Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Ooit was de Smart een revolutionair klein autootje. Compact en ideaal voor stadsverkeer. Zo klein dat je er met gemak, door overdwars te parkeren, twee op één parkeerplaats kwijt kon. Sommige steden maakten zelfs speciale kleine Smart parkeerplekken. De laatste jaren raakte Smart, ook door al het elektrische en hybride SUV en crossover geweld, een beetje in de vergetelheid. De overstap naar de elektrische markt, met de EQ-modellen, mocht nog niet echt baten. Met de aankondiging van de Smart #1 moet daar wél verandering in komen.
Elektrische crossover SUV van Smart
‘If you can’t beat them, join them’, moeten ze bij Smart gedacht hebben. De #1 is namelijk een stuk minder compact dan de Smart’s zoals we die tot nu toe kenden. Sterker nog, met een lengte van 4 meter en 27 centimeter en ruim 1800 kilo is gewoon een volwaardige crossover SUV. Ok, Smart noemt de #1 een ‘stads SUV’, maar vergeleken bij zijn voorgangers is dit een reuze-Smart.
Uiteindelijk komen er drie uitvoeringen van de Smart #1; de Launch Edition, een Premium model en de Pro+. De nieuwe elektrische Smart’s wachten nog op hun typegoedkeuring. Die krijgen ze wellicht deze zomer. Dat is althans wat Smart zelf roept.
Flink accupakket en dito prestaties
Ook qua specificaties mag de nieuwe Smart er best zijn. De Launch Edition, het eerste model dat op de markt zal verschijnen, wordt uitgerust met een 66kWh accupakket. Die zou goed moeten zijn voor een maximale actieradius van 440 kilometer. Vergelijkbaar met de meest populaire EV’s van dit moment, zoals de Kia Niro, EV6 en Hyundai Kona en Ioniq5.
De elektrische motor van de Smart #1 levert 272 pk vermogen en een (begrensde) topsnelheid van 180 km/h. De accu kan met maximaal 150 kW opgeladen worden. Dat betekent dat die aan de juiste snellader binnen een half uur van 10 naar 80% vermogen getild kan worden.
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive11.09.2024