Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
De subtitel doet vermoeden dat we samen Mercedes eens gaan beleven hoe dat nu zit met die digitale nomaden. Een groep van travellers die het niet uitmaakt waar ze zijn, naar toe reizen of misschien wel zoekende zijn in de woestijn zolang ze maar op de een of andere wijze connected zijn. In ieder geval gebruikte Mercedes zelf ook dit voorbeeld, een groep kamelen en wat mannen in een grote zandbak. Overigens is de woestijn een van de plekken op aarde waar je als ‘digital nomad’ juist even kunt afkoelen. No Wifi, no power, alleen zand en hopelijk een heerlijke 4WD met halfvolle banden, een watertank en voldoende brandstof.
In Lissabon is gelukkig wel alles aanwezig en ontpopt de stad zich steeds meer als een ‘urban space’ waar niet allen jaarlijks de Web Summit wordt gehouden maar inmiddels ook de start-up scene is neergestreken. Dat betekent ook dat het aantal ‘cool places’ snel in aantal groeit, internetcafe’s met goeie koffie en oude gebouwen die worden omgetoverd met nieuwe vaak alternatief ingerichte werkplaatsen. Lissabon groeit wat dat betreft rap uit naar een plek die vooral ‘de nieuwe wereld’ aanspreekt. Past in dat plaatje dan Mercedes-Benz, van oudsher een automerk met luxe, heerlijke rijdende, grote auto’s waar vooral bestuurders en politici zich in lieten rondzweven. Dat plaatje klopt allang niet meer. Onder het AMG-label is het niet meer rustig maar gewoon bruut snel met 6 liters die ferrari’s op een comfortabele manier hun achterlichten laten zien.
Maar ook aan de andere kant van de streep veranderd Mercedes-Benz in een hoog tempo en zijn ze eigenlijk veel ‘cooler’ als dat veel van ons beseffen. Ze zijn alleen verlegen, denken soms nog traditioneel, werken traditioneel en vergeten flair te hebben. De roots zullen daar zeker debet aan zijn. Het ‘On the tracks of Digital Nomads’ speelt vooral af in en rond Lissabon. Onze hub is in de LX Factory, hier barst de creativiteit uit z’n voegen en is alles urban, cool en anders. De oude wijk is omgetoverd naar een locatie geen rem op creativiteit zit, ook niet op weerzinwekkende street-art overigens. Food is hot gezien de vele tentjes waar je veelal gezond kunt eten, kunstenaars, winkeltjes – not the regular – en allerlei events die passen in deze cultuur. Aan de achterzijde vind je containers die duidelijke een nieuwe rol hebben gekregen. Hier staat ook de nieuwe Mercedes-Benz A200. De auto voor een scavenger hunt met 3 woorden in Lissabon.
Mercedes-Benz A200 zonder details
Een gemiddelde autojournalist of petrolhead gaat hier niet aan z’n trekken komen. Twee dagen praten over een A200, spelen, verkennen en hem aan het woord laten. Not the regular auto-introductie, locatie en waarschijnlijk ook deelnemers. Wat voor motor, no issue, hoeveel pk, verbruik, koppel, het doet tijdens deze verkenning er niet toe. Hier gaat het over voice-control, AI, MBUX (user experience), verkennen, connected zijn en de toekomst. Eigenlijk zou het daar altijd over moeten gaan, net als hoe je een auto ervaart, of hij je gaat begrijpen en andersom. Verbruik en bijtelling, skippen die onderwerpen. Belangrijk misschien bij de aanschaf maar wie anders denkt (en leeft) vindt AI waarschijnlijk veel leuker en belangrijk als de 1:17.6.
MBUX en navigatie met camera’s
MBUX staat voor Mercedes-Benz User eXperience. En die is in ‘the all new A200’ echt even anders. Die hele A200 is eigenlijk anders als we hem vergelijken met ‘the regular’ wat niet wil zeggen meer of minder. Het dashboard bestaat in die zin niet meer, vervangen door een langwerpig touchscreen met een intuïtief en prachtige ontworpen interface. De bediening van de automaat is verdwenen. Daarvoor is er nu een hendel achter het stuur. Misschien bedacht omdat retro het ook wel aardig doet maar eeuwig zonde (echt het enige puntje waarvan je denkt mwaoh) want hiervoor zijn zeker opties te bedenken die nog meer aansluiten bij deze hypermoderne auto.
De navigatie is prachtig. Een frontcam brengt de straat voor je in beeld en toont op een vernieuwende wijze hoe de rijroute is. Het kan eigenlijk niet duidelijker. Maar goed je moet eerste wel je route kiezen en vanaf dit punt wordt het steeds leuker. Belangrijk is dat je gaat praten tegen jouw A200.
AI en voicecontrol
Dat praten is misschien even wennen maar als je eenmaal op zoek gaat naar de hotspots in town (wat nomads doorgaans plegen te doen) en dat een paar dagen lang. dan wordt alles toch net anders. ‘Hallo Mercedes‘ (mijn digitale vriendin) ik wil naar ‘maak niet uit wat je vraagt’. Mijn vriendin die overigens niet van grappen houdt is op wat deze vraag betreft soms hardnekkig want niet altijd zijn we met elkaar eens. Soms heeft ze gelijk en lijken straatnamen teveel op elkaar, of begrijpen we elkaar niet omdat het qua uitspraak niet helemaal overeenkomt. Dan moet je even de tijd nemen om het haar uit leggen. Het moment waar ook de AI gaat meespelen en de A200 leert van je voorkeuren en uitspraak zodat ze de volgende keer in één keer de route wel kan bepalen. Vragen over het weer, een alternatieve route en zoveel meer, na het hallo en hey Mercedes heb je plotseling iemand in de auto die je heel graag wil helpen.
