Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Kia heeft in samenwerking met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) een eerste verkennend onderzoek afgerond naar het gebruik en de analyse van data die door slimme auto’s op de Nederlandse wegen gegenereerd worden. Voor het pilot-onderzoek werd gebruik gemaakt van de data van 4.000 elektrische Kia Niro’s.
Meerwaarde voertuigdata verkennen
Doel van het onderzoek is het bepalen van de potentiele meerwaarde van voertuigdata voor diverse publieke en/of private doeleinden. Tijdens de pilot werden twee thema’s bekeken. Als eerste het onderzoeken van het potentieel van geanonimiseerde voertuigdata bij het verhogen van de veiligheid. Denk daarbij aan het gebruik van rijhulpsystemen / ADAS. Vervolgens werd ook onderzocht, eveneens op basis van geanonimiseerde voertuigdata, of het mogelijk is om met de analyse van het laadgedrag een bijdrage te kunnen leveren aan het verbeteren van duurzame mobiliteit.
De pilot werd uitgevoerd in de periode tussen februari en april van dit jaar (2021). De eerste resultaten, zo meldt Kia in het persbericht, zijn veelbelovend. De onderzoekers hebben zich eerst gefocust op de vraag hoeveel data tijdens de pilot kon worden gegenereerd en of die data inzichten konden opleveren.
Hoewel de 4000 Kia Niro’s zich met name op de wegen in de Randstad bewogen, bleek dat ook in de rest van het land verreweg de meeste wegen minstens één keer bereden zijn. De sensoren van de pilot-vloot registreerden in totaal 41 miljoen ADAS-observaties. Daarmee heeft de pilot aangetoond dat data goed zijn te ontsluiten via de sensoren en systemen van de auto en dat er veel potentieel is om deze data op grote schaal te meten in het hele land.
Analyse en inzichten
Met die wetenschap richtten de onderzoekers zich vervolgens op de vraag of de data goed zijn te interpreteren. Van de zestig door Kia en IenW gewenste inzichten konden verreweg de meeste worden verkregen op basis van de door de auto’s verstrekte, geanonimiseerde data. Kortom, ook die vraag kon met ‘ja’ beantwoord worden.
“Een mooi voorbeeld betreft de data die werden verstrekt door de rijbaanvolgassistentie, het systeem dat waarschuwt wanneer bestuurders buiten de rijbaan rijden zonder de richtingaanwijzer te gebruiken. Uit analyse bleek dat het systeem in een bocht van een bepaalde weg bovengemiddeld vaak waarschuwde. Nader onderzoek gaf aan dat de betreffende bocht te scherp was, waardoor voertuigen vaak buiten de lijnen reden. De gemeente kan vervolgens de adviessnelheid in deze bocht verlagen, waarmee de kans op ongevallen wordt verkleind”, aldus Kia.
Voor wat betreft het laadgedrag kon uit de data opgemaakt worden dat de meeste druk op het elektriciteitsnetwerk werd gelegd in de avond. Dat is het moment dat EV-rijders thuiskomen en de auto aan de lader hangen; ook als de batterij nog grotendeels vol is.
Tot slot kan uit de pilot ook geconcludeerd worden dat de inzichten uit geanonimiseerde voertuigdata met name van waarde kunnen zijn bij de inrichting en het onderhoud van wegen (incident- en assetmanagement) en laadinfrastructuur. Door nog beter zicht te krijgen op de meest onveilige plekken, kunnen die aangepakt worden bij het ontwerp en de herinrichting van wegen.
Met deze resultaten wil het Ministerie van IenW in een volgende fase gaan onderzoeken hoe inzichten uit geanonimiseerde voertuigdata van Kia en andere importeurs concreet kunnen worden ingezet voor de thema’s verstedelijking, verduurzaming en veiligheidsverbeteringen, in het samenspel tussen voertuigen en infrastructuur.
Privacy en AVG gewaarborgd
In deze verkenning is gekozen voor een privacy-by-design aanpak, waarbij de overheid geen data koopt of verwerkt. Kia heeft de data-inwinning en -verwerking ingericht op een manier die recht doet aan de afspraken die hierover gemaakt zijn in de AVG en met haar klanten. Zo krijgt de overheid wel de beschikking over nuttige inzichten, maar zijn die voor overheden niet herleidbaar naar persoonsgegevens of individuele gebruikers.
Uit de pilot is gebleken dat verschillende partijen en publieke organisaties niet alleen de data AVG-proof kunnen laten analyseren, maar óók gebruik kunnen maken van de inzichten. De partijen die hier bedoeld worden, zijn overheden, verzekeringsmaatschappijen, bouwbedrijven, energiemaatschappijen, aanbieders van laadoplossingen, opleidingsinstituten en leasemaatschappijen.
Verder lezen over Big Data
Technology28.10.2024
Air France-KLM legt fundament voor AI met sterk metadatamanagement
Technology12.09.2024
Last van datacenters? Dan bouwen we ze gewoon in zee
Technology04.07.2024
Provincie Noord-Brabant migreert SAP S/4HANA naar de cloud
Informatie nog sneller beschikbaarNieuws27.06.2024
Zo denken Nederlandse datacenters energie te kunnen besparen
Technology25.10.2023
Nieuwe versie van de Technologie Kieswijzer staat online
Technology11.05.2023
KNMI moderniseert datastrategie met AWS
Voor betere detectie en classificatie van seismische activiteitOnline21.10.2022
Wikidata bereikt grens van 100 miljoen data items
Marketing20.09.2022
8 tweets om de Big Data Expo van 2023 vast in je agenda te zetten
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive19.11.2024
Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4
Automotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive26.09.2024
BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Gadgets04.09.2024
5 positieve dingen aan fatbikes
Gadgets02.09.2024
Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike
Automotive21.08.2024
Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit
Verder lezen over Kia
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive02.09.2024
Hyundai & Kia tonen innovatieve technologie voor temperatuurbeheer
om comfort en efficiency te verhogenAutomotive27.08.2024
Kia EV6 voorzien van veel nieuwe updates!
Automotive19.03.2024
Nieuwe Kia K4 is de volgende generatie van een compacte sedan
Automotive01.02.2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten
Automotive11.01.2024
Kia gaat speciale PBV’s leveren aan Uber-chauffeurs
Kia PV5: een modulair voertuigAutomotive03.01.2024