Automotive24.11.2022

Sneller optrekken in je Mercedes? Daar is een abonnement voor


De autowereld wordt overgenomen door abonnementen. Sinds we maandelijks betalen om te fitnessen en om series te kunnen kijken als Stranger Things, denken automakers dat zij dat kunstje ook kunnen uithalen. Eerst kwam BMW al met een abonnement voor warme billen en nu heb je als je alles uit je nieuwe Mercedes wilt halen een abonnement nodig.

Mercedes EQE en EQS

Het gaat niet om elke Mercedes en het abonnement is alleen beschikbaar in de Verenigde Staten, al kan dat nog wel veranderen. Als je een elektrische Mercedes hebt van het type EQE of EQS, dan ben 1.200 euro per jaar kwijt aan je abonnement. Het is dus niet maandelijks te betalen (en het is zelfs exclusief btw). Een flink bedrag, maar aan de andere kant is een EQE of EQS ook niet goedkoop: deze auto’s starten bij 76.825 voor de EQE en 106.374 euro voor de EQS. Het abonnement is echter niet op elke EQE en EQS beschikbaar.

Het abonnement heet Acceleration Increase (acceleratieverhoging) omdat dat is wat je ermee kunt: het koppelvermogen en maximale vermogen van de auto wordt hierdoor flink opgekrikt. Bij de EQE 350 4matic betekent het dat er 45 kW aan vermogen bijkomt, bij de EQE SUV 350 4matic krijg je 260 kW in plaats van 215 kW, terwijl de EQS 450 4matic en de EQS SUV 450 4matic de grootste ‘vooruitgang’ kennen: met 65 kW hebben deze auto’s maar liefst 330 kW aan vermogen tot hun beschikking, in plaats van 265 kW.

Abonnement voor in je auto

Het voordeel is dat je hiermee sneller kunt wegscheuren bij het stoplicht: de wagen trekt 0,8 tot 0,9 seconden sneller op van 0 naar 100 kilometer per uur. Het is niet zo dat dat vermogen standaard beschikbaar is nadat je het abonnement hebt gekocht: je kiest er zelf voor door het Dynamic Select-menu te gebruiken via het dashboard. Toch blijft het een beetje gek: de auto is al in staat om zoveel meer kracht te bieden, maar het wordt achter een betaalmuur gezet. Sommige mensen zijn door deze abonnementen bang dat het steeds verder gaat en je straks ook voor allerlei belangrijke functies een abonnement moet afsluiten. Zeker als je al veel betaalt voor een wagen, dan kan dat voelen als een rip-off.

Aan de andere kant hoef je je nog niet heel erg bekocht te voelen: de auto’s zijn niet heel lang geleden al verschenen om er vervolgens later over te vernemen dat je blijkbaar niet het volledige acceleratievermogen krijgt. Dit zijn allemaal auto’s die binnen nu en een half jaar verschijnen. Toch zijn er veel autoliefhebbers die niet op zo’n abonnement zitten te wachten: het voelt voor veel mensen vreemd omdat de auto wel met deze mogelijkheid van de band rolt in de fabriek. Bovendien blijven ze zo erg afhankelijk van het automerk, terwijl je misschien juist een wat vrijer gevoel wilt halen uit je auto. En, het is ook nog eens een vrij dure premium.

BMW en Mercedes

Een aangename verrassing is het dus bepaald niet, een abonnement nemen op een mogelijkheid in de auto. Toch gaan we in de wereld wel steeds meer naar abonnementen op auto’s toe. Veel experts verwachten dat we als auto’s straks echt zelfrijdend zijn, we waarschijnlijk een abonnement nemen om gebruik te kunnen maken van een auto, in plaats van dat we er allemaal zelf een op de oprit hebben staan. Nu bestaan er ook al een soort abonnementsvormen voor auto’s: denk bijvoorbeeld aan Lynk & Co, waarbij je je eigen auto als deelauto kunt gebruiken door er geld voor te vragen om de auto te kunnen ‘lenen’.

De kans dat het bij deze optie-abonnementen blijft is klein: nu BMW en Mercedes er sinds er minder auto’s worden verkocht achter zijn gekomen dat dit kan werken, verwachten we niet alleen dat zij met meer opties komen die achter een betaald slot en grendel komen te zitten: andere automerken zullen ongetwijfeld volgen.

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

...

Verder lezen over Elektrische auto

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

In de woeste kustomgeving van het Portugese Cascais is het in november nog lekker warm. In T-shirt lunchen op een terrasje aan de Atlantische kust, ’s avonds buiten borrelen. En dan ook nog een nieuwe auto aan de tand mogen voelen. Eentje waarvan we veel gaan horen: de Kia EV3. Ruim, stil, krachtig, tot 600 kilometer op een acculading, leuke snoet en prima prijskaartje.