Api’s en third party
Natuurlijk gaat het bij voicecontrol en AI veel verder dan allen navigeren. Een afspraak maken bij een restaurant, aankopen doen en veel logische vragen en functies die we bijvoorbeeld ook al van Google Home en Siri kennen komen naar de auto. Daimler heeft hiervoor hun .Api opengesteld voor ontwikkelaars waardoor ze in een keer ook gelijk een blik opentrekken van nieuwe ideeën. Dit is misschien wel het beste tegenargument voor alle appende gekken en smartphone bezitters die deze gebruiken als ware het dat ze thuis op de bank zitten. Hey Mercedes zet thuis alvast de oven aan, het wordt echt iets wat straks heel gewoon is. AI laat zich moeilijker uitleggen maar onthoudt dat alle acties en kennis lokaal wordt opgeslagen in je profiel in de auto. Deze data helpt de auto slimmer te maken. Bijzonder is dat je dit profiel met al die kennis straks ook kunt meenemen naar je volgende Mercedes.
What3Words en Mercedes-Benz
Vragen naar het weer voor morgen of ‘heb ik een paraplu nodig‘of ‘zet de kachel op 21 graden‘ gaan altijd wel goed met behulp van voicecontrol. Navigeren naar een straat die je op 3 manieren kunt uitspreken wordt al een stuk lastiger laat staan als je ook het nummer niet precies meer weet. Dat kan soms zomaar een paar kilometer schelen.
What3words is een geocoderingssysteem voor de communicatie van locaties in een matrix van drie meter. Dat betekent vrijwel de exacte locatie. What3words geeft deze locatie weer met behulp drie woordenboekwoorden. Niet schrikken want onze wereld bestaat volgens What3words uit 57 biljoen vakjes van 3 bij 3 meter. En voor ieder vakje is er in de database een string van 3 woorden. Zo kun je via voice navigeren naar ///scherm.schuift.juigend om aan de achterkant van het centraal station in Amsterdam te komen. Wil je naar het reuzenrad op de pier dan is ///voorrem.roest.aanzien voldoende. Je kunt het het beste zelf even testen via deze link ///gevallen.snuit.bakboter.
Voor onze scavangerhunt in Lissabon met de Mercedes A200 stonden o.a. deze locaties op het menu.
Mercedes-Benz A200
De nieuwe Mercedes A200 is uiterst moderne auto bomvol met nieuwe technologie en met een verrassende vormgegeven gebruikers-interface. Deze MBUX bestaat afhankelijk van de uitvoering uit twee 7-inch of 10.25-inch displays verwerkt in één ogenschijnlijk lange display. Hier kun je alles bedienen op een uiterst intuitive manier. Naast het spraakbesturingssysteem bezit de A200 ook kunstmatige intelligentie en leert hij van het gebruik en van je verdere voorkeuren. Het navigatiesysteem is hypermodern en zeldzaam fraai uitgevoerd waarbij maximaal gebruik wordt gemaakt van de aanwezige camera’s.
Dit is wel een auto die een veel jonger publiek gaat aanspreken. Duidelijk is dat Daimler een andere weg is ingeslagen die leuker, spannender en ruimte laat aan de bezitter om veel meer plezier uit zijn auto te halen. Als dit het begin is van een nieuw tijdperk van Mercedes kijken we nu al uit naar het vervolg.
Verder lezen over Mercedes-Benz
Mobile30.04.2024
Deze WhatsApp-emoji ziet er anders uit: heb jij het al gespot?
Automotive23.02.2024
Mercedes-Benz redt het niet: verkoopt in 2030 niet alleen EV’s
Automotive01.02.2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten
Technology22.11.2023
Nieuwe samenwerking tussen SAP en het Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team
Streven naar efficiëntie op en naast het circuitAutomotive11.10.2023
Elektrische Mercedes truck rijdt 1000 kilometer per dag
Mits je de eActros met 500 kWh accupakket halverwege een keer bijlaadtAutomotive01.09.2023
Mercedes opent eigen netwerk met snelladers
Eerste Charging Hubs op drie continenten vanaf oktober onlineAutomotive16.06.2023
Mercedes test ChatGPT in haar auto’s
Straks lekker keuvelen over koetjes, kalfjes en het weer met je auto?Automotive03.05.2023
Zoom in een Mercedes E-klasse ziet er erg goed uit
Maar komt met nadelenVerder lezen over Travel
Lifestyle28.10.2024
4 dingen om op te letten als je een bungalowtje boekt
Lifestyle22.07.2024
3 tips voor een fantastische vakantie in eigen tuin
Lifestyle29.04.2024
De beste routes in Noord-Europa voor reizen in de lente
De voordelen van reizen met de autoEntertainment18.03.2024
St. Patrick’s Day: de viering in Dublin in 50 foto’s
Lifestyle14.02.2024
5 reizen die echt je horizon verbreden
Online13.02.2024
5 tips om goedkoop een vlucht te boeken
Lifestyle14.01.2024
Wintersporter, vergeet je je tolvignet niet?
Lifestyle03.01.2024