Automotive17.03.2024

Rijden met de Renault Scenic E-Tech Electric Car of The Year in Spanje


Het zal je misschien niet ontgaan zijn; de Renault Scenic E-Tech Electric heeft de titel Car of the Year 2024 gekregen. En dat dat niet geheel onterecht is, ervaarden wij zelf aan de Spaanse Costa del Sol, waar wij met deze superstille Renault mochten sturen door Spaanse dorpen, bergen en langs zee.

In 1996 kwam de Renault Scenic als eerst compacte MPV op de markt. In mijn ogen destijds de perfecte gezinsauto, die dan ook een aantal jaren later direct werd aangeschaft na de komst van een vierde gezinslid. De Scenic was ideaal met veel ruimte achterin en natuurlijk opklapbare tafeltjes, waarop de kinderen lekker konden spelen, de beker kwijt konden etc. Geweldig voor lange autoritten natuurlijk.

Renault Scenic E-Tech minder MPV meer auto

De Renault Scenic E-Tech lijkt natuurlijk in geen enkel opzicht meer op de MPV uit die tijd. Alhoewel deze nog steeds ontworpen is uit het oogpunt van een gezinsauto, die kan gebruikt worden voor lange reizen en vakanties. En dan nu uiteraard met een volledig elektrische aandrijflijn, met een WLTP-actieradius van 625 kilometer en een DC-laadcapaciteit tot 150kW.

Renault Scenic E-Tech Electric Car of the Year
Renault Scenic E-Tech Electric Car of the Year
24_Renault-Scenic-E-Tech-electric-rijden-met-de-Car-of-the-Year-2024-1600x1218
24_Renault-Scenic-E-Tech-electric-rijden-met-de-Car-of-the-Year-2024-1600x1218
25_Renault-Scenic-E-Tech-electric-rijden-met-de-Car-of-the-Year-2024-1600x1200
25_Renault-Scenic-E-Tech-electric-rijden-met-de-Car-of-the-Year-2024-1600x1200

Renault Scenic E-Tech stijlvol en comfortabel.

Wij rijden in Spanje met de Iconic, wat dan ook wel meteen de meest dure uitvoering is, met een prijskaartje van € 51.670. Het interieur van de Renault Scenic E-Tech is niet alleen erg stijlvol, maar ook zeer comfortabel. De auto oogt laag, maar de binnenruimte is ook voor lange mensen ruim genoeg. Achterin is de stoelzitting wel wat kort, maar doordat je de benen onder de voorstoel nog goed kwijt kan, is het goed te doen.

Geen tafeltjes achter de voorstoelen meer, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt door een geweldig middenconsole, waarin niet alleen twee cupholders zijn verwerkt, maar ook aan beide zijden een op de passagier gerichte steun voor een telefoon, waardoor deze gebruikt kan worden als beeldscherm tijdens het rijden en zelfs een sleuf voor een tablet zodat beide passagiers op een groot scherm kunnen kijken. Uiteraard met usb poorten om ook meteen te kunnen opladen. Voorin is er een vak om je telefoon draadloos te laden.

Solarbay panoramadak

Het Solarbay panoramadak is innovatief verduisterend. Deze is deels of volledig open of dicht te zetten en dan niet door een schuifdak, maar door een aanpassing in het glas. Hans Klok is er niets bij, het lijkt wel magic. Door middel van elektrische velden verplaatsen moleculen zich door het glas, waardoor binnen enkele seconden het glasoppervlak geheel of deels verduistert en beschermt tegen de zon. Geen overbodige luxe overigens in het zonnige Spanje. Passagiers achterin kunnen zelf kiezen of zij hun hemel lichter of ondoorzichtiger willen hebben. Elk deel is namelijk onafhankelijk te regelen.

