het raam het object vervolgens weer loslaat, dan gaat het soms niet ver genoeg open. En nee, ga dat nu niet uitproberen, want volgens Tesla zijn er nog geen gevallen bekend waarbij de ‘raamguillotine’ slachtoffers gemaakt heeft. Laten we dat vooral zo houden.
Alle modellen getroffen
Het goede nieuws is dat de Tesla’s voor het oplossen van dit probleem niet naar een garage hoeven. Binnenkort volgt een software update en daarmee is het probleem dan verleden tijd.
Het minder goede nieuws is dat het probleem zijn bij vrijwel alle Tesla modellen voordoet, van de Model S exemplaren die dit en vorig jaar verkocht zijn, tot de Model 3 exemplaren die tussen 2017 en 2022 de showrooms verlieten. Daarnaast moeten ook alle in 2021 verkochte Model X en Model Y modellen geüpdatet worden.
Kopers tevreden, kwalitatief lijkt Tesla echter geen hoogvlieger
Ik heb geen Tesla en ik zal hoogstwaarschijnlijk – want zeg nooit, nooit – een Tesla kopen. In mijn omgeving rijden er wel heel wat rond, ook van mensen die ik ken. Over het algemeen zijn die allemaal razend enthousiast over hun elektrische bolide. Als ze al iets aan te merken hebben, dan zijn het toch wel de (kleine) kinderziektes en ongemakken van het voertuig zelf. Een kraakje hier, wat gepiep daar en de incidentele terugroepactie.
Als je echter de onafhankelijke tests van de Duitse TüV mag geloven, dan is er veel meer mis met de gemiddelde Tesla. Zij concludeerden niet zo lang geleden namelijk dat alleen een Dacia vaker met problemen langs de weg of in de garage staat. Waarom is de gemiddelde Tesla koper dan zo tevreden over zijn Model S, X, Y of 3?
Dat zou zomaar eens te maken kunnen hebben met wat ik ook wel het iPhone effect noem. Mensen die voor een bepaald product ‘vallen’, dat enorm positief gehypet wordt, en ook nog eens veel geld kost, zullen zelden toegeven dat zij een kat in de zak gekocht hebben. Sterker nog, velen blijven ook na die realisatie vaak nog op de hype meeliften. Onder het mom: ‘Het zal wel aan mij liggen’.
Nog even terug naar het raampronleem. Op twitter is te zien dat de elektrische ramen van Tesla wel vaker last hebben van rare bugs.
Verder lezen over Tesla
Automotive19.11.2024
Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4
Events22.10.2024
Was alles op Tesla’s We, Robot-event nep?
Automotive11.10.2024
Tesla’s robtaxi Cybercab is er en lijkt heel futuristisch
Gadgets05.10.2024
Deze miniatuur-Tesla Cybertruck is stiekem een computer
Automotive24.09.2024
De Tesla Cybercab wordt helemaal niet zo duur
Automotive31.07.2024
Tesla moet 1,8 miljoen auto’s terugroepen om gevaarlijke motorkap
Automotive29.07.2024
Aantal elektrische auto’s in Nederland enorm gestegen
Automotive12.07.2024