Wat moet Samsung met Harman? De naam komt je misschien wel bekend voor, meestal in combinatie met Kardon, van audiosets die doorgaans in het hogere segment zitten. Het bedrijf is ook heel actief in de autowereld en precies daarom heeft Samsung ze gekocht, net zoals ze wel meer bedrijven aan het kopen zijn de laatste tijd. Willen ze dan een auto gaan bouwen? Nee, zo zegt Samsung president Young Sohn desgevraagd. Juist niet.
De overname komt voort uit het feit dat veel automakers Samsung vragen voor expertise in auto-automatisering en het slimmer maken van de vierwielers. Automakers willen dat graag, maar zijn niet allemaal even enthousiast over partijen als Apple (die tot voor kort volgens de geruchten aan een eigen auto bezig was) en Google (waarvan gedacht wordt dat de slimme functionaliteit bekocht moet worden met privacy-invasies). Samsung kan lekker neutraal iedereen bedienen en in deze strategie past deze overname prima.
Het klopt ook: waar Harman nu al dingen maakt zoals apps om andere apparaten in auto’s te integreren, 3D-navigatie, veiligheidssystemen en muzieksystemen die de cloud gebruiken is Samsung juist goed in het maken van hardware en hebben ze een snel 5G netwerk om al die systemen snel van data te kunnen voorzien. Het is de veilige optie voor automakers, die al veel met Harman van doen hebben en ook al met een scheef ook kijken hoe ze straks het verschil kunnen maken als auto’s zichzelf gaan rondrijden in de toekomst.
Het is een goede zet voor Samsung, al hebben ze nog veel in te halen op het gebied van infrastructuur, veiligheid en software, juist de dingen waar de Googles en Apples van de wereld al in voorop liggen. Hun positie is echter ideaal om in te gaan halen en zo zou het zomaar kunnen dat er straks in een hoop nieuwe auto’s het Samsung logo op het dashboard prijkt. Het zal consumenten uiteindelijk relatief worst zijn, want wie ook de controle krijgt over het dashboard, de inzittenden van de auto zullen het in elk geval qua data niet zijn.
[Afbeelding © Harman Samsung]