34_Renault-Scenic-E-Tech-electric-rijden-met-de-Car-of-the-Year-2024-scaled
34_Renault-Scenic-E-Tech-electric-rijden-met-de-Car-of-the-Year-2024-scaled
37_Renault-Scenic-E-Tech-electric-rijden-met-de-Car-of-the-Year-2024-scaled
37_Renault-Scenic-E-Tech-electric-rijden-met-de-Car-of-the-Year-2024-scaled
Het Solarby panoramadak in de Renault Scenic
Het Solarby panoramadak in de Renault Scenic

Rijden in een ‘Smart Cocoon’ met Herman Kardon speakers

Het dashboard is vrijwel geheel digitaal uitgevoerd wat een heel overzichtelijk beeld geeft op de belangrijkste informatie met een fijn groot scherm voor de navigatie (Google Maps) en een zeer fijn, sportief stuurtje. De achteruitkijkspiegel werkt op basis van cameraview, wat helaas niet altijd een heel duidelijk beeld geeft met invallend zonlicht.

En dan de buitenkant. Tja, kijk zelf maar. Een bijzonder mooi en sportief model met op elke uitvoering zeer mooie velgen, waarbij de ‘Oracle 20” lichtmetalen wielen op de Iconic er in design er helemaal uitspringen. De zwarte accenten zorgen ervoor dat de auto nog lager en sportiever lijkt. Het designteam heeft zich op deze auto in ieder geval enorm uitgeleefd en het resultaat mag er zeker zijn.

Rijden met deze stijlvolle auto is absoluut geen straf. Hij stuurt heerlijk over de kronkelige bergwegen, waardoor we soms zo genieten van het prachtige uitzicht in de bergen rond Mijas en Marbella, dat we bijna vergeten om de route op de navigatie te volgen. Met deze auto wil je toch echt uren toeren en dat kan. En is de batterij bijna leeg, dan is het mogelijk om de batterij in 30 minuten op te laden voor genoeg energie om nog twee uur op de snelweg te rijden. Prima dus om in de buurt van een laadstation een koffiestop te nemen.

Mijn meest positieve punt aan deze auto: de ultieme rust! Ik heb werkelijk nog nooit zo’n stille auto gereden. Zelfs op de meest hobbelige weg in Spanje, bleef de auto binnen extreem stil. Renault heeft dan ook een patent op de Smart Cocoon, de geluidsbuffer van de nieuwste generatie. Het behoort op dit moment tot de beste geluidsisolatie van de markt en dat is absoluut te horen. Of eigenlijk dus juist niet. Wat een heerlijk relaxmoment is rijden in deze auto na een gestreste, drukke dag in de zeer comfortabele stoelen.

En is de rust toch iets te stil voor je; de auto kan uitgevoerd worden met 12 Harman Kardon speaker (premium pack). Op de Iconic versie zit dit pack standaard. Maar met de 6 standaard speakers voorzie je ook prima de cabine met je eigen sound.

40_Renault-Scenic-E-Tech-electric-rijden-met-de-Car-of-the-Year-2024-scaled
40_Renault-Scenic-E-Tech-electric-rijden-met-de-Car-of-the-Year-2024-scaled
Minder MPV maar de ruimte in deze Scenic E-Tech Electric blijft echt geweldig
Minder MPV maar de ruimte in deze Scenic E-Tech Electric blijft echt geweldig
41_Renault-Scenic-E-Tech-electric-rijden-met-de-Car-of-the-Year-2024-scaled (1)
41_Renault-Scenic-E-Tech-electric-rijden-met-de-Car-of-the-Year-2024-scaled (1)

Renault Scenic E-Tech electric

De Scenic E-Tech electric is te bestellen vanaf € 42.470 en beschikbaar in vier uitrustingsniveaus, waaronder de Evolution en Techno, die in aanmerking komen voor SEPP subsidie van € 2.950

Kopen? Jazeker! Alhoewel de prijs wellicht iets aan de hoge kant ligt voor een gemiddeld huishouden, is deze auto wel echt een topper in zijn klasse. Naar verwachting gaan we deze auto na de zomer heel vaak op de Nederlandse wegen zien. Dat succes zou wellicht nog een stukje groter zijn als de prijs iets lager zou worden. Is deze auto (ver) boven je budget en heb je niet per se een gezinsauto nodig, dan zou ik aanraden uit te kijken naar de nieuwe Renault Twingo, die later dit jaar geïntroduceerd zal worden. Naar verwachting zal deze volledig elektrische hippe stadsauto onder de € 20.000 gaan kosten.

