Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Het zou zomaar kunnen dat de autopilot die Tesla aanbiedt straks als illegaal wordt betiteld in Duitsland, met alle gevolgen van dien. De lokale autoriteit als het gaat om verkeersveiligheid, het Kraftfahr Bundesamt (KBA), is een onderzoek gestart naar de autopilot van Tesla. En dan in het bijzonder de geautomatiseerde hulp bij het wisselen van een rijstrook. Wanneer blijkt dat die functie inderdaad illegaal is, dan komt ook de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) in Nederland in beeld. De Europese typegoedkeuring voor de Tesla’s zijn namelijk afgegeven door onze eigen RDW.
3800 euro weggegooid?
De zogenoemde Enhanced Autopilot, waar de rijstrook wisselhulp onderdeel van is, heeft een meerprijs van 3800 euro. Tesla beschrijft de functie als volgt: “Tijdens het rijden op de snelweg stuurt de rijstrook wisselassistent je voertuig in de optimale rijstrook om het klaar te maken voor op- en afritten en langzamere auto’s in te halen. Aanstaande baanwisselingen worden duidelijk en tijdig aangekondigd, zodat je altijd in beeld bent.”
Op dit moment onderzoekt het Duitse KBA dus of deze functie überhaupt wel legaal is in Duitsland (en Europa). Tesla heeft nog niet gereageerd op de berichtgeving uit Duitsland. Het nieuws over het onderzoek is afkomstig van de Duitse krant Bild am Sonntag. Het KBA heeft wel al bevestigd dat er inderdaad een onderzoek loopt naar de Enhanced Autopilot functie.
Niet de eerste keer
Het is niet de eerste keer dat Tesla bepaalde voertuigfuncties ‘onklaar’ moest maken middels een software-update omdat de functies niet aan de wettelijke eisen voldoen. Dat geldt bijvoorbeeld voor de lane-assist functie. Bij deze stuurhulp zorgt de autopilot ervoor dat de auto netjes binnen de lijnen blijft rijden.
Wettelijk gezien is het continu rijden zonder de handen aan het stuur te houden echter niet toegestaan. Tesla heeft die functie toen moeten aanpassen zodat bestuurders nu elke 15 seconden op het stuur drukken wanneer de stuurautomaat wordt gebruikt. Ook werd de maximale snelheid waarbij de stuurhulpfunctie gebruikt kan worden verlaagd.
Verder lezen over Tesla
Automotive19.11.2024
Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4
Events22.10.2024
Was alles op Tesla’s We, Robot-event nep?
Automotive11.10.2024
Tesla’s robtaxi Cybercab is er en lijkt heel futuristisch
Gadgets05.10.2024
Deze miniatuur-Tesla Cybertruck is stiekem een computer
Automotive24.09.2024
De Tesla Cybercab wordt helemaal niet zo duur
Automotive31.07.2024
Tesla moet 1,8 miljoen auto’s terugroepen om gevaarlijke motorkap
Automotive29.07.2024
Aantal elektrische auto’s in Nederland enorm gestegen
Automotive12.07.2024