22.11.2014
Automotive

​Smart manufacturing, de nieuwe revolutie in de automotive-industrie?

By: Redactie Dutchcowboys

BlogAutomotive

De automotive-industrie was lange tijd een conservatieve business, totdat ontwikkelingen als elektrisch rijden, alternatieve brandstoffen en de ‘connected car’ de boel flink opschudden. Aan de marketing- en saleskant gaf het internet deze industrie een wending. De customer journey werd namelijk steeds meer een onlineaangelegenheid. De industrie moet zich nu opmaken voor een nieuwe online-revolutie: die van de personalisatie.

Internet als showroom

Een aloude wijsheid onder autodealers is de ’theorie van vijf’. Klanten bezochten gemiddeld vijf keer de showroom voordat ze de auto kochten. Dat aantal werd flink verkort toen online een belangrijkere rol ging spelen: veel showroombezoekjes werden vervangen door speurwerk op het web.

Centrale locaties

Die trend is niet meer te stoppen. Uit een wereldwijd onderzoek van Accenture blijkt dat 37 procent van de bevraagde consumenten bereid is een auto te kopen zonder ooit een voet over de fysieke drempel van een showroom te zetten. Dat heeft de nodige gevolgen voor de ‘offline sales’. Voorheen waren grote dealernetwerken nodig om te overleven en te groeien als autodealer. Nu is dankzij de opkomst van deze onlinetrend de instapdrempel veel lager en maken ook kleinere spelers een goede kans op een stuk van de taart. De aanbevelingen uit dat rapport waren dan ook niet mals: dealers moeten zich concentreren op grote showrooms op centrale locaties en veel meer effort stoppen in hun websites en online klantcontact.

De auto wordt zelf connected

De invloed van e-commerce op de automotive-industrie is niet de enige onlinefactor die de business stevig omvergooit. Auto’s zelf krijgen vaker een min of meer permanente verbinding met het internet. Denk aan uitgebreide navigatiesystemen met allerlei extra’s en complete digitale entertainmentsets in het dashboard. Maar het gaat verder: mechanische auto-onderdelen krijgen meer en meer digitale functionaliteit. Kortom: steeds meer auto’s zijn deels of volledig ‘connected’. Het Internet of Things rammelt aan de voordeur van deze industrie.

De hyperconnected car heeft een grote impact op het fabricageproces van de automotive-industrie. Sowieso wordt de auto door de verregaande digitalisering een complexer product. De gemiddelde auto bevat nu zo’n 30 procent aan digitale devices en de autofabrikant moet die allemaal ter plekke in zijn eigen fabrieken assembleren. Aan de andere kant kunnen fabrikanten dankzij datzelfde internet wel steeds effectiever inkopen, transactiekosten drukken en zo hun supply chain optimaliseren.

Derde revolutie

Het samenstellen van connected cars is op zichzelf al beslist geen sinecure. Maar zaken worden nog veel ingewikkelder als het digitale salesproces samengaat met het fabricageproces. Concreet: digitale technologie gaat zorgen voor een toename van het aantal gepersonaliseerde auto’s. We gaan naar een tijdperk van personalisatie, waarin de consument via de onlineshop zijn eigen auto samenstelt. Fabrikanten kunnen op hun beurt zo weer hogere prijzen vragen. Productie en assemblage kunnen zij optimaliseren via – alweer – digitale techniek, door slim gebruik van bijvoorbeeld sensoren in hun machines. Data-analyse van alle maakprocessen kan de sleutel zijn naar procesoptimalisatie en dus forse kostenreductie.

‘Smart manufacturing’ is dus vrijwel onvermijdelijk, wil de personalisatiewens bij de consument winstgevend blijven voor de industrie. Dat zal ook een effect hebben op de gevraagde vaardigheden van (marketing)personeel. Kennis van IT en data-analyse wordt alsmaar waardevoller voor deze branche en veel bedrijven zullen moeten ‘winkelen’ bij hi-techbedrijven voor hun medewerkers. Maar wat dat betreft moet de sector aansluiten achter een lange rij; hyperconnectiviteit raakt immers alle industrieën en goed personeel is een wereldwijde schaarste.

[Deze blogpost is geschreven door Mark Raben, Head of Customer Innovations bij SAP Nederland]

Share this post