Automotive22.11.2014

​Smart manufacturing, de nieuwe revolutie in de automotive-industrie?


De automotive-industrie was lange tijd een conservatieve business, totdat ontwikkelingen als elektrisch rijden, alternatieve brandstoffen en de ‘connected car’ de boel flink opschudden. Aan de marketing- en saleskant gaf het internet deze industrie een wending. De customer journey werd namelijk steeds meer een onlineaangelegenheid. De industrie moet zich nu opmaken voor een nieuwe online-revolutie: die van de personalisatie.

Internet als showroom

Een aloude wijsheid onder autodealers is de ’theorie van vijf’. Klanten bezochten gemiddeld vijf keer de showroom voordat ze de auto kochten. Dat aantal werd flink verkort toen online een belangrijkere rol ging spelen: veel showroombezoekjes werden vervangen door speurwerk op het web.

Centrale locaties

Die trend is niet meer te stoppen. Uit een wereldwijd onderzoek van Accenture blijkt dat 37 procent van de bevraagde consumenten bereid is een auto te kopen zonder ooit een voet over de fysieke drempel van een showroom te zetten. Dat heeft de nodige gevolgen voor de ‘offline sales’. Voorheen waren grote dealernetwerken nodig om te overleven en te groeien als autodealer. Nu is dankzij de opkomst van deze onlinetrend de instapdrempel veel lager en maken ook kleinere spelers een goede kans op een stuk van de taart. De aanbevelingen uit dat rapport waren dan ook niet mals: dealers moeten zich concentreren op grote showrooms op centrale locaties en veel meer effort stoppen in hun websites en online klantcontact.

De auto wordt zelf connected

De invloed van e-commerce op de automotive-industrie is niet de enige onlinefactor die de business stevig omvergooit. Auto’s zelf krijgen vaker een min of meer permanente verbinding met het internet. Denk aan uitgebreide navigatiesystemen met allerlei extra’s en complete digitale entertainmentsets in het dashboard. Maar het gaat verder: mechanische auto-onderdelen krijgen meer en meer digitale functionaliteit. Kortom: steeds meer auto’s zijn deels of volledig ‘connected’. Het Internet of Things rammelt aan de voordeur van deze industrie.

De hyperconnected car heeft een grote impact op het fabricageproces van de automotive-industrie. Sowieso wordt de auto door de verregaande digitalisering een complexer product. De gemiddelde auto bevat nu zo’n 30 procent aan digitale devices en de autofabrikant moet die allemaal ter plekke in zijn eigen fabrieken assembleren. Aan de andere kant kunnen fabrikanten dankzij datzelfde internet wel steeds effectiever inkopen, transactiekosten drukken en zo hun supply chain optimaliseren.

Derde revolutie

Het samenstellen van connected cars is op zichzelf al beslist geen sinecure. Maar zaken worden nog veel ingewikkelder als het digitale salesproces samengaat met het fabricageproces. Concreet: digitale technologie gaat zorgen voor een toename van het aantal gepersonaliseerde auto’s. We gaan naar een tijdperk van personalisatie, waarin de consument via de onlineshop zijn eigen auto samenstelt. Fabrikanten kunnen op hun beurt zo weer hogere prijzen vragen. Productie en assemblage kunnen zij optimaliseren via – alweer – digitale techniek, door slim gebruik van bijvoorbeeld sensoren in hun machines. Data-analyse van alle maakprocessen kan de sleutel zijn naar procesoptimalisatie en dus forse kostenreductie.

‘Smart manufacturing’ is dus vrijwel onvermijdelijk, wil de personalisatiewens bij de consument winstgevend blijven voor de industrie. Dat zal ook een effect hebben op de gevraagde vaardigheden van (marketing)personeel. Kennis van IT en data-analyse wordt alsmaar waardevoller voor deze branche en veel bedrijven zullen moeten ‘winkelen’ bij hi-techbedrijven voor hun medewerkers. Maar wat dat betreft moet de sector aansluiten achter een lange rij; hyperconnectiviteit raakt immers alle industrieën en goed personeel is een wereldwijde schaarste.

[Deze blogpost is geschreven door Mark Raben, Head of Customer Innovations bij SAP Nederland]

...

Verder lezen over Auto

De mooiste auto’s uit de geheime collectie van Alfa Romeo

Er kunnen veel redenen zijn voor auto's om in het geheime gedeelte van het museum terecht te komen. Nieuwsgierig wat er staat? Kijk mee.

Automotive15.11.2024

De mooiste auto’s uit de geheime collectie van Alfa Romeo

Waarom je Spotify Car Thing niet moet weggooien

Spotify lanceerde het en na een half jaar was het klaar. Doodzonde natuurlijk, maar gelukkig is er een tweede leven mogelijk voor Spotify Car Thing.

Gadgets13.11.2024

Waarom je Spotify Car Thing niet moet weggooien

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Best een risico voor Abarth om de keuze te maken helemaal over te stappen naar elektrische modellen. Is de nieuwe 600e alsnog een echte Abarth?

Automotive09.11.2024

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Lancia herpakt de rallygeest met Lancia Ypsilon Rally 4 HF

De Ypsilon is terug en heeft meerdere gedaantes. We reden mee met een rallyrijder in de allernieuwste Ypsilon. Echt waar, namelijk de Ypsilon Rally 4 HF.

Automotive30.10.2024

Lancia herpakt de rallygeest met Lancia Ypsilon Rally 4 HF

De automatische noodrem op auto’s redt meer levens dan ooit

De automatische noodrem waarvan steeds meer auto’s worden voorzien blijkt echt levens te redden. Ze worden steeds beter in het voorkomen van ongelukken. 

Automotive24.10.2024

De automatische noodrem op auto’s redt meer levens dan ooit

10 mooie auto-verhalen uit het Alfa Romeo Museum

Een museum met alleen maar Alfa Romeo's, hoe groot zou dat zijn? Heel groot, zo blijkt, want in het Alfa Romeo Museum zijn honderden auto's te zien.

Automotive23.10.2024

10 mooie auto-verhalen uit het Alfa Romeo Museum

Rivian laat je auto er als KITT van Knight Rider uitzien

Weet je KITT nog? Het is de zwarte bolide van de Knight Rider: nu wordt de Rivian niet in een Pontiac Trans Am veranderd, maar wel zoiets.

Automotive18.10.2024

Rivian laat je auto er als KITT van Knight Rider uitzien

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Als MINI je uitnodigt om zo zuinig mogelijk te rijden in zijn nieuwe MINI Cooper S Electric: doe je dat dan? Natuurlijk wel. Even dan.

Automotive14.10.2024

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Verder lezen over Innovatie

Wortell opent nieuw next-gen Cyber Defense Center

Op donderdag 14 november heeft Wortell samen met relaties en partners de feestelijke opening van haar nieuwe next-gen Cyber Defense Center (CDC) gevierd. Dit innovatieve centrum biedt organisaties wereldwijd een geavanceerde oplossing voor 24/7 proactieve beveiliging, detectie en herstel van IT-landschappen. Het CDC speelt in op de groeiende dreiging van cyberaanvallen door bedrijven te helpen hun digitale weerbaarheid te versterken en altijd een stap voor te blijven op potentiële aanvallen.

Cybercrime20.11.2024

Wortell opent nieuw next-gen Cyber Defense Center

Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024

Hun cloudtechnologie voor bedrijven in de hospitalitysector resulteerde in een ongekende groei voor Mews – en dit is nog maar het begin. Nadat het bedrijf begin 2024 de unicorn-status behaalde, is Mews nu uitgeroepen tot het snelst groeiende bedrijf van Nederland, zo blijkt uit onderzoek van Erasmus Centre for Entrepreneurship. 

Nieuws06.11.2024

Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024

Winnaar van de Top 250 Golden Scaler Award
Deze hypermoderne tank stelt je hele beeld van de legertank bij

Zeg je tank, dan denk je al gauw aan een gigantisch, groen geschilderd gevaarte met rupsbanden. Maar, niet lang meer: deze tank verandert dat.

Technology29.10.2024

Deze hypermoderne tank stelt je hele beeld van de legertank bij

‘Lucide dromen wordt het volgende grote ding na AI’

Het is wetenschappers gelukt om twee mensen apart van elkaar in slaap een gesprek te laten hebben in die dromen.

Technology18.10.2024

‘Lucide dromen wordt het volgende grote ding na AI’

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Albert Heijn had ooit een kassaloze AH To Go en al was dat een experiment, kunnen we stellen dat de kassaloze supermarkt niet werkt. 

Technology08.10.2024

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid

Op 8 oktober ontving de gemeente Den Haag als eerste en enige Nederlandse stad het EU missie label ‘100 klimaat neutrale en slimme steden in 2030’. Ze krijgen deze erkenning omdat de gemeente Den Haag in Europa koploper is met haar innovatieve klimaatactiviteiten en -ambities. Deze erkenning is een steun in de rug voor de Haagse inwoners, ondernemers en met name de ondertekenaars van he Haags Klimaatakkoord.

Nieuws08.10.2024

Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid

Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam

Backbase, de ontwikkelaar van het Engagement Banking Platform, opende vandaag zijn wereldwijde hoofdkantoor aan de Oosterdoksstraat 114 in Amsterdam. Deze verhuizing is meer dan alleen een adreswijziging; het is een nieuwe stap voorwaarts in de missie van het bedrijf om bankieren opnieuw vorm te geven en de klant centraal te stellen.

DC Business07.10.2024

Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam

10 Nederlandse start-ups om in de gaten te houden

In een land waarin veel beginnende ondernemingen zich zorgen maken over het ondernemersklimaat en investeringen in Nederlandse start-ups fluctueren, weten sommige jonge, startende bedrijven toch op te vallen.

Startups30.09.2024

10 Nederlandse start-ups om in de gaten te houden