Automotive19.07.2023

Smart is 25 geworden


Het is alweer 25 jaar geleden dat de eerste Smart op de weg verscheen. Die Fortwo werd toen al gezien als een kleine stadsauto met een relatief laag benzineverbruik. Maar, de meest bijzonder feature die in reclamecampagnes ook breed uitgemeten werd, was het feit dat op één parkeerplaats twee Smart’s konden staan. Eind jaren 90 was parkeren, zeker in grote steden, ook al een hele uitdaging. Een Smart was klein genoeg om letterlijk dwars te parkeren en zo ruimte genoeg over te laten om op dezelfde parkeerplek nóg een Smart neer te zetten.

De Smart had echter ook een nadeel. De micro-auto had de uitstraling en het uiterlijk van een ‘invalidenwagentje’. Dat imagoprobleem speelde het merk behoorlijk parten. Van de andere kant werd de Smart ook veel (hippe) bedrijven, met de juiste belettering, ook wel weer gebruikt als opvallend rijdend promotiemiddel. Inmiddels zijn we dus 25 jaar verder en als je nu kijkt naar de micro-auto’s (vooral EV’s) die de afgelopen jaren geïntroduceerd zijn, door Opel en Citroën bijvoorbeeld, dan was de Smart Fortwo in 1998 zijn tijd ver vooruit.

Smart ‘roots’ ontstonden al in 1972

Sterker nog, het eerste ontwerp van Mercedes (de bedenker en oorspronkelijke eigenaar van Smart) voor een extreem kleine auto dateerde al uit 1972. Dat was toen als reactie op de toenemende verkeersopstoppingen in steden en de intensievere luchtvervuiling. In de jaren daarna werden verschillende concepten voor kleine auto’s ontwikkeld, zoals de “Nahverkehrsfahrzeug” ofwel NAFA in 1981.

Een samenwerking tussen Daimler en Nicolas Hayek (oprichter van de Swatch-groep) vormde het keerpunt: in 1998 rolde de eerste fortwo city coupé van het nieuwe merk smart van de band en was stedelijke mobiliteit voorgoed veranderd. Vanuit dit onconventionele idee ontwikkelde smart de afgelopen 25 jaar een breed scala aan bijzondere voertuigen, inclusief de smart forfour, de smart crossblade en de smart roadster.

Inmiddels is Smart al lang overtuigd van het feit dat de elektrische auto de toekomst heeft. Die overtuiging heeft het merk al in 2019 doen besluiten om haar modellen volledig te ‘elektrificeren’, een traject waarvoor al meer dan 12 jaar eerder, in 2007, de eerste zaadjes geplant werden. In dat jaar werden 100 elektrische prototypes van de volledig elektrische fortwo getest in de straten van Londen. Een jaar later werden de eerste elektrische Smart’s al aan klanten geleverd. Op dit moment heeft Smart al verschillende EV-modellen op de markt gezet en de Smart #3 (foto hieronder) is zelfs de grootste Smart ooit.

De Smart 3 is volledig elektrisch en een stuk groter dan de oorspronkelijke Fortwo.
De Smart 3 is volledig elektrisch en een stuk groter dan de oorspronkelijke Fortwo.

Een jubileum moet gevierd worden

Ter ere van het 25-jarige jubileum van smart verschijnt “Always unconventional”, een koffietafelboek waarin de mijlpalen van het merk te zien zijn en dat lezers inspireert met verhalen, kunst en bijzondere beelden. Daarmee geeft smart een inkijkje in de onconventionele wereld van smart en zijn producten, mensen en niet eerder vertelde verhalen. Het boek wordt gepresenteerd tijdens de mobiliteitsbeurs IAA in München (5-10 september). Daar kunnen bezoekers bovendien een blik werpen op een speciale jubileumeditie van de smart #1.

Na de IAA start Smart met een rondreizende expositie die in verschillende Europese landen te zien zal zijn. Bij de expositie kunnen bezoekers de geschiedenis van het merk zien vanaf de eerste conceptauto tot de auto’s van nu. Om de viering af te ronden nodigt smart loyale fans uit voor een nieuwe editie van “smart times”, een evenement voor fans dat in 2001 voor het eerst werd georganiseerd. In 2016 kende het evenement zijn hoogtepunt, toen meer dan 3.000 smart fans bij elkaar kwamen in Hamburg.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Elektrische auto

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

In de woeste kustomgeving van het Portugese Cascais is het in november nog lekker warm. In T-shirt lunchen op een terrasje aan de Atlantische kust, ’s avonds buiten borrelen. En dan ook nog een nieuwe auto aan de tand mogen voelen. Eentje waarvan we veel gaan horen: de Kia EV3. Ruim, stil, krachtig, tot 600 kilometer op een acculading, leuke snoet en prima prijskaartje.

Automotive20.11.2024

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Best een risico voor Abarth om de keuze te maken helemaal over te stappen naar elektrische modellen. Is de nieuwe 600e alsnog een echte Abarth?

Automotive09.11.2024

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Kia heeft de Gwangmyeong EVO-fabriek officieel geopend. Het is de eerste dedicated EV-productiefaciliteit van het merk. De nieuwe fabriek, gevestigd in Kia Autoland Gwangmyeong (Zuid-Korea), heeft een jaarlijkse productiecapaciteit van 150.000 eenheden. De productie van de EV3 is er al gestart en die van de EV4 volgt in de eerste helft van 2025.

Tech in Asia14.10.2024

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Als MINI je uitnodigt om zo zuinig mogelijk te rijden in zijn nieuwe MINI Cooper S Electric: doe je dat dan? Natuurlijk wel. Even dan.

Automotive14.10.2024

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Studententeam TU/ecomotive presenteert vanmiddag Phoenix, en hoopt hiermee autofabrikanten te inspireren nu nieuwe wetgeving vanuit Brussel in aantocht is.

Automotive11.10.2024

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Met de merken Jaecoo en Omoda wil Chery Automobile haar marktpositie gaan versterken. In Nederland een nog vrij onbekend merk, maar daar gaat vanaf Q1 2025 verandering in komen. Dan zal de Jaecoo J7 geïntroduceerd worden.

Automotive07.10.2024

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Vanaf Q1 2025 ook in Nederland
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden