Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Het werd enkele weken geleden al aangekondigd. Op de Autoshow van Shanghai zou Smart een nieuwe elektrische crossover SUV presenteren. En zo geschiedde. Gisteren werd in de Chinese miljoenenstad de Smart #3 onthuld. Met één kleine toevoeging. Smart noemt het geen crossover SUV maar een sportieve coupé.
Sportiever design
Volgens de fabrikant vertegenwoordigt het design van de Smart #3 een nog sportievere interpretatie dan het oorspronkelijke ontwerp, afkomstig uit de creatieve krochten bij Mercedes-Benz, van de inmiddels welbekende eerste generatie Smart’s. “Met de lancering van de smart #3 blijft smart trouw aan zijn oorspronkelijke baanbrekende visie om de beste oplossingen voor toekomstige stedelijke mobiliteit te realiseren”, aldus de fabrikant.
Verder borduurt de Smart #3 verder op het ontwerp en de designfilosofie die het automerk een jaar geleden voor het eerst introduceerden bij de lancering van de Smart #1. Ook het interieur, met onder andere een 12,3 inch scherm in het middenconsole, van de nieuwe Smart laat duidelijke gelijkenissen zien met dat van zijn ‘kleinere voorganger’.
Grootste Smart ooit
Met dien verstande dat de Smart #3 geen opvolger is, maar eerdere een grotere broer, want het is ook meteen de grootste Smart die ooit gemaakt is. Zo is hij met vier meter en veertig centimeter dertien centimeter langer dan de Smart #1. Die grotere afmetingen worden wel weer een beetje verhuld door de aflopende daklijn aan de achterzijde. Uiteraard een typerende design feature voor een coupé.
Veel meer dan een paar kiekjes en wat summiere specificaties, waarvan enkele ook al tijdens de voor-vooraankondiging onthuld werden, liet Smart zich in Shanghai overigens nog niet ontvallen. Zo komt er een Brabus versie met twee elektromotoren. Naast de standaard achterwielaandrijving, met 272 pk, krijgt de Brabus uitvoering ook nog een elektrische voorwiel aandrijflijn met 156 pk. Ja, dat wordt een snelle Smart met bijna 430 pk.
Van de achterwiel aangedreven Smart #3 komt straks als eerste de zogenoemde Launch Edition op de markt. Die wordt uitgerust met een 66kWh accupakket dat zou goed moeten zijn voor een maximale actieradius van 440 kilometer.
Over enkele maanden, tijdens de IAA van München zal Smart de verdere details van de Smart #3 bekendmaken, zoals de prijs en beschikbaarheid. Zeker is wel al dat deze nieuwe Smart pas in 2024 in de showrooms zal staan.
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive11.09.2024