Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Het gaat niet echt goed met Rivian. In een volgende poging om toch nog te kunnen uitgroeien tot een succesvolle concurrent voor Tesla en andere EV-fabrikanten heeft Rivian nu besloten zich te focussen op de productie en levering van minder uitvoeringen van de elektrische pickup en SUV. In de praktijk betekent dit vooral dat de goedkopere uitvoeringen van de R1T en R1S uit het assortiment gehaald zijn.
Reeds bestelde Rivian’s worden niet geleverd
Klanten die het instapmodel van de R1T, de Explore, in bestelling hebben staan, hebben per mail al te horen gekregen dat hun Rivian niet geleverd zal worden. In ‘ruil’ daarvoor kunnen ze nu kiezen voor het Adventure model. Die is wel 6.000 dollar duurder. En nee, dat prijsverschil wordt niet weggestreept als ‘vergoeding’ of vanwege het geleden ongemak. Klanten die het niet eens zijn met deze beslissing van Rivian, kunnen hun bestelde EV kosteloos annuleren. Tsja, daar heb je wat aan als je al maanden, of voor veel klanten zelfs meer dan een jaar, op je nieuwe bolide wacht.
De relatief kersversie EV-fabrikant, aanvankelijk geruggesteund wordt door Ford en Amazon, is na een veelbelovende start nu vooral aan het zwalken. Eind vorig jaar verkocht Ford al en groot deel van haar aandelen in Rivian. Dit jaar werd duidelijk dat de EV-fabrikant haar productie maar moeilijk op peil krijgt. Uiteraard komt dat voor een groot deel door de (wereldwijde) chiptekorten en andere uitdagingen in de supply chain.
Rivian zegt dat ze besloten hebben tot het annuleren van de instapmodellen zodat ze zich meer kunnen richten op optimaliseren van de productie zodat ze meer voertuigen kunnen bouwen en afleveren. Een drogreden als je het mij vraag. Natuurlijk, een beperkter portfolio waarbij je minder verschillende voertuigen moet produceren zal een positief effect hebben op de hoeveelheid auto’s die geproduceerd kunnen worden, maar Rivian had natuurlijk ook net zo goed ervoor kunnen kiezen om de duurdere modellen te annuleren. Ook dan had je boze klanten gehad, maar die kon je dan ‘blij’ maken met een goedkopere uitvoering, plus wellicht wat ‘tegoedbonnen’ voor accessoires of onderhoud, of zoiets.
Toch een prijsverhoging
Door al die problemen besloot Rivian in maart de prijzen van haar EV’s, die dus nog maar mondjesmaat geleverd worden, met 13.000 tot 16.000 dollar te verhogen. Dat leidde echter tot zoveel annuleringen van reeds geplaatste bestellingen dat de EV-maker enkele dagen later alweer besloot die prijsverhoging terug te draaien.
Nu lijkt het er dus op dat Rivian een andere manier gevonden heeft om de prijzen op te drijven: door het annuleren van de goedkopere uitvoeringen. Ik kan me heel goed voorstelen dat klanten ook nu weer zullen zeggen ‘Dan hou je je EV maar!’ Ik bedoel, als je een auto van 67.500 dollar bestelt, die vervolgens maar niet geleverd wordt en uiteindelijk zelfs geannuleerd in ruil voor een uitvoering die 73.000 dollar kost, dan zul je als klant niet staan te springen, toch?
Productie in Limburg van de baan
De problemen waar Rivian nu me kampt zijn ook slecht nieuws voor de Nederlandse autobouwer VDL Nedcar. Eind vorig jaar leek het nog zeer waarschijnlijk dat de EV-fabrikant een deel van haar productie naar Europa zou verhuizen, of beter gezegd, uitbreiden. VDL Nedcar, dat nu nog auto’s bouwt voor BMW en Mini, moet vanaf 2023 immers weer op zoek naar een andere klant.
Rivian was een van de mogelijke kandidaten. De eerste gesprekken verliepen eind vorig jaar zeer voortvarend. Echter, kort daarna (maart) begon het Rivian huis scheuren te vertonen. Scheuren die inmiddels zo groot zijn dat niemand nog gelooft in een deal met VDL Nedcar.
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive11.09.2024