Automotive25.04.2022

Subsidie voor zero-emissie vrachtwagens


De overheid wil bedrijven die van plan zijn een zero-emissie vrachtwagen aan te schaffen, in plaats van een (vervuilende) diesel, gaan helpen. Daarvoor wordt tussen nu en 2027 een subsidieregeling ingesteld. Bedrijven kunnen via die regeling tot 60 procent van de meerkosten die gemoeid zijn met de aanschaf van een elektrisch of op waterstof rijdende vrachtwagen, vergoed krijgen. Die vergoeding bestaat deels uit een subsidie en deels uit belastingvoordeel voor zero-emissie vrachtwagens.

Dit jaar 13,5 miljoen in de subsidiepot

Dit jaar wordt hiervoor 13,5 miljoen euro beschikbaar gesteld. In totaal zal de subsidiepot tot en met 2024 met 40 miljoen euro gevuld gaan worden. Over het budget dat vanaf 2025, tot en met 2027, beschikbaar komt, wordt in een later stadium besloten. In principe kunnen bedrijven maximaal 40 procent van de meerkosten voor de aanschaf van een zero-emissie vrachtwagen vergoed krijgen. Voor kleinere bedrijven, MKB’ers met minder dan tien werknemers, kan die vergoeding oplopen tot 60 procent.

De exacte hoogte van de subsidie hangt behalve de grootte van het bedrijf ook af van het soort vrachtwagen dat aangeschaft wordt. De meerkosten worden in ieder geval gerelateerd naar de kosten voor een vergelijkbaar dieselvoertuig.

Emissie-vrij wegverkeer in 2050

De overheid wil dat al het wegverkeer in 2050 emissie-vrij is. Zonder uitlaatgassen rijden dus. Voor particulieren, ondernemers met een bestelbus, busbedrijven wordt elektrisch rijden de komende jaren steeds aantrekkelijker. De kosten per kilometer nemen steeds verder af. Met de nieuwe subsidieregeling wil de overheid dat nu ook voor transportbedrijven aantrekkelijker maken. Door een subsidie bij aanschaf beschikbaar te stellen moet de drempel om te investeren in een schoon alternatief lager worden.

Op dit moment is het zware vrachtverkeer wereldwijd nog verantwoordelijk voor ruim een derde van de CO2- en ruim twee derde van de stikstof uitstoot van al het wegverkeer.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Elektrisch rijden

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

In de woeste kustomgeving van het Portugese Cascais is het in november nog lekker warm. In T-shirt lunchen op een terrasje aan de Atlantische kust, ’s avonds buiten borrelen. En dan ook nog een nieuwe auto aan de tand mogen voelen. Eentje waarvan we veel gaan horen: de Kia EV3. Ruim, stil, krachtig, tot 600 kilometer op een acculading, leuke snoet en prima prijskaartje.

Automotive20.11.2024

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4

V4-elektriciteitskastjes kunnen snel worden geplaatst en kunnen 8 plekken van stroom voorzien.

Automotive19.11.2024

Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer

We gingen de afgelopen periode op pad met de BMW CE 02 - AM. Dit is volgens BMW geen motorfiets, geen bromfiets, maar een eParkourer in de categorie “Urban Mobility”.

Automotive26.09.2024

BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

5 positieve dingen aan fatbikes

Fatbikes zijn de laatste dagen bepaald niet positief in het nieuws. De stoere e-bikes zijn inderdaad enerzijds problematisch, maar bieden anderzijds ook positieve kanten.

Gadgets04.09.2024

5 positieve dingen aan fatbikes

Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike

Meer dan de helft van de ernstige ongelukken met fatbikes zijn met jongeren van 10 tot 14 jaar en 25 procent komt eruit met hersenletsel.

Gadgets02.09.2024

Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike

Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit

Fiat gaat volgende maand van start met de verkoop van de nieuwe Topolino in Nederland. Deze toch iconische naam, die ooit de weg plaveide voor stedelijke mobiliteit, staat nu synoniem voor  duurzame stedelijke mobiliteit. De compacte, 100% elektrische vierwieler is een slimme keuze voor milieuvriendelijk én stijlvol vervoer voor twee personen in de stadsjungle en daarbuiten. De Fiat Topolino is vanaf september te bestellen, met prijzen vanaf € 9.890 inclusief BTW en andere wettelijke kosten.

Automotive21.08.2024

Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit