Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Wie dit jaar nog een nieuwe EV wil aanschaffen en daarvoor gebruik wil maken van de overheidssubsidie van 3350 euro, is nu te laat. De subsidiepot, waar de overheid begin dit jaar 71 miljoen euro in gestort heeft, is leeg. Dat meldt de overheid op de webpagina voor de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP). Op 30 mei, om 07u30, was het zover. Bij ‘Nog beschikbaar jaarbudget 2022’ staat sindsdien de melding ‘Overtekend’.
Nog niet alle aanvragen beoordeeld
Dat wil zeggen dat het aantal ingediende aanvragen het beschikbare budget overstijgen. Als je nu nog een aanvraag doet, dan is de kans klein dat je de 3350 euro subsidie dus nog gaat krijgen. Alleen als er van de lopende aanvragen zoveel afgewezen zouden worden dat daardoor weer budget beschikbaar komt, maar die kans is niet al te groot, verwacht ik. De status van het eventuele beschikbare SEPP-budget wordt wekelijks bijgewerkt. Ofwel, nu nog snel een aanvraag doen en dan maar hopen dat er genoeg aanvragen die nog in behandeling zijn, afgewezen worden.
Wie een gebruikte EV met subsidie wil aanschaffen moet ook snel zijn. Van het totaal beschikbare subsidiebedrag voor die aanvragen, 20,4 miljoen euro, was op 30 mei in de ochtend nog 3,66 miljoen euro beschikbaar.
Subsidie verlaagd, budget verhoogd
Vorig jaar bedroeg de subsidie voor de aanschaf van een nieuwe EV, als je aan de voorwaarden voldeed, nog 4000 euro. Dit jaar is dat verlaagd naar 3350 euro. Doordat het totale beschikbare subsidiebedrag verhoogd werd naar 71 miljoen euro, heeft het al met al drie maanden langer geduurd voordat die leeg gesnoept is.
De voorwaarden om in aanmerking te komen voor de subsidie, die zowel voor nieuwe als gebruikte EV’s gelden zijn:
- Een 100% elektrische personenauto met een actieradius van minimaal 120 kilometer (WLTP gemeten).
- De catalogusprijs (oorspronkelijke nieuwprijs) zoals geregistreerd in het kentekenregister (RDW) is niet lager dan € 12.000 en niet hoger dan € 45.000.
- De auto is als elektrische personenauto geproduceerd en mag niet zijn omgebouwd tot elektrische auto
Wil je dus een Audi E-tron of Tesla Model X met subsidie kopen, dan kwam je sowieso al niet in aanmerking daarvoor. De limiet van 45.000 euro is met name interessant voor kopers van een Hyundai Kona, IONIQ5, Peugeot E-208 en dergelijke.
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive11.09.2024