Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Wat begon als een conceptcar tijdens de CES in Las Vegas wordt ruim twee jaar later werkelijkheid. Het is nog wel even wachten tot november voordat je hem tegen gaat komen op de wegen. Het is de moeder van alle nieuwe BMW’s, een flagship, of hij ook iconisch wordt bepaald BMW zelf. Hoe speciaal wordt hij echt?
De BMW i3 (2013) was een sensatie, verguisd om zijn design, bejubeld om zijn looks. Je vindt hem geweldig of je keert je om. Dat hoort nu eenmaal bij dit soort introducties. De BMW i8 (2014) deed je duizelen. Bij de introductie in Italië liepen de pleinen vol, het was adembenemend en nog steeds een iconische sportwagen. Misschien wel onderschat als statement.
Het is januari 2019, we gaan naar Vegas, naar de CES. Daar op het plein tegenover de hoofdingang stond een aparte hal, daar binnen de BMW Vision iNeXt. Een droom, gaat deze er werkelijk komen. Er was ongeloof, dit is een concept, een studie maar geen werkelijkheid. Dit concept is veel te ver weg. De baas, de CEO maakte een statement, deze gaat op de markt komen en luidt een nieuw tijdperk in van BMW.
BMW iX is een SAV, een Sports Activity Vehicle-concept
Flits, we zappen over 2020, vergeten Covid-19, het is juni 2021, alles is anders, zelfs de lente hebben we overgeslagen, de winter duurde tot eind mei en dan is het 2 juni. De dagen zijn lang, de zomer buigt over ons heen en BMW, die trekt het doek af van de BMW iX. Hij is er, mission completed, de afspraak is nagekomen. De iX is werkelijkheid. Een BMW waar je niet langer om heen kunt. Hij zal het straatbeeld veranderen. i3, i8, iX het is geen wiskundige reeks, geen Fibonacci, het is blijkbaar magic.
Als we de tekst vertalen wordt die Magic uitgelegd. De BMW iX is een SAV, een Sports Activity Vehicle-concept. De blueprint voor elektrische mobiliteit, met tools en gear voor morgen, connected, pure tech, innoverend, zelfrijdend tot waar het mag en met een ongeëvenaarde mobiliteit ervaring. Dat alles is waar iX voor moet staan. En als je dat ook nog eens hardop durft te zeggen, dan moet je iedereen gaan verbazen en overtuigd zijn in je eigen kunnen.
Twee modelvarianten
De BMW iX komt op de markt met twee modelvarianten. Beide zijn voorzien van een elektrisch vierwielaandrijvingssysteem, met een systeemvermogen van 385 kW (523 pk) in de BMW iX xDrive50 en 240 kW (326 pk) in de BMW iX xDrive40. De efficiëntie van de aandrijftechnologie zorgt samen met de nieuwste accuceltechnologie voor een volgens WLTP gemeten actieradius van maximaal 630 kilometer voor de BMW iX xDrive50 en 425 kilometer voor de BMW iX xDrive40. De consumentenadviesprijs voor de iX start bij € 86.996,- voor de xDrive40.
De BMW iX xDrive50 accelereert van 0 tot 100 km/h in 4.6 seconden, de BMW iX xDrive40 legt deze sprint in 6.1 seconden af. Later volgt de BMW iX M60 met een vermogen van meer dan 440 kW (600 pk). Bij dit model draait alles om een buitengewoon sportieve, volledig elektrische rijbeleving. Met een dergelijke belofte komt de lat flink hoger te liggen.
Nieuwste accucel technologie.
De vijfde generatie BMW eDrive technologie heeft een wat wordt omschreven als een ‘state-of-the-art accuceltechnologie’. De (gravimetrische) energiedichtheid van de accucellen is circa 40 procent hoger dan die van de accu in de BMW i3 van 2020. De BMW iX xDrive50 is voorzien van een hoogvoltage-accu met een netto capaciteit van 105,2 kWh (bruto capaciteit: 111,5 kWh), terwijl de accu van de BMW iX xDrive40 een netto capaciteit biedt van 71 kWh (bruto capaciteit: 76,6 kWh).
Duurzame productie in Beieren
De BMW iX wordt gebouwd in de BMW Group productiefaciliteit Dingolfing. Zowel auto als accucellen worden geproduceerd met gebruikmaking van duurzaam opgewekte energie. BMW Group betrekt het voor de hoogvoltage-accu benodigde kobalt en lithium van gecontroleerde bronnen in Australië en Marokko en levert het aan de producenten van de accucellen. Het constructieprincipe van de elektromotoren maakt het gebruik van schaarse aardmetalen voor de rotors overbodig. Bovendien wordt aluminium toegepast dat is geproduceerd met elektriciteit uit zonneparken.
Het hoge aandeel van secundair aluminium en hergebruikt plastic draagt eveneens bij aan de hulpbronnenbesparende productie van de BMW iX. Voor het interieur wordt gebruikgemaakt van FSC-gecertificeerd hout, met olijfbladextract gelooid leder en andere natuurlijke materialen. De grondstof voor de vloerbedekking en vloermatten bestaat onder meer uit gerecyclede visnetten.
Verder lezen over BMW
Automotive26.09.2024
BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer
Lifestyle22.08.2024
Wie dacht er als eerste aan tuning?
Automotive11.07.2024
Grote recall bij meerdere automakers om gevaarlijke airbags
Automotive01.02.2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten
Automotive08.09.2023
BMW gaat toch geen abonnement doen op stoelverwarming
Automotive28.08.2023
Politie ruilt Mercedes in voor Ford en BMW
Automotive15.06.2023
BMW’s mogen als eerste autonoom rijden op Duitse Autobahn
Entertainment02.05.2023