Het Amerikaanse autobedrijf Rivian heeft drie nieuwe elektrische bolides geïntroduceerd. De Tesla-concurrent komt met een elektrische SUV genaamd R2, maar ook met twee crossovers die in een lager prijssegment zitten: R3 en R3X. Ze hebben alle drie een ‘bril’-achtige voorzijde met een witte lijn en twee cirkels voor de koplampen.
Rivian zegt je misschien niet zoveel en dat is niet vreemd: het maakt ook nog niet zoveel auto’s, alleen de R1T en de R1S, wat een pickup en een SUV zijn. Ook maakt het nog niet echt heel veel auto’s, maar daar belooft met deze Rivian R2, R3 en R3X verandering in te komen.
Deze auto moet het gaan opnemen tegen Tesla, al zal dat hier in Nederland nog wel even duren. De auto komt in ons land pas in 2027 op de markt: in Noord-Amerika kun je hem vanaf 2026 op de weg zien. Rivian R2 krijgt een vanafprijs van 41.000 euro (omgerekend) en kan autonoom rijden dankzij elf camera’s en radartechnologie. De tweede variant die een grotere accu heeft kan 500 kilometer ver op een oplaadsessie. De auto is met zijn 4,7 meter een geduchte tegenstander van de Tesla Model Y.
Er is een R2 met één motor en een met een dubbele motor, waarbij die laatste setup zorgt voor een snelheid van 0 naar 100 kilometer per uur in minder dan 3 seconden. Rivian heeft de startprijs van de auto bewust tienduizenden euro’s goedkoper gemaakt, omdat het met deze meer commerciële auto hoopt een goede concurrent te zijn voor Tesla. Er moeten er jaarlijks 215.000 van de band afrollen in de fabriek in Illinois.
De R3 is een crossover die medium grootte is, maar verder zegt Rivian er niet heel veel over. Ook over de andere nieuwe bolide, Rivian R3X is niet zoveel bekend. Beide auto’s hebben een tweetal accu’s om uit te kiezen. De grootste accu heeft een actieradius van 483 kilometer. Wat Rivian wel onthulde is dat deze auto’s een wielbasis hebben van 2,8 meter. Er komt een variant met drie motoren die in minder dan 3 seconden van 0 naar 96 kilometer per uur gaat. Verder is Rivian nog niet zo duidelijk over deze twee auto’s en dat is niet vreemd: het duurt waarschijnlijk nog jaren voordat we ze in het echt kunnen bekijken of kunnen bestellen.
Rivian heeft het de laatste jaren niet altijd even makkelijk. Zo zag het Ford vertrekken, dat flink had geïnvesteerd in het bedrijf (miljarden dollars). Ook zou er een Europese samenwerking komen met Mercedes, maar werd die in de ijskast gezet. Maar toch, er gaan ook dingen wel voor de wind, want niet voor niets zou die R2 dus wel naar Nederland komen. Het duurt nog jaren, maar waarschijnlijk hebben autoliefhebbers dat ook wel nodig om nog iets meer te wennen aan de elektrische automarkt, iets dat op dit moment toch nog niet heel extreem hard lijkt te gaan.