Škoda is alweer voor de 16e keer op rij officieel hoofdsponsor van de Tour de France, de meest legendarische wielerkoers die dit jaar op 6 juli van start ging in Brussel.
Wat dat inhoudt? De Tsjechische autofabrikant levert in totaal 250 auto’s aan de organisatie en de koersleiding van de Tour de France. Zo wordt het peloton opnieuw aangevoerd door een Škoda Superb, die als mobiel commandocentrum fungeert voor Tour-directeur Christian Prudhomme. Daarnaast is Škoda ook nog eens sponsor van de Groene Trui, voor de leider in het puntenklassement. En hebben ze ook aan de wielerfans gedacht, die blijven namelijk helemaal up-to-date van alle actie in de Tour via de speciale, officiële Tour de France app ‘powered by Škoda’.
Škoda support de Ronde van Frankrijk nu al voor de 16e maal met auto’s voor de organisatie en de koersleiding. In totaal bestaat het Tour-wagenpark uit 250 Škoda’s, waaronder de Kodiaq en Karoq SUV-modellen, en natuurlijk de Octavia en de Superb.
Het peloton wordt ook dit jaar weer aangevoerd door een hele bijzondere Škoda. Tour-directeur Christian Prudhomme beschikt met zijn rode Superb over een eigen, mobiel commandocentrum, dat voor deze gelegenheid is voorzien van geavanceerde communicatietechnologie. Dit is meteen ook de enige auto in het hele peloton die de finishlijn samen met de renners passeert.
Op uitnodiging van Škoda maken we het grootste wielerspektakel een dag van dichtbij mee. In de 11e etappe, van 17 juli, maken we deel uit van het peloton aan Škoda’s die de tour mede vorm geven. Al snel is duidelijk dat het lange dagen zijn voor het hele team, en dat het ook logistiek een heel gepuzzel is om alles goed te laten verlopen.
De dag begint vroeg met een Early Bird, een rondje fietsen onder leiding van oud Tour-winnaar, en tevens brand ambassador van Škoda, Andy Schleck. Maar daarna is het toch snel in de persauto richting Village Départ in Albi, daar waar etappe 11 van start gaat. Village Départ is een plek waar verschillende lokale ondernemers te vinden zijn, alsmede alle sponsoren, media en andere belanghebbenden. Ook de renners kan je hier voorbij zien komen tijdens het inschrijven voor de etappe. En ook de tourcaravaan zal vanaf hier van start gaan. Alleen al hier kom je erachter hoe groot het mediacircus genaamd de Tour de France werkelijk is. Want na vandaag staat dit hele gebeuren een dag later ook weer in Toulouse, vanwaar de renners van start gaan voor de volgende etappe.
Na Village Départ is het eveneens mogelijk om een rondje te maken langs alle bussen van de 22 teams. En waar mogelijk een praatje te maken met een van de renners.
Onder leiding van Maurice Borghouts, bestuurder van een van de persauto’s, rijden we voor de start van de etappe voor het peloton uit. Uiteraard in een van de 250 Škoda’s. En wel de nieuwe Škoda Superb. Een wagen met heel veel comfort. Niet onbelangrijk als je ziet hoeveel uur de heren daarin doorbrengen tijdens drie weken Tour de France.
Na een korte stop bij kilometer 0, daar waar Prudhomme later het startsignaal zal geven, is het tijd voor een eerste stop. Want behalve voor het peloton uitrijden, vliegen we deze dag ook per helicopter over het peloton heen.
Als je thuis de Tour de France volgt zie je vaak die mooie shots vanuit de lucht. Waarbij ze inzoomen op kastelen, of het langgerekte peloton mooi weergeven in 1 shot. Ook wij hadden de kans om over het peloton heen te vliegen. Een unieke ervaring boven het Franse landschap, en met mooi zicht op het peloton en het heel gevolg van auto’s en motoren erachter.
Nadat we eerst op de grond de kopgroep en later het peloton zien passeren, was het gelijk de lucht in, om 30 kilometer verderop weer in te stappen in onze Škoda Superb.
Behalve voor het peloton of de kopgroep uitrijden, is er ook de mogelijkheid om achter de kopgroep aan te rijden. Hiervoor moet er echter een gat ontstaan van minstens drie minuten. De rit van Albi naar Toulouse was echter maar 167 kilometer, en dus kregen de 4 koplopers nooit voldoende voorsprong.
In alle wagens die meerijden hoor je de overigens de officiële tourradio. Waar men alles bespreekt. Iets dat belangrijk is voor alle volgauto’s om te weten waar de renners rijden, of er een kopgroep is, en hoe groot dan de voorsprong is.
En dus was het op naar de finish in Toulouse. Daar waar inmiddels vele duizenden mensen zich langs het parkoers hebben verzameld. Alles leek erop dat het in de smalle straten van Toulouse een massasprint zou gaan worden. Zo geschiedde, en op de finish streep heeft onze landgenoot Dylan Groenewegen zich met een wieldikte af laten troeven door de Australiër Caleb Ewan.
Škoda’s passie voor fietsen stamt uit de oorsprong van de onderneming. In 1895 startten Václav Laurin en Václav Klement een fietsfabriek in de Boheemse stad Mladá Boleslav. Amper tien jaar later rolde de allereerste auto – de Voiturette A – de fabriekshallen van de jonge onderneming uit. Laurin & Klement ging in 1925 vervolgens op in Škoda.
Naast de Tour de France en de Vuelta in Spanje support Škoda tal van andere internationale wielerwedstrijden, evenals overige nationale en internationale populaire sporten. Fietsaccessoires zijn bovendien een integraal onderdeel van de uitgebreide productrange van het Tsjechische merk.
Bijzonder overigens dat er bij zo’n enorm mediaspektakel, wat de Tour de France zonder twijfel is, er naast Škoda geen enkel Frans automerk te bekennen is. Citroën, Renault of Peugeot, nergens te bekennen tijdens de Tour de France. Ongetwijfeld hebben ze daar met zijn allen flink zitten te slapen, maar daarnaast doet Škoda het ook gewoon heel erg goed. Ze zijn met een groot team aanwezig, met enorm veel passie. En hebben echt alles tot in de puntjes geregeld. Daarom een grote pluim voor team Škoda.
Hieronder een korte compilatie van Tour de France etappe 11, van Albi naar Toulouse, zoals wij hem beleefd hebben.