26_Renault-Scenic-E-Tech-electric-rijden-met-de-Car-of-the-Year-2024-1600x1200
26_Renault-Scenic-E-Tech-electric-rijden-met-de-Car-of-the-Year-2024-1600x1200
27_Renault-Scenic-E-Tech-electric-rijden-met-de-Car-of-the-Year-2024-scaled
27_Renault-Scenic-E-Tech-electric-rijden-met-de-Car-of-the-Year-2024-scaled
Angel Mulder

Ondernemend, reislustig en dol op avontuur. Stilzitten komt in het woordenboek van Angel niet voor. Schrijft en fotografeert er al zo'n 25 jaar op los. Van automotive tot glamour en van alles daartussen, met een rijk verleden in ondernemerschap, media en marketing. Haar grote liefde is Spanje en dan met name de regio Malaga, waar ze momenteel deels woont en andere Nederlanders helpt met het vinden van hun droom onder de zon

...

Verder lezen over Renault

De Renault 4E Tech-electric kan opnieuw een succes worden

Automotive16.10.2024

De Renault 4E Tech-electric kan opnieuw een succes worden

Renault Symbioz Iconic E-Tech Full Hybrid 145 is slim bedacht

De Renault Symbioz staat voor ruimte, technologie en duurzaamheid met een luxe design. Daarmee is de Symbioz een aantrekkelijke keuze voor wie op zoek is naar een middenweg tussen compactheid en ruimte en prestaties.

Automotive02.10.2024

Renault Symbioz Iconic E-Tech Full Hybrid 145 is slim bedacht

Renault Master H2-Tech duurzame mobiliteit op waterstof

Waterstofvoertuigen hebben een groot voordeel: ze kunnen snel worden getankt, vaak binnen vijf minuten, en bieden een aanzienlijk rijbereik, vergelijkbaar met traditionele dieselvoertuigen.

DC Business17.09.2024

Renault Master H2-Tech duurzame mobiliteit op waterstof

Renault Symbioz, auto en gezin in symbiose!

De elektrische Renault Symbioz is met recht het toonbeeld van symbiose. Het hele gezin past erin, inclusief alle bagage. Meer heb je niet nodig. Maar de Symbioz geeft je wel meer. 

Automotive26.08.2024

Renault Symbioz, auto en gezin in symbiose!

Nieuwe Alpine A290 is een elektrische hot hatch

Alpine heeft vandaag officieel de nieuwe A290 onthult, het eerste model uit de Alpine Dream Garage. Het concept dat door Alpine is geïntroduceerd om een complete en exclusieve beleving te bieden aan autoliefhebbers en klanten van het merk.

Automotive19.06.2024

Nieuwe Alpine A290 is een elektrische hot hatch

De nieuwe Renault 5 E-Tech electric revival van een iconische auto

Wie kent hem niet, de Renault 5, het charmante autootje dat in 1972 werd geïntroduceerd. En vandaag, op de autoshow van Genève, is de nieuwe Renault 5 E-Tech electric gepresenteerd. In short: een moderne, volledig elek...

Automotive27.02.2024

De nieuwe Renault 5 E-Tech electric revival van een iconische auto

Renault werkt hard aan de elektrische Renault 5

In het Technocentre van Renault, diep verscholen in de buurt van Parijs, mogen geen mobiele telefoons naar binnen. Dat heeft een reden. Daar werkt de Franse autofabrikant namelijk in het geheim aan haar nieuwste modellen...

Automotive11.07.2023

Renault werkt hard aan de elektrische Renault 5

De elektrische opvolger van een van de populairste hatchbacks van de 70’s en 80’s
Renault Espace: het ruimtelijke is verdwenen, de ruimte niet

Renault Espace, we gaan terug naar 1983. 40 jaar geleden: het was een revolutie, want zo vaak had een automerk het nog niet aangedurfd om zo’n grote en ruime auto op de markt te brengen. Het design was revolutionair, d...

Automotive29.06.2023

Renault Espace: het ruimtelijke is verdwenen, de ruimte niet