Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
De meeste elektrische auto’s hebben, net als heel veel kleine gadgets, een lithium-ion accu. Die hebben veel meer capaciteit dan de ouderwetse nikkel-cadmium accu’s maar de li-ion-technologie is met name voor EV’s uiteindelijk niet houdbaar. Er zijn grenzen aan de capaciteit en verhouding tussen de grootte (en gewicht) van de accu en wat praktisch haalbaar wenselijk is om in een auto te bouwen. Al jaren wordt solid-state als dé accu-technologie voor de toekomst bestempeld. Compacter, meer vermogen en veiliger, omdat er gewerkt wordt met vaste (solid) elektrolyten met een grotere energiedichtheid.
Solid-state accufabriek in Duinkerken
De Taiwanese ontwikkelaar en fabrikant van solid-state accu’s ProLogium gaat de komende jaren een fabriek bouwen in Frankrijk. Daarvoor heeft de Franse overheid, met goedkeuring van de EU, anderhalf miljard euro staatssteun uitgetrokken. Met dat geld gaat ProLogium eerst een R&D faciliteit opzetten. Die komt te staan in de buurt van Duinkerken.
Op termijn moet daar dan ook een gigafabriek herrijzen met een capaciteit van 48GWh waar solid-state accu’s voor EV’s geproduceerd worden. In totaal is met het project een investering van meer dan 5 miljard euro gemoeid, waarvan dus 1,5 miljard wordt betaald door de Franse overheid.
Enkele weken geleden maakte ook Toyota bekend dat het werkt aan het ontwikkelen van solid-state EV-accu’s. Die zouden het bereik van een EV tot 1200 kilometer kunnen ‘vergroten’. Daarnaast werkt ook Nio aan de ontwikkeling van solid-state accu’s, net als Renault. Die laatste doet dat samen met Airbus.
Kennis en ervaring wordt gedeeld
In ruil voor de staatssteun zal ProLogium de technische kennis, ervaring en kunde van het project delen en samenwerken met de lokale industrie, de academische wereld en klanten op basis van FRAND-voorwaarden (eerlijk, redelijk en niet-discriminerend) en wederzijdse voordelen, zo meldt het Taiwanese bedrijf op haar eigen website.
“De investering van ProLogium in de regio is aanzienlijk en de impact zal langdurig zijn. De gigafactory zal niet alleen 3.000 banen creëren, maar ook een uitgebreid ecosysteem voor onderzoek en ontwikkeling tot stand brengen. Dit project belooft aanzienlijke economische voordelen, het versterkt zowel de Franse als de Europese economische soevereiniteit en stimuleert tegelijkertijd de overgang naar een groenere industrie”, aldus Gilles Normand, President van ProLogium Europe.
Afbeelding header: ProLogium
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive19.11.2024
Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4
Automotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive26.09.2024
BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Gadgets04.09.2024
5 positieve dingen aan fatbikes
Gadgets02.09.2024
Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike
Automotive21.08.2024