De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Veel oldtimerrijders geven aan dat ze zich onthaast voelen als ze in een oldtimer rijden. Een welkome afwisseling in ons meestal stressvolle bestaan. Wat is jouw beeld van een oldtimer en heb je er wel eens in gereden? Maak kennis met de wereld van oldtimers en wie weet wil je na het lezen van dit artikel niets liever dan je auto verkopen en tot aanschaf van een oldtimer over gaan!
Red de oldtimer
De situatie is nog niet zo erg dat de oldtimer gered moet worden, maar er zijn wel genoeg omstandigheden die het voortbestaan van de klassieke auto negatief beïnvloeden. Een bedreiging is bijvoorbeeld het verdwijnen van de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting. In 2012 verdween de vrijstelling bijna, maar dankzij een actieve belangenlobby blijft de vrijstelling toch gehandhaafd voor auto’s op benzine ouder dan 40 jaar. Voor de auto’s die toen net 25 jaar oud waren, werd een overgangsregeling opgesteld. Op dit moment heeft de geschrapte ‘Sloop In Eigen Beheer (SIEB) regeling prioriteit nummer één, omdat schaarse onderdelen van oldtimers nu verloren gaan. De inzet voor de klassieker is te danken aan onder andere de Federatie Historische Automobiel en Motorfietsclubs (FEHAC) en Mobiele Collectie Nederland (MCN). Zij hebben zich verenigd om gezamenlijk voor hun passie op te komen, zodat ook de toekomstige generaties van hun oldtimer kunnen genieten en dat dit betaalbaar blijft. Los van het rijden in de oldtimer, kan de waarde van de oldtimer in de loop van de jaren flink stijgen. Je kunt een oldtimer dus ook zien als een slimme, waardevaste investering die vaak meer opbrengt dan geld sparen.
Rally rijden
Een oldtimer kan je ook veel plezier brengen. Bij het horen van rally’s denk je waarschijnlijk eerder aan de snelle auto’s en motoren dan aan klassieke auto’s. Toch horen rally’s ook bij oldtimers. Een rally is zelfs dé gelegenheid om een beetje de nostalgie van vroeger te ervaren met veel andere klassiekers om je heen. Met een oldtimer wordt doorgaans niet meer dan 1.900 kilometer per jaar gereden. Bij ruim de helft van het aantal oldtimers is dat zelfs niet meer dan 500 kilometer. Het meedoen aan een rally is daar vaak een onderdeel van. Bij rally’s met klassiekers gaat het niet zozeer om de snelheid, maar om het op een juiste manier afleggen van een parcours.
Bij een rally is er naast een bestuurder ook een navigator die met enkele hulpmiddelen als een plankje, liniaaltje, een pen en een markeerstift de juiste route op een kaart moet kunnen uitstippelen. Je moet dan dus even afscheid nemen van de moderne techniek die je normaal in je auto vindt om de weg te vinden. Bij een rally krijg je meestal een routeboek met kaarten, opdrachten en een controlekaart. Door middel van opdrachten kan de navigator de juiste route construeren. Langs de weg staan bordjes met een letter die op de controlekaart moeten worden gezet. Wie aan het einde van de route de minste controlebordjes heeft gemist en of de minste foute controles heeft genoteerd (er staan namelijk ook langs de foute routes controlebordjes), mag zich de winnaar noemen.
Als je beginnend rijder of navigator bent, dan worden er genoeg cursussen aangeboden om alles vlug onder de knie te krijgen. Ook als je meer ervaren bent, raak je niet snel uitgeleerd. De Dutch Historic Rally Club (DHRC) organiseert bijvoorbeeld vier keer in het jaar oefenritten om ervaring op te doen. Interessant voor zowel (geroutineerde) rijders als navigatoren.
Wil jij weten wat oldtimer-liefhebbers nog meer bezighoudt? Wijkopenautos sprak met diverse ervaringsdeskundigen over oldtimers en heeft alles voor je op een rijtje gezet, zodat je snel van alle ins en outs op de hoogte bent.