Automotive07.08.2023

Taiwanese solid-state accufabrikant komt naar Frankrijk


De meeste elektrische auto’s hebben, net als heel veel kleine gadgets, een lithium-ion accu. Die hebben veel meer capaciteit dan de ouderwetse nikkel-cadmium accu’s maar de li-ion-technologie is met name voor EV’s uiteindelijk niet houdbaar. Er zijn grenzen aan de capaciteit en verhouding tussen de grootte (en gewicht) van de accu en wat praktisch haalbaar wenselijk is om in een auto te bouwen. Al jaren wordt solid-state als dé accu-technologie voor de toekomst bestempeld. Compacter, meer vermogen en veiliger, omdat er gewerkt wordt met vaste (solid) elektrolyten met een grotere energiedichtheid.

Solid-state accufabriek in Duinkerken

De Taiwanese ontwikkelaar en fabrikant van solid-state accu’s ProLogium gaat de komende jaren een fabriek bouwen in Frankrijk. Daarvoor heeft de Franse overheid, met goedkeuring van de EU, anderhalf miljard euro staatssteun uitgetrokken. Met dat geld gaat ProLogium eerst een R&D faciliteit opzetten. Die komt te staan in de buurt van Duinkerken.

Op termijn moet daar dan ook een gigafabriek herrijzen met een capaciteit van 48GWh waar solid-state accu’s voor EV’s geproduceerd worden. In totaal is met het project een investering van meer dan 5 miljard euro gemoeid, waarvan dus 1,5 miljard wordt betaald door de Franse overheid.

Enkele weken geleden maakte ook Toyota bekend dat het werkt aan het ontwikkelen van solid-state EV-accu’s. Die zouden het bereik van een EV tot 1200 kilometer kunnen ‘vergroten’. Daarnaast werkt ook Nio aan de ontwikkeling van solid-state accu’s, net als Renault. Die laatste doet dat samen met Airbus.

Kennis en ervaring wordt gedeeld

In ruil voor de staatssteun zal ProLogium de technische kennis, ervaring en kunde van het project delen en samenwerken met de lokale industrie, de academische wereld en klanten op basis van FRAND-voorwaarden (eerlijk, redelijk en niet-discriminerend) en wederzijdse voordelen, zo meldt het Taiwanese bedrijf op haar eigen website.

“De investering van ProLogium in de regio is aanzienlijk en de impact zal langdurig zijn. De gigafactory zal niet alleen 3.000 banen creëren, maar ook een uitgebreid ecosysteem voor onderzoek en ontwikkeling tot stand brengen. Dit project belooft aanzienlijke economische voordelen, het versterkt zowel de Franse als de Europese economische soevereiniteit en stimuleert tegelijkertijd de overgang naar een groenere industrie”, aldus Gilles Normand, President van ProLogium Europe.

Afbeelding header: ProLogium

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Elektrisch rijden

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

In de woeste kustomgeving van het Portugese Cascais is het in november nog lekker warm. In T-shirt lunchen op een terrasje aan de Atlantische kust, ’s avonds buiten borrelen. En dan ook nog een nieuwe auto aan de tand mogen voelen. Eentje waarvan we veel gaan horen: de Kia EV3. Ruim, stil, krachtig, tot 600 kilometer op een acculading, leuke snoet en prima prijskaartje.

Automotive20.11.2024

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4

V4-elektriciteitskastjes kunnen snel worden geplaatst en kunnen 8 plekken van stroom voorzien.

Automotive19.11.2024

Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer

We gingen de afgelopen periode op pad met de BMW CE 02 - AM. Dit is volgens BMW geen motorfiets, geen bromfiets, maar een eParkourer in de categorie “Urban Mobility”.

Automotive26.09.2024

BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

5 positieve dingen aan fatbikes

Fatbikes zijn de laatste dagen bepaald niet positief in het nieuws. De stoere e-bikes zijn inderdaad enerzijds problematisch, maar bieden anderzijds ook positieve kanten.

Gadgets04.09.2024

5 positieve dingen aan fatbikes

Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike

Meer dan de helft van de ernstige ongelukken met fatbikes zijn met jongeren van 10 tot 14 jaar en 25 procent komt eruit met hersenletsel.

Gadgets02.09.2024

Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike

Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit

Fiat gaat volgende maand van start met de verkoop van de nieuwe Topolino in Nederland. Deze toch iconische naam, die ooit de weg plaveide voor stedelijke mobiliteit, staat nu synoniem voor  duurzame stedelijke mobiliteit. De compacte, 100% elektrische vierwieler is een slimme keuze voor milieuvriendelijk én stijlvol vervoer voor twee personen in de stadsjungle en daarbuiten. De Fiat Topolino is vanaf september te bestellen, met prijzen vanaf € 9.890 inclusief BTW en andere wettelijke kosten.

Automotive21.08.2024

Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit