Automotive01.06.2022

Subsidiepot voor nieuwe EV’s is leeg


Voor gebruikte EV's is het totale subsidiebudget nog niet uitgeput

Wie dit jaar nog een nieuwe EV wil aanschaffen en daarvoor gebruik wil maken van de overheidssubsidie van 3350 euro, is nu te laat. De subsidiepot, waar de overheid begin dit jaar 71 miljoen euro in gestort heeft, is leeg. Dat meldt de overheid op de webpagina voor de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP). Op 30 mei, om 07u30, was het zover. Bij ‘Nog beschikbaar jaarbudget 2022’ staat sindsdien de melding ‘Overtekend’.

Nog niet alle aanvragen beoordeeld

Dat wil zeggen dat het aantal ingediende aanvragen het beschikbare budget overstijgen. Als je nu nog een aanvraag doet, dan is de kans klein dat je de 3350 euro subsidie dus nog gaat krijgen. Alleen als er van de lopende aanvragen zoveel afgewezen zouden worden dat daardoor weer budget beschikbaar komt, maar die kans is niet al te groot, verwacht ik. De status van het eventuele beschikbare SEPP-budget wordt wekelijks bijgewerkt. Ofwel, nu nog snel een aanvraag doen en dan maar hopen dat er genoeg aanvragen die nog in behandeling zijn, afgewezen worden.

Wie een gebruikte EV met subsidie wil aanschaffen moet ook snel zijn. Van het totaal beschikbare subsidiebedrag voor die aanvragen, 20,4 miljoen euro, was op 30 mei in de ochtend nog 3,66 miljoen euro beschikbaar.

Subsidie verlaagd, budget verhoogd

Vorig jaar bedroeg de subsidie voor de aanschaf van een nieuwe EV, als je aan de voorwaarden voldeed, nog 4000 euro. Dit jaar is dat verlaagd naar 3350 euro. Doordat het totale beschikbare subsidiebedrag verhoogd werd naar 71 miljoen euro, heeft het al met al drie maanden langer geduurd voordat die leeg gesnoept is.

De voorwaarden om in aanmerking te komen voor de subsidie, die zowel voor nieuwe als gebruikte EV’s gelden zijn:

  • Een 100% elektrische personenauto met een actieradius van minimaal 120 kilometer (WLTP gemeten).
  • De catalogusprijs (oorspronkelijke nieuwprijs) zoals geregistreerd in het kentekenregister (RDW) is niet lager dan € 12.000 en niet hoger dan € 45.000.
  • De auto is als elektrische personenauto geproduceerd en mag niet zijn omgebouwd tot elektrische auto

Wil je dus een Audi E-tron of Tesla Model X met subsidie kopen, dan kwam je sowieso al niet in aanmerking daarvoor. De limiet van 45.000 euro is met name interessant voor kopers van een Hyundai Kona, IONIQ5, Peugeot E-208 en dergelijke.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Elektrische auto

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

In de woeste kustomgeving van het Portugese Cascais is het in november nog lekker warm. In T-shirt lunchen op een terrasje aan de Atlantische kust, ’s avonds buiten borrelen. En dan ook nog een nieuwe auto aan de tand mogen voelen. Eentje waarvan we veel gaan horen: de Kia EV3. Ruim, stil, krachtig, tot 600 kilometer op een acculading, leuke snoet en prima prijskaartje.

Automotive20.11.2024

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Best een risico voor Abarth om de keuze te maken helemaal over te stappen naar elektrische modellen. Is de nieuwe 600e alsnog een echte Abarth?

Automotive09.11.2024

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Kia heeft de Gwangmyeong EVO-fabriek officieel geopend. Het is de eerste dedicated EV-productiefaciliteit van het merk. De nieuwe fabriek, gevestigd in Kia Autoland Gwangmyeong (Zuid-Korea), heeft een jaarlijkse productiecapaciteit van 150.000 eenheden. De productie van de EV3 is er al gestart en die van de EV4 volgt in de eerste helft van 2025.

Tech in Asia14.10.2024

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Als MINI je uitnodigt om zo zuinig mogelijk te rijden in zijn nieuwe MINI Cooper S Electric: doe je dat dan? Natuurlijk wel. Even dan.

Automotive14.10.2024

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Studententeam TU/ecomotive presenteert vanmiddag Phoenix, en hoopt hiermee autofabrikanten te inspireren nu nieuwe wetgeving vanuit Brussel in aantocht is.

Automotive11.10.2024

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Met de merken Jaecoo en Omoda wil Chery Automobile haar marktpositie gaan versterken. In Nederland een nog vrij onbekend merk, maar daar gaat vanaf Q1 2025 verandering in komen. Dan zal de Jaecoo J7 geïntroduceerd worden.

Automotive07.10.2024

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Vanaf Q1 2025 ook in Nederland
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden