Automotive19.04.2023

Smart #3 ziet het daglicht in Shanghai


Het werd enkele weken geleden al aangekondigd. Op de Autoshow van Shanghai zou Smart een nieuwe elektrische crossover SUV presenteren. En zo geschiedde. Gisteren werd in de Chinese miljoenenstad de Smart #3 onthuld. Met één kleine toevoeging. Smart noemt het geen crossover SUV maar een sportieve coupé.

Sportiever design

Volgens de fabrikant vertegenwoordigt het design van de Smart #3 een nog sportievere interpretatie dan het oorspronkelijke ontwerp, afkomstig uit de creatieve krochten bij Mercedes-Benz, van de inmiddels welbekende eerste generatie Smart’s. “Met de lancering van de smart #3 blijft smart trouw aan zijn oorspronkelijke baanbrekende visie om de beste oplossingen voor toekomstige stedelijke mobiliteit te realiseren”, aldus de fabrikant.

Verder borduurt de Smart #3 verder op het ontwerp en de designfilosofie die het automerk een jaar geleden voor het eerst introduceerden bij de lancering van de Smart #1. Ook het interieur, met onder andere een 12,3 inch scherm in het middenconsole, van de nieuwe Smart laat duidelijke gelijkenissen zien met dat van zijn ‘kleinere voorganger’.

Het interieur van de Smart #3 lijkt veel op dat van de Smart #1 die vorig jaar gepresenteerd werd.
Het interieur van de Smart #3 lijkt veel op dat van de Smart #1 die vorig jaar gepresenteerd werd.

Grootste Smart ooit

Met dien verstande dat de Smart #3 geen opvolger is, maar eerdere een grotere broer, want het is ook meteen de grootste Smart die ooit gemaakt is. Zo is hij met vier meter en veertig centimeter dertien centimeter langer dan de Smart #1. Die grotere afmetingen worden wel weer een beetje verhuld door de aflopende daklijn aan de achterzijde. Uiteraard een typerende design feature voor een coupé.

Veel meer dan een paar kiekjes en wat summiere specificaties, waarvan enkele ook al tijdens de voor-vooraankondiging onthuld werden, liet Smart zich in Shanghai overigens nog niet ontvallen. Zo komt er een Brabus versie met twee elektromotoren. Naast de standaard achterwielaandrijving, met 272 pk, krijgt de Brabus uitvoering ook nog een elektrische voorwiel aandrijflijn met 156 pk. Ja, dat wordt een snelle Smart met bijna 430 pk.

Van de achterwiel aangedreven Smart #3 komt straks als eerste de zogenoemde Launch Edition op de markt. Die wordt uitgerust met een 66kWh accupakket dat zou goed moeten zijn voor een maximale actieradius van 440 kilometer.

Over enkele maanden, tijdens de IAA van München zal Smart de verdere details van de Smart #3 bekendmaken, zoals de prijs en beschikbaarheid. Zeker is wel al dat deze nieuwe Smart pas in 2024 in de showrooms zal staan.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Elektrische auto

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

In de woeste kustomgeving van het Portugese Cascais is het in november nog lekker warm. In T-shirt lunchen op een terrasje aan de Atlantische kust, ’s avonds buiten borrelen. En dan ook nog een nieuwe auto aan de tand mogen voelen. Eentje waarvan we veel gaan horen: de Kia EV3. Ruim, stil, krachtig, tot 600 kilometer op een acculading, leuke snoet en prima prijskaartje.

Automotive20.11.2024

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Best een risico voor Abarth om de keuze te maken helemaal over te stappen naar elektrische modellen. Is de nieuwe 600e alsnog een echte Abarth?

Automotive09.11.2024

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Kia heeft de Gwangmyeong EVO-fabriek officieel geopend. Het is de eerste dedicated EV-productiefaciliteit van het merk. De nieuwe fabriek, gevestigd in Kia Autoland Gwangmyeong (Zuid-Korea), heeft een jaarlijkse productiecapaciteit van 150.000 eenheden. De productie van de EV3 is er al gestart en die van de EV4 volgt in de eerste helft van 2025.

Tech in Asia14.10.2024

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Als MINI je uitnodigt om zo zuinig mogelijk te rijden in zijn nieuwe MINI Cooper S Electric: doe je dat dan? Natuurlijk wel. Even dan.

Automotive14.10.2024

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Studententeam TU/ecomotive presenteert vanmiddag Phoenix, en hoopt hiermee autofabrikanten te inspireren nu nieuwe wetgeving vanuit Brussel in aantocht is.

Automotive11.10.2024

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Met de merken Jaecoo en Omoda wil Chery Automobile haar marktpositie gaan versterken. In Nederland een nog vrij onbekend merk, maar daar gaat vanaf Q1 2025 verandering in komen. Dan zal de Jaecoo J7 geïntroduceerd worden.

Automotive07.10.2024

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Vanaf Q1 2025 ook in Nederland
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden