Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
UPDATE (7-9, 12u00): De oorspronkelijke berichtgeving, dat gisteren in diverse media verscheen, wordt door de CEO, Thomas Schäfer op zijn eigen LinkedIn kanaal weerlegd. “Ondanks onnauwkeurige berichten in sommige media is het merk #SEAT sterker dan ooit. De vraag naar SEAT blijft op een zeer hoog niveau en de verkoop is dit jaar tot nu toe met 18% gegroeid, tot bijna 200.000 verkochte auto’s. De klantenorderbanken voor de SEAT-kernmodellen Ibiza, Arona en Leon bevinden zich op recordniveau. Tegelijkertijd is het merk van plan deze drie modellen te updaten om met de succesvolle Leon superefficiënte ICE’s en ook PHEV’s te kunnen blijven aanbieden.”
Wat Schäffer in ieder geval dus niet bevestigd, zijn de eerdere berichten over het verdwijnen van Seat als automerk. Wel stelt hij dat het merk een nieuwe toekomst tegemoet gaat. “Op de lange termijn is er een uitstekende kans voor SEAT om nieuwe vormen van mobiliteit aan te bieden die jongeren nodig hebben, zoals delen, abonnementen en micromobiliteit, waar we al veel ervaring mee hebben met SEAT MÓ”, aldus de CEO.
De toekomst zal dus moeten uitwijzen waar Seat over een jaar of zeven staat, maar vooralsnog lijkt het erop dat het merk blijft bestaan en dat de berichten die de afgelopen dagen her en der opdoken over het aanstaande einde van het merk, op z’n minst voorbarig waren.
Oorspronkelijk bericht:
Het zat er al een tijdje aan te komen, maar nu is het hoge woord eruit. In 2030 verdwijnt Seat als (zelfstandig) automerk. Een van de bobo’s van Volkswagen, Thomas Schäfer, heeft dat deze week bevestigd. De merknaam Seat wordt met pensioen gestuurd. Vanaf 2030 zullen alleen nog Cupra’s geproduceerd worden. De Seat Cupra was tot enkele jaren geleden een snelle uitvoering van de Ibiza, maar is inmiddels verworden tot de merknaam voor EV’s van de Spaans-Duitse autofabrikant, en een zelfstandig merk.
Cupra is de logische keuze
De reden dat Volkswagen de merknaam Seat met pensioen stuurt heeft onder andere te maken met het feit dat VAG niet genoeg middelen heeft om in beide ‘Spaanse’ merken – Seat en Cupra – te blijven investeren.
Daarnaast zal ongetwijfeld ook meespelen dat Cupra alleen EV’s maakt. Volkswagen, en ook Audi, hebben al besloten dat de merken rond 2030 nauwelijks nog auto’s zal maken die aangedreven worden door een verbrandingsmotor. En dus vindt Schäfer het logisch dat Cupra wel blijft bestaan en Seat verdwijnt.
De beslissing van Volkswagen betekent overigens (nog) niet dat er na 2030 helemaal geen voertuigen met de merknaam Seat meer gemaakt worden. Hoewel de Spaanse tak van VAG al geruime tijd geen nieuwe auto’s meer gelanceerd heeft, experimenteert Seat wel met de ontwikkeling van urban mobility producten, zoals e-steps en e-scooters.
Voor Seat is dit een hard gelach. Zeker in Nederland gaat het juist nu weer een stuk beter met het merk dan enkele jaren geleden. Dit jaar werden tot en met juli zo’n 60 procent meer Seat’s verkocht dan over dezelfde periode in 2022. Met dank aan haar populairste model, de Ibiza. Van alle Seat’s die in de eerste zeven maanden van dit jaar verkocht werden, was ongeveer de helft een Ibiza.
Seat: van Spaanse Fiat tot Spaanse Volkswagen
Het Spaanse automerk Seat maakte in de eerste 35 jaar van haar bestaan Spaanse uitvoeringen van Fiat modellen. Die hadden vaak dezelfde typenaam als het Italiaanse origineel, zoals de Seat 850 en de Seat 124.
In 1986 werd Seat eigendom van VAG (Volkswagen Audi Group). Dat was twee jaar nadat de Seat Ibiza verscheen, het eerste model dat volledig in eigen beheer ontwikkeld was. Onder de vlag van Volkswagen verschenen sindsdien modellen als de Aroso, Toledo, Córdoba en Alhambra. Allemaal gestoeld op bekende Volkswagen modellen.
Verder lezen over Seat
Automotive12.05.2022
Aangepaste Seat Arona 2022: één van de veiligste modellen op de markt voor Seat private lease
Automotive28.01.2020
Nieuwe SEAT Leon is volledig connected & sportief
Automotive29.07.2019
Mijlpaal: 1 miljoen keer SEAT Leon
And countingAutomotive04.03.2019
Prachtige storytelling van SEAT bij lancering Tarraco
Drie Nederlandse mini-docu’s: Why Not NowAutomotive22.02.2019
Cupra Formentor: combi van een sportwagen met een SUV
Maakt zijn debuut in GenèveAutomotive30.07.2015
Dit was de Seat Leon – Short vs Fast Roadtrip!
Automotive27.10.2012
SEAT investeert 800 miljoen euro in nieuwe Leon
Verder lezen over Volkswagen
Lifestyle22.08.2024
Wie dacht er als eerste aan tuning?
DC Business19.08.2024
Vernieuwde ID. Buzz Cargo is krachtiger en efficiënter
Automotive01.02.2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten
Automotive11.01.2024
Parkeren en opladen laat je straks over aan een robot
Automotive03.01.2024
Meer nieuwe auto’s de weg op in 2023
En bijna een derde was een EV, ondanks de stagnerende verkoopAutomotive08.12.2023
Sommige VW EV’s ondersteunen nu bidirectioneel gebruik
Met je elektrische Volkswagen je huis van stroom voorzienAutomotive16.11.2023
VW schaalt EV-productie af
Volkswagen noemt het een 'tijdelijke dip' in de vraag naar nieuwe EV'sAutomotive15.11.2023