Automotive20.11.2024

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Best een risico voor Abarth om de keuze te maken helemaal over te stappen naar elektrische modellen. Is de nieuwe 600e alsnog een echte Abarth?

Automotive09.11.2024

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Kia heeft de Gwangmyeong EVO-fabriek officieel geopend. Het is de eerste dedicated EV-productiefaciliteit van het merk. De nieuwe fabriek, gevestigd in Kia Autoland Gwangmyeong (Zuid-Korea), heeft een jaarlijkse productiecapaciteit van 150.000 eenheden. De productie van de EV3 is er al gestart en die van de EV4 volgt in de eerste helft van 2025.

Tech in Asia14.10.2024

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Als MINI je uitnodigt om zo zuinig mogelijk te rijden in zijn nieuwe MINI Cooper S Electric: doe je dat dan? Natuurlijk wel. Even dan.

Automotive14.10.2024

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Studententeam TU/ecomotive presenteert vanmiddag Phoenix, en hoopt hiermee autofabrikanten te inspireren nu nieuwe wetgeving vanuit Brussel in aantocht is.

Automotive11.10.2024

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Met de merken Jaecoo en Omoda wil Chery Automobile haar marktpositie gaan versterken. In Nederland een nog vrij onbekend merk, maar daar gaat vanaf Q1 2025 verandering in komen. Dan zal de Jaecoo J7 geïntroduceerd worden.

Automotive07.10.2024

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Vanaf Q1 2025 ook in Nederland
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Verder lezen over Mercedes-Benz

Deze WhatsApp-emoji ziet er anders uit: heb jij het al gespot?

Heb je recent nog naar de icoontjes van je WhatsApp gekeken? Kijk eens naar de Formule 1-emoji: die ziet er anders uit he?

Mobile30.04.2024

Deze WhatsApp-emoji ziet er anders uit: heb jij het al gespot?

​Mercedes-Benz redt het niet: verkoopt in 2030 niet alleen EV’s

Mercedes-Benz was van plan om vanaf 2030 alleen nog maar elektrische voertuigen te verkopen, maar trekt die belofte in. Het heeft aangegeven dat het niet haalbaar is. Drie jaar geleden dacht Mercedes daar nog heel anders...

Automotive23.02.2024

​Mercedes-Benz redt het niet: verkoopt in 2030 niet alleen EV’s

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

De World Car of the Year 2024 verkiezing komt er weer aan. Deze begint traditiegetrouw met de bekendmaking van de Top 10 en Top 5 finalisten in zes verschillende categorieën van de World Car Awards. Het aftellen naar de...

Automotive01.02.2024

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

Nieuwe samenwerking tussen SAP en het Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team

SAP SE kondigt vandaag een meerjarige samenwerking aan met het Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team. Als officiële partner werkt SAP vanaf 2024 samen met het Formule 1-team om de operationele efficiëntie te verhogen en nieuwe...

Technology22.11.2023

Nieuwe samenwerking tussen SAP en het Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team

Streven naar efficiëntie op en naast het circuit
Elektrische Mercedes truck rijdt 1000 kilometer per dag

Mercedes heeft deze week de eerste volledig elektrische vrachtwagen gepresenteerd die naar eigen zeggen 1000 kilometer op een dag kan afleggen. Dat klinkt hoopvol, ware het niet dat de eActros met zijn 600 kWh accupakket...

Automotive11.10.2023

Elektrische Mercedes truck rijdt 1000 kilometer per dag

Mits je de eActros met 500 kWh accupakket halverwege een keer bijlaadt
Mercedes opent eigen netwerk met snelladers

Je kunt van Tesla vinden wat je wilt, maar in één ding is de Amerikaanse EV-maker al jaren onverslaanbaar: het laadnetwerk, de Tesla Superchargers. Zeker hier in Europa. Mercedes maakte enkele maanden geleden bekend da...

Automotive01.09.2023

Mercedes opent eigen netwerk met snelladers

Eerste Charging Hubs op drie continenten vanaf oktober online
Mercedes test ChatGPT in haar auto’s

ChatGPT en generatieve AI zijn hot. Net zoals bij de start van het publieke wereldwijde web, en in recentere tijden de metaverse, willen (grote) bedrijven en fabrikanten niet het risico lopen dat ze de boot missen. En du...

Automotive16.06.2023

Mercedes test ChatGPT in haar auto’s

Straks lekker keuvelen over koetjes, kalfjes en het weer met je auto?
Zoom in een Mercedes E-klasse ziet er erg goed uit

Als het echt in de agenda niet uitkomt, dan weet je wat er gebeurt: ‘we doen de call wel even in de auto’. Nu kun je dan gewoon bellen, wat nu vooral gebeurt, maar Mercedes maakt het mogelijk om een Zoom-videocall te...

Automotive03.05.2023

Zoom in een Mercedes E-klasse ziet er erg goed uit

Maar komt met nadelen